Opony przyszłości w samochodach autonomicznych: Nowe wyzwania i oczekiwania

25 października 2023, 14:00

Wraz z postępem technologii pojazdów autonomicznych, oczekiwania wobec opon również się zmieniają. Producentom opon stawiane są nowe zadania, aby spełnić wymagania nowoczesnej mobilności.

fot. pexels.com

Czego wymagają projektanci samochodów autonomicznych od opon?

Główną potrzebą jest możliwość dostarczania danych w czasie rzeczywistym do pojazdów autonomicznych. Opony wyposażone w czujniki mają zbierać i przekazywać informacje o przyczepności i warunkach drogowych, pozwalając samochodom autonomicznym podejmować bardziej świadome decyzje podczas jazdy, np. w zakrętach czy przy hamowaniu.

Producenci opon napotykają na wyzwania, takie jak zasilanie sensorów oraz integracja danych z innymi źródłami informacji w pojeździe. Samochody autonomiczne są wyposażone w radary, lidar i kamery, co utrudnia synchronizację danych z opon z innymi danymi.

Zasilanie oraz wytrzymałość czujników to główne wyzwania stojące przed producentami opon

Obecne opony posiadają systemy monitorujące ciśnienie i sensory do śledzenia zużycia, ale nie przesyłają one informacji czasie rzeczywistym. Aby wspierać autonomiczne pojazdy w natychmiastowych decyzjach, wymagana jest znacznie większa ilość energii. Niestety obecnie stosowane baterie nie będą w stanie tej energii dostarczyć przez cały okres eksploatacji opony. Ważne jest również, aby czujniki były wytrzymałe na skrajne warunki eksploatacyjne. Opony narażone są na duże naprężenia, temperatury i obciążenia, które będą narażały czujniki na uszkodzenie.

Mimo tych wyzwań, producenci opon dążą do rozwoju nowych technologii. Jednak zmiana następuje stopniowo, ponieważ samochody autonomiczne rozwijają się również bez zaawansowanych opon dostarczających dane. Istnieje wiele innych urządzeń, które zapewniają informacje niezbędne dla systemu. Samochody autonomiczne nadal są w fazie testów, a pełne zastąpienie kierowców przez autonomiczne systemy nie jest jeszcze możliwe. Producenci pojazdów szukają odpowiedniej równowagi między ilością danych, kosztami, wydajnością i praktycznością.

Jakie technologie są opracowywane przez największych graczy branży oponiarskiej?

Goodyear od lat jest zaangażowany w rozwój opon do samochodów autonomicznych współpracując z producentami i tworząc dopasowane do ich potrzeb rozwiązania, które najlepiej zobrazować jest konkretnymi przykładami.
Dla projektu Citroën Autonomous Mobility Vision przygotowaliśmy prototyp koncepcyjnej opony sferycznej Eagle 360, której głównymi cechami są:

  • duża zwrotność – umożliwiająca stabilną jazdę i łatwe wyprzedzanie przeszkód
  • bezobsługowość – Eagle 360 to opona niepneumatyczna, która nie wymaga monitorowania ciśnienia i nie ulega przebiciom oraz zmniejszone opory toczenia pozwalające wydłużyć zasięg pojazdu.

Z kolei opatentowane przez Goodyear technologie konserwacji predykcyjnej, jak np. system SightLine, pozwalają precyzyjnie mierzyć tarcie między oponą a drogą i są w stanie wykryć warunki niskiej przyczepności, takie jak np. oblodzone drogi, a następnie przekazać dane w czasie rzeczywistym do zautomatyzowanego systemu jazdy. Są to informacje krytycznie ważne dla samochodów autonomicznych jeśli chodzi o planowania trasy i tworzenie zaleceń co do bezpiecznej prędkości jazdy, czy limitów przyspieszenia. – mówi Beata Chądzyńska vel Radolińska Group Communications Manager EEN w Goodyear

Na autonomizacje jazdy przygotowuje się także Bridgestone:

Zarówno Opona koncepcyjna ENLITEN EV, jak i amortyzatory Firestone Airide EV wyposażone są w zintegrowane sensory, które zbierają dane dotyczące ciśnienia powietrza, temperatury oraz przyspieszenia. Te dane, gdy zostaną połączone z technologią analityczną Bridgestone, pozwalają na dostarczanie systemom pojazdu w czasie rzeczywistym szacunkowych danych dotyczących obciążenia w zakrętach, warunków nawierzchni drogi i możliwości wydajności opony oraz zawieszenia. Te informacje zwiększają świadomość systemów samochodu, który podejmuje działania mające na celu maksymalizację bezpieczeństwa w pojazdach elektrycznych i autonomicznych, umożliwiając jednocześnie rozwiązaniom Bridgestone przewidywanie potrzeb pojazdu oraz bezpośrednie łączenie klientów z usługami, które zwiększają produktywność i wygodę, przedłużają żywotność produktu i przyczyniają się do poprawy zrównoważonego rozwoju w przyszłości pojazdów o zerowej emisji i neutralnym bilansie węglowym.

Przyszłość opon w samochodach autonomicznych wciąż pozostaje owiana tajemnicą. Istnieje wiele technicznych wyzwań do pokonania, jednak możliwości są ogromne, a producenci opon mogą odegrać kluczową rolę w zapewnieniu bezpiecznej i efektywnej jazdy autonomicznej.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!