75 milionów systemów stabilizacji toru jazdy firmy Bosch

10 kwietnia 2012, 12:57

W 2012 roku niemal co drugi nowy samochód osobowy na świecie będzie wyposażony w system ESP® – poinformowała firma Bosch, która od roku 2010 firma produkuje więcej systemów ESP® niż ABS. W wielu krajach wprowadzono obowiązek seryjnego wyposażania samochodów w system stabilizacji toru jazdy. ESP® stanowi bazę dla wielu systemów wspomagających kierowcę.

Firma Bosch skonstruowała system ESP i wprowadziła go do produkcji seryjnej w 1995 roku. Od tego czasu liczba wyprodukowanych systemów stabilizacji toru jazdy osiągnęła poziom 75 milionów.

ProdukcjaElektroniczny system ESP®, zwłaszcza na śliskiej jezdni lub podczas zbyt szybkiego pokonywania zakrętów, pozwala zachować stabilność toru jazdy i częstokroć uniknąć ciężkiego wypadku spowodowanego poślizgiem. „ESP® jest najważniejszym systemem bezpieczeństwa w pojeździe zaraz po pasach bezpieczeństwa i w minionych latach przyczynił się do uratowania życia wielu ludziom” – w taki sposób Gerhard Steiger, Prezes działu branżowego Bosch Chassis Systems Control podsumował wyniki licznych badań skuteczności systemu. „Od roku 2010 produkujemy na świecie więcej systemów ESP® niż ABS” – powiedział Steiger, potwierdzając tym samym światowy trend w stronę poprawy bezpieczeństwa jazdy.

ESP® jako wyposażenie seryjne

Wykres: Produkcja systemów ESP w latachWedług Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) system ESP® jest efektywnym narzędziem w przeciwdziałaniu śmiertelnym wypadkom drogowym. Według przeprowadzonych badań aktywny system bezpieczeństwa może zapobiegać nawet 80% wypadków spowodowanych poślizgiem. Dlatego coraz więcej krajów wprowadza obowiązek montażu seryjnego systemuESP® we wszystkich nowo produkowanych pojazdach. Od listopada 2014 system ESP® będzie montowany w seryjnym wyposażeniu wszystkich nowych samochodów wyprodukowanych w Europie. Obowiązek seryjnego montowania systemu ESP® we wszystkich pojazdach o masie do 4,5 tony został już wprowadzony w USA. W Australii, Japonii, Korei i Rosji odpowiednie przepisy wejdą w życie w nadchodzących latach.

Obecnie na świecie system ESP® posiada 48% wszystkich samochodów osobowych i samochodów użytkowych o mniejszym tonażu. W Chinach już niemal co piąty nowy samochód osobowy jest seryjnie wyposażony w system ESP®. Od czasu wprowadzenia systemu do produkcji seryjnej firma Bosch stopniowo doskonaliła i rozwijała koncepcję, uzupełniając ją o dalsze funkcje. Pierwsza wersja systemu ważyła 4,3 kg, podczas gdy aktualna 9. generacja w wersji podstawowej waży zaledwie 1,6 kg i jest nie tylko dużo lżejsza, ale także bardziej kompaktowa. W podobnej mierze udało się obniżyć koszt produkcji systemu, co w istotny sposób przyczyniło się do upowszechnienia tego ważnego systemu bezpieczeństwa także w mniejszych samochodach.

Systemy wspomagające bazujące na ESP®

Wykres: Udział pojazdów z ESP wśród wyprodukowanych, nowych aut w wybranych regionach świataNowe systemy wspomagające to bezpieczniejsza i bardziej komfortowa jazda samochodem. Bosch opracowuje funkcje, które utrzymują bezpieczną odległość do pojazdu jadącego z przodu, parkują w wąskich miejscach i ostrzegają kierowcę w sytuacjach krytycznych. Wiele z tych funkcji łączy jedna wspólna cecha: potrafią hamować bez udziału kierowcy, automatycznie. Za wykonanie manewru hamowania odpowiada właśnie system ESP®.

W pojazdach już wyposażonych w ten system można łatwiej integrować kolejne funkcje bezpieczeństwa i komfortu. Podstawą jest w tym przypadku integracja sieciowa z czujnikami rejestrującymi bezpośrednie otoczenie pojazdu. Czujniki pełniące funkcję zmysłów ludzkich rozpoznają innych uczestników ruchu, określają ich odległość, prędkość oraz kierunek poruszania się. Bosch oferuje asortyment funkcji bazujących na czujnikach ultradźwiękowych, wideo oraz radarowych, np. system ACC (Adaptive Cruise Control) oraz inteligentny system hamowania awaryjnego.

 

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Bosch wprowadza ESP plus dziewiątej generacji
Bosch wprowadza ESP plus dziewiątej generacji

Układ ESP plus dziewiątej generacji, dzięki modułowej budowie, daje producentom samochodów między innymi możliwość realizacji układu adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości z funkcją Stop&Go. Bosch przyłożył dużą wagę do uniwersalności kolejnej wersji systemu. Dzięki modułowej budowie samego układu oraz jego oprogramowania, na bazie jednej konstrukcji można w prosty sposób zrealizować różne warianty systemu. Wersja podstawowa […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 10 kwietnia 2012, 16:37 0 0

Bosch to Bosch...

Odpowiedz