Mały diesel Hondy

20 lutego 2013, 10:44

Nowy diesel 1,6 litra i-DTEC to pierwsza oferowana w Europie jednostka napędowa z opracowanej przez Hondę serii „Earth Dreams Technology”. Silnik o mocy maksymalnej 120 KM i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm (przy 2000 obr/min) trafi pod maskę modelu Civic na początku 2013 roku. Jednostka emituje zaledwie 94 gramy CO2 na kilometr oferując niski poziom spalania i ponadprzeciętne osiągi.

„Zbudowaliśmy nowy silnik od podstaw,” powiedział Tetsuya Miyake, szef projektu silnika 1,6 l i-DTEC. „Nie przyjęliśmy żadnych punktów odniesienia, ponieważ wszystkie standardy były dla nas niewystarczające. Dążyliśmy do stworzenia własnych wzorców, którymi będzie musiała kierować się konkurencja.”

Silnik 1,6 litra i-DTEC został zaprojektowany specjalnie na potrzeby rynku europejskiego i jest produkowany w brytyjskiej fabryce Hondy w Swindon. Nowa linia będzie wykorzystywana zarówno do produkcji jednostki 1,6 l i-DTEC, jak i silnika 2,2 l i-DTEC.

W roku 2013 jednostka 1,6 litra i-DTEC uzupełni również gamę modelową nowej Hondy CR-V, natomiast w przyszłości filozofia „Earth Dreams Technology” będzie stanowiła podstawę konstrukcji wszystkich silników Hondy.

Najlżejszy silnik Diesla w klasie

Kluczem do sukcesu nowego silnika jest jego niska waga. Dzięki zastosowaniu aluminiowej głowicy cylindrów oraz otwartego, aluminiowego bloku cylindrów udało się zredukować masę całkowitą o 47 kilogramów w stosunku do jednostki 2,2 l i-DTEC, co czyni nowego diesla Hondy najlżejszą jednostką w klasie.

Poszczególne komponenty silnika zostały zoptymalizowane w celu uzyskania niewielkich rozmiarów oraz niskiej wagi. W porównaniu z silnikiem 2,2 l i-DTEC zmniejszono grubość ścian cylindra z 9 do 8 mm. Dodatkowo inżynierowie zastosowali lżejsze tłoki i korbowody.

Zmniejszone tarcie mechaniczne

Inżynierowie pracujący nad jednostką 1,6 l i-DTEC dążyli przede wszystkim do uzyskania mniejszego tarcia wewnętrznego, porównywalnego z jednostkami benzynowymi. W tym celu zastosowano na przykład krótszą i węższą część prowadzącą tłoka. Przy 1500 obr/min silnik 1,6 l i-DTEC odznacza się o około 40% niższym poziomem tarcia mechanicznego niż jednostka 2,2 l i-DTEC.

Inteligentny system turbodoładowania

Zastosowana w silniku turbosprężarka Garrett czwartej generacji została wyposażona w kierownice spalin o zmiennej geometrii, natomiast jej prędkość obrotowa jest precyzyjnie nadzorowana przez system elektroniczny. Minimalizuje to efekt „turbodziury” i zapewnia optymalne połączenie wysokiej siły napędowej przy niskich i średnich obrotach oraz wysokiej dynamiki przy wysokich obrotach. Turbosprężarka wytwarza maksymalne ciśnienie doładowania 1,5 bara.

Układ zasilania

Silnik 1,6 l i-DTEC wykorzystuje układ wtryskowy firmy Bosch pracujący przy ciśnieniu 1800 barów. Wysokie ciśnienie paliwa oznacza, że jest ono wtryskiwane z wyższą szybkością i dokładniej rozpylane. Wszystko to przekłada się na stworzenie mieszanki powietrzno-paliwowej o wysokiej jakości, co z kolei poprawia efektywność i czystość spalania, a w rezultacie prowadzi do obniżenia zużycia paliwa i emisji.

Inżynierowie Hondy podnieśli również sprawność objętościową cylindrów stosując lepszy przepływ powietrza dolotowego oraz układ silnego zawirowania powietrza w kanale w głowicy silnika. Umożliwia to precyzyjną kontrolę procesu spalania i redukcję gorących miejsc w komorze spalania, które zwykle generują emisję szkodliwych substancji.  Ograniczenie emisji tlenków azotu NOx zapewnia innowacyjny system recyrkulacji gazów wydechowych EGR, który działa przy wysokim i niskim ciśnieniu. (Fot. Honda)

Charakterystyka silnika 1,6 l i-DTEC S
Moc maksymalna: 120 KM przy 4000 obr/min
Maks. moment obrotowy: 300 Nm przy 2000 obr/min
Zużycie paliwa (średnio w cyklu EU): 3,6 l/100 km
Emisja CO2: 94 g/km

Artykuł ukazał się w numerze 2/2013 „Serwisu Motoryzacyjnego”

Dowiedz się więcej

O jakości klocków hamulcowych
O jakości klocków hamulcowych

Wymieniając klocki lub szczęki hamulcowe warsztat powinien zastanowić się, czy nowe części są należytej jakości i czy ta jakość została przez kogokolwiek potwierdzona odpowiednimi badaniami. Nawet zamienniki muszą spełniać określone wymagania. Jak rozpoznać, czy dany produkt jest zgodny z obowiązującymi przepisami? Czym różnią się klocki stosowane na pierwszy montaż od innych klocków? Wymagania stawiane okładzinom […]

Wykrywanie nieszczelności w klimatyzacji
Wykrywanie nieszczelności w klimatyzacji

Częstą, jeśli nie najczęstszą, przyczyną niskiej wydajności klimatyzacji są nieszczelności w obiegu czynnika chłodniczego. Istnieją różne metody wykrywania przecieków. Nie każda jest zgodna z obowiązującymi europejskimi przepisami. Poniżej przedstawiamy zalety i wady kilku wybranych metod. Jednym z większych wyzwań przy serwisowaniu klimatyzacji jest niewątpliwie szybkie i dokładne lokalizowanie miejsc wycieków czynnika. Istnieje pięć głównych wymagań […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!