Wymieniając klocki lub szczęki hamulcowe warsztat powinien zastanowić się, czy nowe części są należytej jakości i czy ta jakość została przez kogokolwiek potwierdzona odpowiednimi badaniami. Nawet zamienniki muszą spełniać określone wymagania. Jak rozpoznać, czy dany produkt jest zgodny z obowiązującymi przepisami? Czym różnią się klocki stosowane na pierwszy montaż od innych klocków?
Wymagania stawiane okładzinom ciernym hamulca są bardzo wielostronne (trybologiczne, antywibracyjne, fizyczne) i częściowo się wykluczające. Przykładowo: najważniejszy parametr jakim jest współczynnik tarcia μ nie może być zbyt niski, bowiem prowadzi do wydłużenia drogi hamowania; nie może również być zbyt wysoki, wówczas występuje niebezpieczeństwo częstego blokowania kół już przy małych opóźnieniach. Podobnie jest z innymi parametrami. Właściwy wybór kompromisowego składu mieszanki wymaga więc przeprowadzenia wielu kosztownych badań. Dlatego czołowi producenci klocków hamulcowych mają w swoich programach produkcyjnych wiele mieszanek o różnym składzie. Czołowi producenci stosuje nawet 50 różnych mieszanek, dzięki temu może precyzyjnie dobrać dany klocek do określonego pojazdu. Producenci tanich wkładek stosują 3 do 8 mieszanek, w związku z tym jeden klocek przeznaczony jest do wielu pojazdów o różnej masie i wielkości.
Na czym polega homologacja klocków wg ECE R90?
W przypadku oryginalnych wkładek ciernych (nazywanych potocznie klockami hamulcowymi) gwarantuje nam to badanie homologacyjne typu pojazdu na zgodność z Regulaminem 13 EKG ONZ lub na zgodność z Dyrektywą 71/320 EEC. Wiadomo jednak że nie wszyscy wymieniając klocki hamulcowe lub szczęki montują oryginalne części. W Polsce wprowadzono obowiązek homologowania zamiennych okładzin hamulcowych na zgodność z normą ECE R 90. Obowiązek ten spoczywa na producencie okładzin lub jego przedstawicielu, powinien on zadbać o to, żeby każda zamienna okładzina spełniała wymagania Regulaminu 90.
Dyrektywa ta nakazuje, by wszystkie pojazdy klasy M1, M2 i N1 do 3,5t (samochody osobowe, pojazdy dostawcze i autobusy) zarejestrowane po 1 stycznia 1999 roku, były wyposażone w homologowane klocki i szczęki hamulcowe. Części te muszą przejść określone badania (w wyspecjalizowanej, autoryzowanej jednostce, uprawnionej do prowadzenia tego rodzaju testów i wydawania certyfikatów, np. PIMOT).
Zakres tych badań jest jednak tylko pewnym, niewielkim fragmentem, jakie stosuje się do klocków stosowanych na pierwszy montaż (tzw. OE) i wymaganych przez producentów samochodów.
Poniższa tabela przedstawia orientacyjnie zakres badań klocków dla uzyskania homologacji OE oraz według regulaminu R90 (źródło: Honeywell).
Test OE | Test R90 | |
---|---|---|
Skuteczność hamowania | ||
Współczynnik tarcia średni | + | + |
Współczynnik tarcia na gorąco | + | + |
Współczynnik tarcia statyczny (hamulec postojowy) | + | + |
Zależność od prędkości początkowej hamowania | + | + |
Współczynnik tarcia na zimno | + | – |
Test drogi hamowania | + | – |
Test prędkości dla wysokiej temperatury | + | – |
Zjazd z góry | + | – |
Wrażliwość na wilgoć | + | – |
Niezmienność współczynnika tarcia | + | – |
Właściwości fizyczne | ||
Ściśliwość | + | – |
Odporność na śnieg | + | + |
Przewodność cieplna | + | + |
Test korodowania | + | – |
Odporność lakieru na płyn hamulcowy i oleje | + | – |
Trwałość | ||
Okładzina cierna | + | – |
Tarcza hamulca | + | – |
Współpraca z tarczą/ tworzenie rys | + | – |
Komfort | ||
Hałaśliwość | + | – |
Nierównomierna grubość tarczy | + | – |
Tarcie przy dużych prędkościach | + | – |
Czucie pedału hamulca | + | – |
Reakcja na wciśnięcie pedału hamulca | + | – |
Czas trwania testu | 6-12 miesięcy | 3-5 godzin |
Uzyskane wyniki testów produktów aftermarketowych nie mogą odbiegać +/- 15% od wyników osiąganych przez produkty oryginalne. W skrajnych przypadkach dwa klocki aftermarketowe może się różnić od siebie nawet o 30%.
W porównaniu z badaniami jakie są przeprowadzane dla uzyskania homologacji OE zakres testów na R90 jest więc dość ograniczony. W efekcie w wielu przypadkach klocki i szczęki hamulcowe na aftermarket mogą pod wieloma względami daleko odbiegać od produktów wytwarzanych przez renomowane firmy i montowanych jako pierwsze wyposażenie.
Norma międzynarodowa ECE R90 dopuszczająca wkładki cierne do sprzedaży na naszym rynku jest tak liberalna, że jej wymagania spełniają nawet wyroby najniższej jakości. Z drugiej strony to minimum do spełnienia powoduje że produkt powinien gwarantować bezpieczeństwo w użytkowaniu.
Co zawiera oznakowanie klocków?
Wyroby dopuszczone do sprzedaży wolnorynkowej muszą posiadać odpowiednie oznakowanie. Jak rozpoznać, czy produkt jest zgodny z Regulaminem 90?
Każdej nakładce hamulcowej przyporządkowany jest indywidualny numer Świadectwa Homologacji.
Poszczególne człony tego numeru oznaczają:
E 20 – oznaczenie kraju wydającego Świadectwo Homologacji. Dla Polski przyporządkowana jest cyfra 20,
90R – oznaczenie Regulaminu według, którego przeprowadzono badania homologacyjne,
01 – oznacza serię poprawek do Regulaminu,
xxx – kolejne trzy cyfry są numerem Świadectwa Homologacji nadawanym indywidualnie dla każdego typu okładziny,
xxx – ostatnie cyfry definiują homologowaną płytkę mocującą.
Oznakowanie znajdujące się na nakładce hamulcowej powinno zawierać:
- symbol i numer homologacji,
- miesiąc i rok produkcji,
- numer katalogowy,
- symbol materiału ciernego.
Jakie opakowanie?
Oznakowanie znajdujące się na opakowaniu powinno zawierać:
- nazwę producenta, jego znak handlowy lub logo,
- symbol i numer homologacji,
- numer katalogowy nakładek,
- zastosowanie produktu,
- symbol graficzny oznaczający oś do której nakładki są przeznaczone,
- liczbę nakładek wchodzących w skład kompletu.
Opakowanie powinno być zabezpieczone plombą, która przy próbie otwarcia zostaje zerwana. Do każdego kompletu nakładek dołączana jest instrukcja montażu. Niewłaściwe zamontowanie nakładek może być przyczyną złej współpracy z tarczą hamulca.
Niezależnie od tego, kto jest twórcą całego układu hamulcowego w danym samochodzie, Bosch, ATE, czy TRW, klocki wykorzystywane na pierwszy montaż są produkowane przez inne firmy. W Europie w znakomitej większości aut osobowych pochodzą od takich producentów jak: Grupa TMD Friction (marka Textar), Honeywell (marka Jurid/Bendix), Federal-Mogul (marka Ferodo) oraz ITT Friction Technologies (marka Galfer, nieobecna na rynku wtórnym).
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 18 grudnia 2012, 21:02 0 0
Dokładnie nie ma co kupować BRECKA skoro jest gorszy od OE pewnie z 7-10% a najgorsze muszą się zmieścić w minus 12-15% to dla 2-3% różnicy lepiej kupić taniego chińczyka bo wyjdzie jakościowo na to samo a dla dobrego klienta trzymać klocek z lepszej półki. No chyba, że BRECK jest lepszy od OE, ale to chyba niemożliwe po tym co mówią klienci.
Odpowiedz
Anonim, 19 grudnia 2012, 19:46 0 0
na Twoim czarnym PR firma na pewno wiele nie straci ;-)
Odpowiedz