Opona Blizzak DM-Z3-Bridgestone

, 29 października 2003, 0:00

Firma Bridgestone wprowadziła nową oponę zimową 4×4 Blizzak DM-Z3. Podstawę przy produkcji nowej opony stanowi udoskonalona technologia Multicell.
Technologia ta, w której dzięki zastosowaniu specjalnej mieszanki bieżnika z dużą liczbą minimalnych rozmiarów komórek i porów, opona zachowuje się jak gąbka, absorbując wodę z obszaru kontaktu opony z nawierzchnią i zapewniając lepszą przyczepność na oblodzonej powierzchni została udoskonalona tak, aby działała jeszcze bardziej efektywnie.
Pomiędzy porami znajdują się bowiem mikro-rowki, które szybciej ewakuują wodę, zapewniając lepszy kontakt pomiędzy oponą a nawierzchnią. Mikro-rowki nadają mieszance miękkość, pomagając w ten sposób utrzymać osiągi opony na oblodzonej nawierzchni w ciągu całego okresu jej użytkowania. DM-Z3 oferuje dzięki temu doskonałe osiągi w surowych warunkach zimowych w zakresie zachowania na drodze, hamowania, przyspieszania oraz trakcji na lodzie do 15% lepszej niż jej poprzedniczka DM-Z2.
Poza nową technologią Multicell Bridgestone przeprojektował szeroki, kierunkowy wzór bieżnika Blizzak, aby zmaksymalizować osiągi opony na zaśnieżonej i oblodzonej nawierzchni.
Zastępując tradycyjne rowki zig-zag, rowkami 3D osiągnięto lepszy kontakt opony z powierzchnią, bardziej równomierny przy krawędzi lamelki, tam gdzie działają na oponę siły boczne.
Blizzak DM-Z3 to opona o poprawionej sile trakcji na śniegu, co uzyskano dzięki trójwymiarowym nacięciom klocków bieżnika połączonych mostkami. Siła trakcyjna wywołana przez odkształcone krawędzie klocków i nacięć poprawia parametry zarówno przy ruszaniu jak i hamowaniu.
Pory mieszanki Multicell nie są w pełni „odsłonięte” gdy opona jest nowa, pojawiają się dopiero po minimalnym zużyciu. W celu skompensowania efektu powstającego przy nowej oponie powierzchnia DM-Z3 jest pokryta miniaturowymi kanalikami ułatwiającymi ewakuację wody z powierzchni lodu.
Testy porównawcze z Blizzak DM-Z2 (Mitsubishi Pajero: opona w rozmiarze 265/70 R16) wykazały przyspieszenie na śniegu o 15% większe, podczas gdy hamowanie na śniegu (z 40 do 0 km/h) z zablokowanymi kołami wymagało o 14% krótszego dystansu.

Komentarze

Brak komentarzy