Średnie wynagrodzenia w warsztatach – wyniki ankiety, porównanie wschodu z zachodem

2 kwietnia 2025, 8:20

Ile zarabia kierownik hali warsztatowej, a ile elektromechanik? Mamy wyniki ankiety, na podstawie których można przedstawić przybliżone wysokości zarobków. Badanie wykazało, że kwoty mogą być zróżnicowane w różnych regionach Polski. Dziś omówimy to na przykładzie porównania wschodnich i zachodnich województw kraju.

Formy zatrudnienia w warsztatach

Przed zapoznaniem się z liczbami warto zwrócić uwagę na fakt funkcjonowania różnych systemów wynagrodzeń w polskich warsztatach. W zależności od wielkości firmy, rodzaju usług, lokalizacji czy polityki właściciela często są to samozatrudnienie, umowa-zlecenie lub umowa o pracę. W przypadku tych odmiennych podatkowo form, występują także spore różnice w kwotach otrzymywanych przez pracowników „na rękę”.

Kolejnym ważnym aspektem są także systemy rozliczeniowe i motywacyjne. W wielu warsztatach wypłaca się tzw. podstawę oraz premie, uzależnione od wyników pracy całego warsztatu lub danego pracownika, często od przychodów (dużą rolę odgrywa tu sezonowość) czy też braku reklamacji ze strony klientów. Znane są także systemy, w których finalne wynagrodzenie uzależnione jest od liczby przepracowanych roboczogodzin w danym miesiącu. W innych warsztatach z kolei pracuje się „na akord” – mechanik otrzymuje zapłatę za daną naprawę, bez względu na czas poświęcony na jej wykonanie.

Warto wziąć zatem pod uwagę, że prezentowane przez nas kwoty to dane szacunkowe, oparte na odpowiedziach przedstawicieli warsztatów samochodowych z całej Polski. Pytaliśmy przedstawicieli warsztatów jakie są według nich średnie rynkowe kwoty netto (na rękę) na wskazanych stanowiskach, bez różnicowania ze względu na model i formę zatrudnienia. Z zebranych odpowiedzi wyciągnęliśmy średnią ważoną.

Ile zarabiają mechanicy w Polsce?

Przejdźmy zatem do konkretów. Zarobki mechaników w Polsce to średnio od ok. 4,5 do ok. 7,5 tys. złotych. Na najniższe wynagrodzenia mogą liczyć młodzi mechanicy, jednak jak widać i tak zarabiają oni sporo powyżej minimalnej krajowej netto (wynoszącej w 2025 r. 3510 zł). Jest to zapewne w dużym stopniu związane z brakiem rąk do pracy w branży, ale także z przywilejami podatkowymi, na które mogą liczyć młodzi ludzie w Polsce. Za młodych pracowników (do 26 roku życia) pracodawcy odprowadzają mniejsze daniny, przez co mogą zaproponować wyższą kwotę „na rękę”. Tak czy inaczej, solidne wynagrodzenie na „start” może stanowić zachętę dla młodych ludzi, zastanawiających się nad wyborem zawodu mechanika.

Doświadczony mechanik może liczyć na kwotę około 6,3 tys. zł, czyli na nieco więcej niż doradca serwisowy czy pracownik biura obsługi klienta. Na największe wynagrodzenia mogą liczyć kierownicy hali, nazywani także mistrzami oraz elektromechanicy. Ci ostatni są w ostatnim czasie „dobrem deficytowym” i to nie zmieni się w najbliższych latach. Warsztatom potrzebni są fachowcy, którzy potrafią diagnozować i naprawiać coraz rozleglejsze i bardziej skomplikowane układy elektroniczne w nowych pojazdach. Przewidujemy, że dobry elektromechanik bez trudu znajdzie zatrudnienie w większości warsztatów.

Wschód czy zachód – gdzie mechanicy zarabiają lepiej?

Podział naszego kraju na zamożniejszą część zachodnią i uboższy wschód jest rzeczywiście widoczny w wynikach naszego badania, jednak różnice nie są diametralne.

W województwach wschodnich młody mechanik może liczyć na pensję o ok. 250-300 zł niższą niż na zachodzie. Podobne rozbieżności odnotowaliśmy w przypadku kierowników. Dość duży dysonans jest za to widoczny w najbardziej licznej grupie, jaką są mechanicy bez konkretnej specjalizacji. W regionie zachodnim zarabiają oni średnio o prawie 750 zł więcej niż na wschodzie kraju.

METODOLOGIA

Badanie, na podstawie którego przygotowano artykuł, zostało przeprowadzone przez portal MotoFocus.pl w formie wywiadu internetowego (CAWI) na panelu reprezentantów warsztatów samochodowych w Polsce. W badaniu udział wzięło 629 przedstawicieli warsztatów motoryzacyjnych.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

obserwator, 2 kwietnia 2025, 15:27 2 -5

"Doświadczony mechanik może liczyć na kwotę około 6,3 tys. zł" - to ja się, nie dziwie, że ludzie uciekają na swoje. Dobry mechanik na siebie wraz z kosztami zarobi w tydzień i ma za takie ochłapy u kogoś robić?

Odpowiedz

Meha, 3 kwietnia 2025, 10:03 14 -1

Nie jestem taki pewien... a wiesz ile kosztuje warsztat, narzędzia, programy, opłaty, czynsze itp.koszty stałe.
Jak to się policzy to już nie wychodzi tak różowo chyba, że ktoś robi u siebie w garażu na pożyczonych narzędziach

Odpowiedz

Chris, 3 kwietnia 2025, 13:59 6 -2

i bez kasy fiskalnej oraz na mediach jak dla gospodarstwa domowego , a nie dla firmy i bez żadnych cyklicznych szkoleń i kursów o narzędziach specjalistycznych nie wspomnę. Pewnie "obserwator" jest takim cichociemnym mechanikiem.

Odpowiedz

Krzychu, 6 kwietnia 2025, 12:13 0 -3

Tutaj masz rację - na media i podatki spokojnie da się zarobić z marży na częściach. W zasadzie każdy warsztat kupuje np klocki za 100zl, a klientowi pokazuje wz z hurtowni z cenami detalicznymi i klient za te klocki płaci 230zl. Do tego mało który warsztat wystawia na wszystkie usługi i części rachunki. To jest tak potężna szara strefa, że rząd powinien jak najszybciej zacząć dzialac

Odpowiedz

Chris, 7 kwietnia 2025, 14:23 1 0

szara strefa to jest po garażach na osiedlach i w stodołach .

Odpowiedz

Obserwator, 6 kwietnia 2025, 8:09 2 -1

U mnie w 100 tys mieście ogłoszenia zaczynają się od 6 tys netto w górę to raz. Dwa to doświadczony mechanik nigdy za taką kwotę nie będzie pracował - za takie pieniądze to może robić sprawny wymieniacz klockow i oleju, a nie mechanik po szkoleniach i z wiedzą z wielu dziedzin motoryzacji. Koledzy z branży pracując na etatach mają widełki od 8 do 12 tys. Oczywiście wszyscy mają jako podstawę najniższa krajowa, ewentualnie nieco wyżej, a reszta pod stołem, ale de facto zarabiają bardzo dobrze.

Odpowiedz

Tomasz, 3 kwietnia 2025, 9:00 2 -2

No i dalej nie wiadomo na ile może liczyć dobry elektromechanik a tytuł artykułu o tym mówi.

Odpowiedz

Chris, 3 kwietnia 2025, 14:00 3 0

Wiadomo , wiele więcej :)

Odpowiedz

ślązak, 4 kwietnia 2025, 6:41 1 -2

Zależy też od wielkości warsztatu....U mnie mechanik nie zarabia ponizej 7k netto.... nie tykając rozrządów remontów silników. Taki który zrobi wszystko ponad 10k netto. Zatrudniony na pełną kwotę.... chłopaki na biurze od 6,5 do 9,5

Odpowiedz

Anonim, 4 kwietnia 2025, 10:40 1 0

Ta to ile masz stanowisk i mechaników i ile bierzesz za wymianę klocków czy oleju

Odpowiedz

ślązak, 6 kwietnia 2025, 19:31 3 -1

7 stanowisk. 6 mechaników. Jeśli nie liczysz ile mechanik potrafi zarobić dla serwisu to nie mamy o czym dyskutować ;) dobry mechanik potrafi zrobić 35-45k. Praca 9h dziennie bez sobót. 70% sukcesu to biuro ;)

Odpowiedz

Waldorf, 5 kwietnia 2025, 23:04 0 0

A ile zarabia sprzedawca części ?

Odpowiedz

serwisik, 7 kwietnia 2025, 14:41 0 -3

miasto 50 tys ludzi, mam dwóch ogarniętych mechaników, zarabiają 12-15 net, nic pod stołem. Do tego ogarnieta kobieta w recepcji za 10 tys net. Wszystko faktura lub paragon, żadnej lewuchy. Nie montuję części, które przynosi klient. Ja wybieram jakie czesci montuje. Nie mam pustych stanowisk. I nie klepię biedy.

Odpowiedz

ślązak, 7 kwietnia 2025, 20:02 0 -4

Zaraz się posypią komentarze że to nie możliwe! :) Gratuluje! to są normalne stawki i każdy jest zadowolony

Odpowiedz

Anonim, 8 kwietnia 2025, 11:34 5 0

Posypią się, bo wszyscy liczą, że komentujący tu użytkownicy są w miarę profesjonalni, a nie żartownisie, wprowadzający w błąd i utwierdzający postronnych czytających w przekonaniu, że mechanicy to paniska, a dorzucając do tego, opinię, że większość mechaników to złodzieje, to mamy obraz który uderza w całą masę dobrych i uczciwych mechaników.
Jeżeli masz normalne stawki czyli nie wymieniasz klocków hamulcowych za 100 zł to twoi dwaj mechanicy żeby zarobić tylko na siebie i koleżankę w biurze na swoje pensje i zusy i koszty z tym związane, muszą przerobić w miesiącu około 60 tys na głowę czyli średnio 3000 dziennie czyli jak jednego dnia przerobi za 2 koła to następnego musi przerobić za 4 koła.
A gdzie koszty prowadzenia firmy, opłaty, podatki, media, odpady, podatki od lokalu, narzędzia i cała masa innych kosztów.związanych z działalnością, no i oczywiście jeszcze muszą zarobić na ciebie, żebyś biedy nie klepał.

Odpowiedz