Krystalizacja AdBlue w układzie selektywnej redukcji katalitycznej SCR może oznaczać kosztowne kłopoty dla właściciela samochodu. Naprawa układu SCR może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych jeśli dojdzie do uszkodzenia pompy albo wtryskiwacza płynu AdBlue. Na szczęście jest prosty sposób zabezpieczenia AdBlue przed zamarzaniem (a konkretnie przed krystalizacją w niskiej temperaturze). To dodatek do płynu AdBlue. Warto mieć takowy w warsztacie i polecać klientom.
AdBlue to specjalny płyn (wodny roztwór mocznika o stałym stężeniu 32,5%), stosowany w samochodach z układami SCR. Są one montowane w autach osobowych napędzanych silnikami diesla i spełniających normy emisji spalin Euro 6. Wcześniej układy SCR zastosowano w samochodach ciężarowych. A jeszcze wcześniej układy SCR znalazły zastosowanie w przemyśle, skąd zaadaptowano je do motoryzacji.
Jak działa układ SCR? Wtryskuje on płyn AdBlue do mieszalnika, w którym płyn miesza się ze spalinami. Na skutek reakcji chemicznych dochodzi do rozbicia cząstek tlenków azotu NOX (najbardziej szkodliwych składników spalin) na całkowicie neutralne azot i tlen.
Krystalizacja AdBlue – zamarzanie AdBlue. Nie każdy kierowca o tym wie.
Jeśli do naszego warsztatu trafia auto z układem SCR, warto uświadomić kierowcę o zagrożeniach, jakie wiążą się z krystalizacją płynu AdBlue. Płyn AdBlue znajdujący się w zbiorniku samochodu a także przechowywany w garażu jest wrażliwy na silny mróz. W temperaturze minus 11 st. Celsjusza płyn krystalizuje się.
Jeśli krystalizacji ulegnie płyn AdBlue, znajdujący się w zbiorniku samochodu, może dojść do uszkodzenia pompy (z tworzywa sztucznego), kierującej Adblue do mieszalnika, przewodu pomiędzy zbiornikiem a wtryskiwaczem i samego wtryskiwacza AdBlue. Skutki takiego zdarzenia są tragiczne, bo koszt naprawy SCR może przekroczyć kilkanaście tys. złotych. Całkiem niedawno głośnym echem odbiła się fala awarii samochodów grupy Stellantis, związana właśnie z tym problemem.
Podobnie krystalizacji ulegnie płyn AdBlue przechowywany w butelce/kanistrze, w bagażniku auta albo w garażu, jeśli zostanie wystawiony na działanie tak niskiej temperatury. Teoretycznie, płyn w opakowaniu można rozmrozić, jednak w wielu sytuacjach proces krystalizacji nie jest odwracalny i część kryształków zostaje.
Są sposoby, żeby się zabezpieczyć przed krystalizacją AdBlue
Pierwszy to trzymanie auta w ciepłym garażu. Jednak nie zawsze takie rozwiązanie jest możliwe. Drugi, skuteczniejszy i możliwy do zastosowania dla każdego to użycie dodatku do płynu AdBlue, który chroni go przed krystalizacją. Dodatek należy dawkować zgodnie z zaleceniami producenta. Można go dodawać do zbiornika w aucie i do płynu, który jest narażony na działanie mrozu w kanistrze albo butelce.
Środki do zabezpieczenia AdBlue przed krystalizacją – przegląd rynku
W sklepach stacjonarnych i online można znaleźć m.in. następujące środki do zabezpieczenia AdBlue:
- Dodatek do AdBlue przeciw krystalizacji marki 3RG;
- Exhaust Crystal Preventer marki Forte;
- Tunap 987 dodatek SCR;
- Dodatek do AdBlue marki Black Arrow;
- Sistem Activ marki Pro Tec;
- Dodatek do AdBlue firmy HP;
- Dodatek do AdBlue LIQUI MOLY;
- Total Clearnox;
- Admax Pro i Admax firmy Xenum Polska.
Dodatki do AdBlue w warsztacie? Spytajmy eksperta.
– Zamarznięcie płynu AdBlue w układzie SCR to jedna z najgorszych awarii, jaka może przydarzyć się kierowcy. Koszty wymiany uszkodzonej pompy płynu AdBlue, przewodu oraz wtryskiwacza, a także czyszczenia całego układu są bardzo wysokie. Dlatego kierowcy powinni pamiętać o stosowaniu dodatków do AdBlue. Podobnie jak w przypadku depresatorów do oleju napędowego. – mówi Wiktor Chojnacki, CEO firmy XENUM POLSKA – Do warsztatów trafia wiele aut przed zimą i w trakcie zimy. Jeśli mechanik widzi, że dane auto ma na wyposażeniu system selektywnej redukcji katalitycznej SCR, powinien uświadomić kierowcę, jak może zabezpieczyć pojazd przed uszkodzeniami spowodowanymi przez krystalizację AdBlue. Jestem pewien, że wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego zagrożenia. Tymczasem mechanik mógłby uchronić kierowcę przed drogą awarią i równocześnie zarobić, sprzedając preparat.
Czy dodatek do AdBlue to jedynie ochrona przed krystalizacją czy też ma on inne zalety?
– Zdolność do zapobiegania tworzeniu się kryształków to jedna zaleta stosowania dodatków, takich jak oferowany przez nas Admax Pro – wyjaśnia Wiktor Chojnacki – I już dla niej warto taki środek stosować. Ale są też inne. Dobry dodatek znacząco zwiększa skuteczność działania układu SCR (lepsza eliminacja tlenków azotu ze spalin) i zabezpiecza układ wydechowy przed korozją.
O czym warto pamiętać stosując preparaty tego typu?
– Najlepiej mieszać dodatek z płynem AdBlue przed wlaniem do zbiornika. Warto również stosować się do zaleceń producenta dodatku, dotyczących jego dawkowania.
Komentarze