Na kongresie Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego Chrostopher Olsienkiewicz zaprezentował raport „At the Crossroads: The European Aftermarket in 2035”, opracowany przez specjalistów z Boston Consulting Group. Przedstawiona została szczegółowa analiza przemian na europejskim aftermarkecie, który do 2035 roku może przejść radykalne zmiany pod wpływem nowych technologii, transformacji ekologicznej i zmieniających się preferencji klientów.
Spowolnienie wzrostu rynku i starzenie się parku samochodowego
Według analizy zaprezentowanej w raporcie, wzrost liczby pojazdów w Europie do 2035 roku znacząco zwolni. Udział samochodów starszych niż 8 lat może osiągnąć nawet 70%. Autorzy twierdzą, że spowoduje to wzrost zapotrzebowania na części zamienne do starszych aut, co postawi przed warsztatami wyzwania związane z dostępnością odpowiednich komponentów i umiejętności technicznych.
Elektryfikacja zmienia strukturę rynku
W raporcie podkreślono, że elektryfikacja będzie jednym z najważniejszych czynników kształtujących rynek wtórny. Zdaniem autorów, pojazdy elektryczne (EV) mogą obniżyć średnie koszty napraw i konserwacji o około 50% w porównaniu z autami spalinowymi. Wynika to z faktu, że w EV niektóre tradycyjne części, takie jak świece zapłonowe czy filtry paliwa, przestaną być potrzebne, podczas gdy nowe komponenty, jak konwertery czy systemy baterii, zyskają na znaczeniu. Autorzy przewidują także wzrost zużycia opon wynikający z większej masy i przyspieszenia pojazdów elektrycznych, co przyczyni się do znaczących wzrostów w tej gałęzi rynku.
Rosnący udział flot
Raport zwraca uwagę na przewidywany wzrost znaczenia flot samochodowych. Zdaniem autorów, udział flot w całkowitym parku pojazdów może wzrosnąć z 8% w 2021 roku do 20% w 2035 roku. Taki rozwój sytuacji, według autorów, doprowadzi do wzrostu zapotrzebowania na zdalne systemy diagnostyczne oraz umowy serwisowe, które zapewnią regularność konserwacji i napraw. Floty, jako instytucjonalni klienci, mogą również szybciej reagować na zmiany rynkowe niż klienci indywidualni.
ADAS zmniejsza liczbę kolizji, ale zwiększa zapotrzebowanie na nowe technologie
Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) mogą zmniejszyć liczbę kolizji, co obniży popyt na naprawy powypadkowe. Jednocześnie systemy te, według analizy, zwiększą zapotrzebowanie na nowoczesne komponenty, takie jak czujniki i kamery, które wymagają zaawansowanej obsługi technicznej. Warsztaty będą zmuszone inwestować w nowe technologie i szkolenia dla mechaników.
Prognozy dotyczące sztucznej inteligencji
Autorzy podkreślili znaczenie innowacyjnych rozwiązań cyfrowych, takich jak system MacGyver opracowany przez Teslę. To zaawansowane narzędzie stanowi przykład, jak producenci mogą wykorzystać technologię, by zwiększyć efektywność usług serwisowych, poprawić zadowolenie klientów i zoptymalizować zarządzanie częściami zamiennymi.
System MacGyver Tesli działa jako w pełni zautomatyzowana platforma, która obejmuje różne etapy obsługi serwisowej. Funkcje systemu obejmują:
- Automatyczną diagnozę usterek – MacGyver analizuje dane z pojazdów w czasie rzeczywistym, identyfikując problemy techniczne jeszcze przed ich zgłoszeniem przez kierowcę.
- Zarządzanie częściami zamiennymi – system automatycznie zamawia brakujące komponenty w momencie wykrycia zapotrzebowania, zapewniając ich dostępność w najbliższym centrum serwisowym.
- Harmonogramowanie wizyt – po zdiagnozowaniu usterki i zamówieniu części system ustala termin wizyty serwisowej w dogodnym dla klienta terminie, minimalizując czas oczekiwania na naprawę.
- Wsparcie dla techników – MacGyver dostarcza szczegółowe instrukcje napraw dla mechaników, co zwiększa precyzję i szybkość prac serwisowych.
System ten przynosi korzyści, takie jak:
- Zwiększenie lojalności klientów – dzięki uproszczonemu procesowi obsługi, klienci mogą szybko zgłaszać problemy przez aplikację i korzystać z serwisów w ciągu zaledwie kilku dni.
- Wyższa efektywność serwisów – automatyzacja procesów, takich jak zamówienia części czy harmonogramowanie wizyt, pozwala na redukcję kosztów operacyjnych i optymalizację pracy warsztatów.
- Dłuższa żywotność pojazdów – dzięki prewencyjnemu wykrywaniu usterek i przeprowadzaniu napraw gwarancyjnych przed wystąpieniem awarii, samochody pozostają w lepszym stanie technicznym przez dłuższy czas.
Autorzy raportu zauważają, że takie rozwiązania mogą stać się standardem w branży w przyszłości, szczególnie w kontekście rosnącego znaczenia danych z pojazdów oraz cyfryzacji procesów serwisowych. Systemy takie jak MacGyver nie tylko podnoszą jakość obsługi, ale również pomagają producentom umacniać relacje z klientami i zwiększać ich satysfakcję.
Specjaliści Boston Consulting Group przewidują, że sztuczna inteligencja odegra kluczową rolę w zarządzaniu cenami, zapasami i przewidywaniu zapotrzebowania na części. Dzięki AI możliwe będzie lepsze planowanie i optymalizacja procesów logistycznych. Jednocześnie zauważono, że zrównoważony rozwój stanie się istotnym aspektem działalności branży motoryzacyjnej. Recykling i remanufacturing części zamiennych będą kluczowe dla spełnienia rosnących wymagań ekologicznych.
Raport „At the Crossroads” zakłada, że przyszłość europejskiego rynku wtórnego zależeć będzie od zdolności adaptacji jego uczestników do dynamicznie zmieniających się warunków. Kluczowe będą inwestycje w cyfryzację, zrównoważony rozwój oraz współpraca między producentami, dystrybutorami i warsztatami. Zdaniem autorów, tylko takie podejście pozwoli zminimalizować negatywne skutki transformacji i w pełni wykorzystać pojawiające się szanse.
Z całą prezentacją można zapoznać się w linku poniżej:
Komentarze