Nowości Bosch na targi Automechanika 2020

, 15 września 2020, 12:27

Tytuł artykułu wydaje się nieco przekorny, bowiem jak wiemy, tegoroczne targi Automechanika we Frankfurcie nie odbędą się ze względu na pandemię koronawirusa. Mimo to wielu producentów – wśród nich Bosch – przygotowało nowości w swojej ofercie, które teraz, zamiast we Frankfurcie, mają swoją premierę w Internecie.

Czujniki temperatury spalin i czujniki tlenku azotu Bosch

Oferta Bosch, obejmująca sondy lambda, czujniki cząstek stałych i czujniki różnicy ciśnienia, została teraz uzupełniona o czujniki temperatury spalin oraz – zupełnie nowe – czujniki tlenku azotu, przeznaczone do większości pojazdów na rynku europejskim. Wraz z systemem oczyszczania spalin Denoxtronic warsztaty mają więc do dyspozycji szeroką gamę komponentów do ograniczania emisji spalin.

Samochody osobowe i ciężarowe są wyposażane nawet w pięć różnych czujników instalowanych w układzie wylotowym. Wszystkie te czujniki są zintegrowane z systemem diagnostycznym OBD i w przypadku jakichkolwiek usterek można je łatwo zidentyfikować oraz sprawdzić za pomocą testera, takiego jak na przykład Bosch KTS. W razie uszkodzenia można je łatwo i szybko wymienić.

  • Czujniki temperatury spalin mogą być instalowane w różnych miejscach w układzie wylotowym zarówno silników wysokoprężnych jak i benzynowych. Mierzą temperaturę spalin i przesyłają jako sygnał napięciowy do sterownika silnika. Asortyment części zamiennych Bosch dla warsztatów obejmuje około 90 numerów katalogowych i tym samym pokrywa większość pojazdów europejskich marek.
  • Czujniki cząstek stałych – od 2019 roku warsztaty mogą zamawiać czujniki cząstek stałych Bosch. Asortyment obejmujący 40 numerów katalogowych jest stale rozszerzany. Czujniki analizują ilość cząstek sadzy zawartych w spalinach diesli za pomocą pomiaru rezystancji. Na tej podstawie sterownik ocenia działanie filtra cząstek stałych.
  • Czujniki różnicy ciśnienia mierzą różnicę ciśnienia w filtrze cząstek stałych. Zmierzone wartości dostarczają informacji o stanie napełnienia filtra cząstek stałych, co pozwala uruchamiać, zależnie od potrzeby i w sposób oszczędzający paliwo, regenerację filtra cząstek stałych – tak zwane wypalanie filtra DPF.Obecna oferta tych czujników Bosch, zawierająca ponad 40 numerów katalogowych, obejmuje większość pojazdów na rynku europejskim.
  • Sondy lambda określają ilość tlenu zawartego w spalinach. Na tej podstawie sterownik silnika wyznacza optymalną dawkę paliwa wtryskiwanego do komory spalania. Sondy lambda są stosowane w silnikach benzynowych, wysokoprężnych jak i zasilanych gazem. Oferta firmy Bosch obejmuje sondy lambda do ponad 80 procent wszystkich pojazdów na rynku.
  • Denoxtronic – coraz większego znaczenia nabiera również system oczyszczania spalin Denoxtronic, często stosowany w pojazdach z silnikiem Diesla. Ten system wtryskuje wodny roztwór mocznika (AdBlue) do układu wylotowego. W połączeniu z katalizatorem SCR umożliwia to zamianę szkodliwych tlenków azotu (NOx) w wodę i azot. Jako twórca systemu Denoxtronic, firma Bosch dostarcza kompleksowe rozwiązania dla warsztatów.

Wycieraczki Bosch Aerotwin ze zmodyfikowanym profilem gumowego pióra

Bosch zmodyfikował i ulepszył swoją wycieraczkę szyby przedniej Aerotwin. Dzięki technologii gumy pióra PPP (Power Protection Plus) z opatentowaną powłoką. Wprowadzając specjalny dodatek Active Carbon black do mieszanki gumy pióra, konstruktorom firmy Bosch udało się teraz jeszcze bardziej poprawić krawędź wycieraczki przedniej szyby. Dzięki temu profil pióra typu Long life jest znacznie bardziej odporny na wpływy środowiskowe. Poprawiona receptura zapewnia lepszą odporność na ścieranie, oprócz i tak już wysokiej odporności gumy PPP na oddziaływanie środowiska, takie jak promieniowanie UV i ozon. Ta modyfikacja sprawdza się przede wszystkim wówczas, gdy zanieczyszczenia na szybie (takie jak owady, kurz, pyłki lub lód) mają niekorzystny mechaniczny wpływ na krawędź pióra. Dzięki temu wycieraczka Bosch Aerotwin z ulepszonym piórem osiąga długo utrzymujące się efekty wycierania, pozbawione smug. Testy jakości Bosch wykazały, że nowe pióra w porównaniu z konwencjonalnymi wycieraczkami wykazują mniejsze ścieranie się, a tym samym mniejsze zużycie.

Podstawą konstrukcji wycieraczek Bosch Aerotwin są dwie szyny stabilizujące ze stali Evodium, które zwiększają nacisk pióra na szybę i równomiernie go rozprowadzają na całej długości wycieraczki. Z jednej strony pomaga to osiągnąć wycieranie bez smug na szybie. Z drugiej – równomierny nacisk zapewniany przez sprężyste szyny Evodium w połączeniu z nową i ulepszoną mieszanką gumową pióra z dodatkiem Active Carbon black zwiększa wytrzymałość i zmniejsza zużycie krawędzi.

Bosch ESI[tronic] 2.0: najnowsze aktualizacje

Obecnie co trzeci niezależny warsztat w Europie korzysta z ESI[tronic] 2.0, kompleksowego oprogramowania warsztatowego Bosch do diagnostyki wielu marek samochodów osobowych, lekkich pojazdów użytkowych, ciężarówek i pojazdów terenowych. Na całym świecie jest ponad 200 000 aktywnych użytkowników. Nowe cechy i funkcje oprogramowania ESI[tronic] wspierają warsztaty przy nadchodzących zmianach i stale rosnących wymaganiach stawianych diagnostyce. Obejmuje to również dostęp diagnostyczny do pojazdów Mercedes-Benz i grupy FCA z elektroniką zabezpieczoną przed manipulacją i nieuprawnionym dostępem, a także typ informacji „naprawa oparta na znanych błędach online” (EBR). Obecnie baza danych EBR zawiera praktyczne uwagi i doświadczenia dotyczące około miliona typowych przypadków napraw i kombinacji pojazdów. Ponadto ulepszono tester diagnostyczny KTS 250: nowa wersja zawiera teraz także funkcję wysyłania e-maili, ułatwiającą codzienną pracę mechanikom.

Oprogramowanie ESI[tronic] nadal zapewnia warsztatom dostęp do danych diagnostycznych oraz informacji serwisowych i naprawczych pojazdów Mercedes-Benz i grupy FCA z zabezpieczoną elektroniką. Jak dotąd działa to w przypadku bramki „Security Gateway” dla grupy FCA (Fiat Chrysler Automobiles), a także w przypadku blokady „Seed & Key” dla koncernu Daimler. Kolejni producenci z podobnymi koncepcjami zabezpieczenia pojawią się w przyszłości. Ponadto sprzęt warsztatowy Bosch obsługuje również takie nowe technologie, jak Diagnostics over Internet-Protocol (DoIP) lub PassThru ułatwiający komunikację z portalami serwisowymi producentów pojazdów.

Naprawy oparte na znanych błędach online (EBR)

Za pomocą algorytmu opracowanego przez firmę Bosch wyszukiwarka EBR przeszukuje wiele źródeł, w tym fora i posty internetowe, pod kątem typowych problemów technicznych i ich rozwiązań. Następnie na podstawie uzyskanych w ten sposób informacji  eksperci Bosch opracowują sposoby naprawy. Gdy pracownik warsztatu napotka jeden z tych znanych błędów podczas diagnostyki pojazdu, ESI[tronic] zaleci rozwiązanie naprawcze, które już się sprawdziło. Użytkownicy mogą oceniać konkretne sposoby naprawy po ich zastosowaniu. Rozwiązania, które okazały się szczególnie przydatne, otrzymują tym samym wyższy ranking i ESI[tronic] pokaże je jako pierwsze. W ten sposób warsztaty korzystają z doświadczeń użytkowników ESI[tronic] na całym świecie.

Do tej pory baza danych EBR rozrosła się do ponad miliona rzeczywistych przypadków napraw i kombinacji pojazdów. Aby uczcić tę liczbę, Bosch wprowadził specjalną ofertę. Użytkownicy ESI[tronic], którzy nie zarejestrowali się jeszcze do informacji typu SIS (instrukcje dotyczące lokalizowania usterek i napraw), P (schematy elektryczne systemów komfortu) i EBR (naprawy oparte na znanych błędach online), mogą je wypróbować bezpłatnie online do końca tego roku. Oprócz dostępu do ponad miliona przypadków napraw i kombinacji pojazdów w ramach EBR, użytkownicy uzyskują w ten sposób również dostęp do obszernej bazy danych online zawierającej prawie 400 000 procedur diagnostycznych i dokumentów, dotyczących wyszukiwania usterek w 16 000 pod-ręcznikach, z ponad 9 milionami przyporządkowań do pojazdów i ponad 270 000 schematów elektrycznych – z czego 30 000 dotyczy tak zwanych systemów komfortu z prawie trzema milionami przyporządkowań do pojazdów. Oferta kończy się automatycznie 31 grudnia 2020 r. i nie wymaga żadnego anulowania.

Wysyłanie protokołów diagnostycznych e-mailem bezpośrednio z KTS 250

Dzięki najnowszej aktualizacji, Bosch KTS 250 jest teraz wyposażony w praktyczną funkcję wysyłania wiadomości e-mail. Pozwala to, na przykład, na wysyłanie protokołów utworzonych podczas diagnostyki pojazdu na komputer stacjonarny lub nawet bezpośrednio do klienta. Do jednej wiadomości e-mail można dołączyć kilka raportów – nawet dotyczących różnych pojazdów. Można też zapisać stałych odbiorców, a także dostosować i zmienić temat oraz treść wiadomości.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!