Technologia wyczynowa w codziennym użytku

, 31 maja 2017, 14:29

Yokohama to producent opon posiadający spore doświadczenie w produkcji ogumienia wykorzystywanego w sporcie motorowym. Rozwiązania techniczne stosowane na torach wyścigowych żywcem przeszczepia do świata cywilnego m.in. w serii Yokohama ADVAN – opon wysokich osiągów.

Uliczny tor w Marrakeszu to pierwsza w tym roku arena walki w całej serii wyścigów samochodów turystycznych – WTCC. To również początek 13 z rzędu sezonu Yokohama, jako oficjalnego dostawcy opon do tej serii. Dla japońskiego producenta ogumienia to nie tylko powód do dumy ale także doskonały poligon doświadczalny dla innowacyjnych rozwiązań, stosowanych później w seryjnej produkcji.

Spełnianie restrykcyjnych wymogów, jakie stoją przed producentem opon dostarczających ogumienie do wyścigów tej rangi, często dają początek przełomowym rozwiązaniom. Innowacyjne technologie makromolekularne, powstałe na potrzeby samochodów wyścigowych, znajdują zastosowanie w oponach oferowanych użytkownikom indywidualnym.

– Arenę motorsportu cechuje zacięte współzawodnictwo technologiczne. Udział YOKOHAMA w wydarzeniach, takich jak Super GT, Rajdowe Mistrzostwa Europy (ERC) czy FIA WTCC, a także stała współpraca z uczestnikami wyścigów i ich uwagi na temat zachowania opon na torze, przekładają się na nowe rozwiązania poprawiające parametry i osiągi ogumienia produkowanego na szeroką skalę – mówi Artur Posłuszny z ITR CEE – dystrybutora opon YOKOHAMA na Polskę.

ADVAN – sportowa koncepcja w cywilnej służbie
Specyfikacja opon wyczynowych wymusza na producentach odpowiednią konstrukcję i budowę bieżnika. Odpowiednio dobrana mieszanka gumy zawiera składniki zwiększające przyczepność i kontrolę przy dużych prędkościach. Dokładnie tak zbudowana jest opona sztandarowej serii YOKOHAMA ADVAN. Poszczególne jej modele do aut wyścigowych nie mogą być wykorzystywane w toku codziennego użytkowania na zwykłych drogach.

Przykładem jest ADVAN A005 z gładkim bieżnikiem (slick). Opona dedykowana do jazdy po suchej nawierzchni asfaltowej zapewnia dobrą przyczepność i krótką drogę hamowania. Bieżnik ADVAN A005 jest około 30 proc. lżejszy, niż w zwykłej oponie, a jego cykl życia ogranicza się do jednego wyścigu.

Z kolei ADVAN-y A053, w które obute są potworki ERC, posiada specjalny zestaw rowków i duże bloki bieżnika, dzięki czemu woda i błoto znajdują ujście nader szybko. Do tego dochodzi wzmocniona konstrukcja, zapewniająca stabilność i kontrolę pojazdu na luźnej nawierzchni.

Obok typowo wyczynowych opon w serii ADVAN znajdziemy też ogumienie dopuszczone do ruchu po publicznych drogach. Model Neova AD08R oraz A052 to homologowane na publiczne drogi opony ze sportowej serii ADVAN.

Sportowa technologia w codziennym użytku
Rozwiązania japońskich inżynierów często trafiają do seryjnie produkowanych opon codziennego użytku. Jeden z niedawnych modeli opony z serii ADVAN – Sport V105 – to guma ze zmniejszoną o 5 proc. wagą i poprawioną stabilnością pokonywania zakrętów oraz zwiększoną odpornością na przegrzewanie.

Elastyczność komponentów opony została poprawiona poprzez dodanie olejku pomarańczowego. Sztywność bocznej ściany z kolei, poprawiono stosując sportową technologię Matrix Body Ply, żywcem przeszczepioną z torów wyścigowych. Efektem jest zwiększenie bezpiecznej prędkości pokonywania zakrętów.

– W sezonie wiosna 2017 na polskim rynku zadebiutował najnowszy model sztandarowej serii ADVAN Fleva V701, dedykowany samochodom osobowym. Dzięki sportowym technologiom opona pozwala zachować wysoką kontrolę nad autem w trakcie szybkiej jazdy, na mokrej nawierzchni i na zakrętach. Model uzyskał najwyższą ocenę pod względem parametru hamowania na mokrej nawierzchni – klasę A dla większości rozmiarów – dodaje Posłuszny.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!