Najczęstsze usterki Opla Astry K – co sprawdzić przed zakupem, a co wymienić po?

28 listopada 2022, 8:53

Opel Astra to jeden z najchętniej wybieranych kompaktów w Polsce. Piąta odsłona tego modelu oznaczona literą K jest narysowana bardziej ostrą kreską od poprzednika. Ma również znacznie lepiej zaprojektowane wnętrze, z którego zniknęła konsola z miliardem przycisków, które przytłaczały w generacji J. Przeskok technologiczny nie obył się jednak bez potknięć, z którymi muszą sobie radzić obecni właściciele piątej generacji Astry.

Opel Astra K – dostępne silniki i wersje nadwoziowe

Opel Astra piątej generacji jest dostępna na rynku od 2015 roku. Jest to ostatnia generacja Astry przed wejściem Opla w skład francusko-włosko-amerykańskiego koncernu Stellantis. Opla Astrę K możemy dostać jako 5-drzwiowego hatchbacka lub kombi nazywane sports tourer. W 2019 roku Astra K przeszła subtelny facelifting. Mniej subtelna była natomiast redukcja gamy silnikowej z jedenastu wersji przed liftingiem do sześciu wariantów dostępnych po liftingu. Produkcję zakończono w 2021 roku.

Gamę jednostek napędowych przed liftingiem otwiera benzynowe 1.0 turbo o mocy 105 KM, następnie mamy silnik 1.4 twinport o mocy 100 KM (jedyny wolnossący silnik w gamie, na dodatek z pośrednim wtryskiem paliwa), 1.4 Turbo o mocy 125 i 150 KM (są to te same jednostki napędowe, różniące się oprogramowaniem – tzw. softem.). Listę silników benzynowych zamyka najmocniejsze 1.6 turbo o mocy 200 KM. Przez dwa lata (2017-2019) dostępna była również jednostka 1.4 turbo 110 KM z fabrycznym CNG. Jednak z racji słabej infrastruktury CNG w Polsce nie była to popularna wersja (w momencie pisania artykułu, na Otomoto znajdował się tylko jeden egzemplarz). Gamę silników wysokoprężnych rozpoczyna 1.6 CDTI o mocy 95 KM. Następnie mamy jednostkę o tej samej pojemności występującą w wariancie mocy 110 KM, 136 KM, 150 KM oraz odmianę biturbo 160 KM.

Po liftingu wybór jednostek napędowych został znacznie uproszczony. Wszystkie straciły również po jednym cylindrze. We wcześniejszych latach oferowano jednostki 4-cylindrowe po lifcie Astry K wyjeżdżały z fabryki wyłącznie w wariantach 3-cylindrowych. Z silników benzynowych dostępne są silniki 1.2 Turbo o mocy 110, 130 KM i 145 KM, a także 1.4 turbo również o mocy 145 KM. Z jednostek wysokoprężnych pozostał jeden silnik diesla o pojemności 1.5 w wariantach 105 lub 122 koni mechanicznych. Wszystkie silniki w Oplu Astrze K miały rozrząd napędzany łańcuchem.

Najsłabsze benzynowe odmiany Astry K (do 110 KM) były sprzęgnięte z 5-biegowym manualem. Do reszty silników montowano manualną skrzynię biegów o 6-ciu przełożeniach lub jeden z trzech rodzajów automatycznych skrzyń biegów – klasyczną hydrokinetyczną 6-cio stopniową, która występowała w motorach 1.4 lub 1.6 Turbo, klasyczną 9-cio stopniową (występowała w dieslach po lifcie), skrzynię bezstopniową CVT (montowaną z 1.4 Turbo po liftingu) lub skrzynię zautomatyzowaną Easytronic występującą w silnikach 1.0 105 KM.

Najczęstsze usterki Opla Astry K

Opel Astra K przez 7 lat istnienia na rynku nie otrzymał jak dotąd łatki mocno awaryjnego pojazdu. Niemniej nie jest to model trafiony pod względem zawieszenia, które montowane było najwidoczniej słabej jakości, ponieważ jego stukanie jest stosunkowo częstym zjawiskiem, nawet wśród młodych egzemplarzy. Irytować potrafi elektronika pokładowa, której zdarza się wyświetlać fałszywe komunikaty o awariach lub błędach. W tym przypadku pomóc może aktualizacja oprogramowania. Irytować może również zawieszający się ekran multimediów oraz pojawiające się błędne komunikaty o problemach z systemami bezpieczeństwa.

Z poważniejszych problemów mechanicznych w Astrze K potrafi ulec awarii wysprzęglik objawiający się zapadniętym pedałem sprzęgła. Samo sprzęgło również potrafi się dość szybko „skończyć”, lecz ten problem głównie dotyczy egzemplarzy z silnikami diesla. Podobnie jak problem z łańcuchami rozrządu, które nie należą do zbyt trwałych i potrafią się rozciągać. Napinacze rozrządu również potrafią odmówić posłuszeństwa wcześniej niż wskazywałyby zalecenia producenta dotyczące interwałów wymiany. Nietrwałe potrafią się okazać również kompresory klimatyzacji oraz pompy hamulcowe (zależy od wyeksploatowania danego egzemplarza). Rzadziej, ale jednak, zdarzają się problemy z wtryskiwaczami w silnikach 1.6 CDTI (przed liftem).

Opel Astra K – co sprawdzić przed zakupem i na co zwrócić szczególną uwagę?

Opel Astra K to dość udany model. Jednak jak każdy samochód kupowany z drugiej ręki, może się okazać bardziej problematyczny przy nieostrożnym zakupie. Przede wszystkim powinno się zwrócić uwagę na łańcuch rozrządu, który potrafi hałasować gdy jest rozciągnięty. Generalnie silniki diesla w Astrze piątej generacji uchodzą za bardziej problematyczne i należy zwrócić na nie większą uwagę. Szczególnie nierównomierna praca silnika „na zimnym” może dać do myślenia, czy warto się zainteresować tym konkretnym egzemplarzem. Warto też sprawdzić działanie klimatyzacji i poprzełączać się między trybami ogrzewania i chłodzenia oraz siły nawiewu.

Uwagę należy skierować również na zawieszenie i podpytać właściciela, jakie naprawy tego układu dotąd wykonano. Zainteresować się trzeba także skrzynią biegów. Wprawdzie są one poprawione względem poprzedniej generacji, jednak nadal nie są mocną stroną Astry. Właściciele skarżą się przede wszystkim na brak precyzji między pierwszym a drugim przełożeniem w skrzyniach manualnych. Przy skrzyniach automatycznych i zautomatyzowanych warto zapytać właściciela o wymianę oleju przekładniowego. A propos oleju, przed zakupem warto sprawdzić czy interwały olejowe wynosiły 10-15 tys. czy też były przeciągnięte, co może mieć duży wpływ na dalszą eksploatację (zwłaszcza w delikatniejszym dieslu). Warto zainteresować się również reflektorami typu LED Matrix, z którymi zdarzają się sporadycznie problemy, a naprawa lub wymiana takich lamp może słono kosztować.

Mieliście do czynienia z Oplem Astrą K? Podzielcie się swoimi doświadczeniami z serwisowaniem tego modelu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 4 grudnia 2022, 12:13 6 0

Astra k 1,4 125 KM , przejechałem do tej pory 83 tys. km. żadnych usterek, żadnych napraw, polecam.

Odpowiedz

Anonim, 13 stycznia 2023, 12:23 1 0

Astra K 1,6 200 KM 40 tys km. Nie stosuję się do zaleceń producenta i zmieniam olej co 10 tys km, nie zwracam uwagi na asystenta zmiany biegu i nie wrzucam 6 przy 60 km/h do tej pory bez problemów, zużycie paliwa 7,5 l/100

Odpowiedz