Jakość filtracji – tu liczy się wnętrze

19 marca 2025, 10:13

Wybór filtrów to decyzja, która może mieć istotny wpływ na wydajność i trwałość samochodu. Zastosowanie filtrów, których jedyną zaletą jest niska cena, może prowadzić do wielu problemów, w tym zwiększonego zużycia elementów silnika oraz narażenia wrażliwych komponentów na działanie zanieczyszczeń. W poprzednim artykule omówiliśmy dlaczego najważniejsze jest to, co niewidoczne na pierwszy rzut oka. Teraz przyjrzymy się dokładnie poszczególnym filtrom i potencjalnym konsekwencjom stosowania niskiej jakości produktów.

Niewystarczająca filtracja oleju

Zacznijmy od filtra oleju, który jest uważany za jeden z najważniejszych elementów w samochodzie. Niewystarczająca separacja zanieczyszczeń może skutkować przedostawaniem się większej ilości cząstek  sadzy z komory spalania i opiłków metalu o wielkości kilku mikrometrów do magistrali olejowej, a stąd do delikatnych elementów silnika. Cząstki powstające w procesie spalania mają twardość znacznie wyższą niż np. panewki, co prowadzi do ich szybszego zużycia.

Nawet najmniejsze zanieczyszczenia w powietrzu powodują uszkodzenia na powierzchni cylindrów fot. Hengst

Dodatkowo, zanieczyszczenia mogą osadzać się na elektrozaworach sterujących zmiennymi fazami rozrządu, co ogranicza przepływ oleju i prowadzi do nieprawidłowego sterowania.

Kolejnym kluczowym komponentem jest turbosprężarka. Zanieczyszczenia osadzające się na kanałach olejowych mogą ograniczać przepływ oleju dostarczanego do smarowania turbosprężarki, co jest szczególnie groźne przy dużym obciążeniu silnika

Niewłaściwa filtracja paliwa

Również jakość filtra paliwa ma ogromne znaczenie. Wysokie ciśnienia w układach paliwowych wymagają precyzyjnie wykonanych pomp i wtryskiwaczy. Zanieczyszczenia przedostające się przez niskiej jakości filtr mogą prowadzić do wycierania delikatnych elementów układu paliwowego i spadku wydajności całego systemu.

Warto również zwrócić uwagę na opory przepływu. Filtr, który szybko się zapycha, może ograniczać ilość paliwa dostającego się do silnika, co skutkuje utratą mocy, zwłaszcza przy dużym obciążeniu silnika. W skrajnych przypadkach może to prowadzić do zjawiska kawitacji w pompie paliwowej, gdy pompa pracuje na maksymalnym wydatku, a dostarczana do niej ilość paliwa jest niewystarczająca. Powoduje to erozję elementów pompy wtryskowej i jej szybkie zużycie, dlatego tak ważne jest, żeby nie dopuścić do tego zjawiska.

Filtry niskiej jakości  zapychają się zwykle szybciej niż filtry wysokiej jakości, co powoduje problemy z przepływem paliwa. Zdarza się, że nie są one w stanie zachować parametrów pracy w całym wymaganym przez producentów samochodów interwale wymiany.

Niskiej jakości filtracja powietrza

Nie można zapominać o filtrze powietrza, który jest najważniejszym filtrem w silniku i ma kluczowe znaczenie dla jego prawidłowego działania. Zaniedbanie może prowadzić do szybszej awarii silnika niż w przypadku pozostałych filtrów.

Jak już wspomniałem, dobrej jakości filtr powietrza zatrzymuje aż 99,95% zanieczyszczeń, które mogą trafić do silnika. Niska efektywność separacji może prowadzić do szybkiego uszkodzenia gładzi cylindrów i problemów z kompresją.

Zaprojektowanie i wyprodukowanie filtra powietrza dostosowanego do wymagań producenta pojazdu nie jest łatwym zadaniem również z powodu spadku ciśnienia, które ten filtr generuje. Czujniki przepływu, które w bardzo dokładny sposób mierzą ilość powietrza trafiającego do silnika, poprzez generowane kody błędów bardzo szybko określają, czy przypadkiem nie oszczędziliśmy na tym filtrze. Zapominamy niestety o tym, że ten parametr brany jest również pod uwagę przy sterowaniu innymi funkcjami, np. układem oczyszczania spalin. Zwiększona emisja tlenków azotu i generowanie przez to kodów błędu może być wynikiem nie tylko nieprawidłowego działania zaworu EGR czy układu SCR, ale również niedrożności filtra powietrza. Warto zatem na początku sprawdzić ten element i parametr przepływu zanim zaczniemy skomplikowaną i kosztowną diagnostykę układu oczyszczania spalin.

Zaprojektowany przez Hengst moduł filtracji oleju do silnika wysokoprężnego OM 654 (Mercedes), wyposażony w wymiennik ciepła, zintegrowany hydrauliczny zawór kierunkowy, oraz czujnik ciśnienia i temperatury. Opatentowany wkład filtra oleju Energetic® zapewnia najwyższą jakość filtracji oleju. Hengst oferuje wkład filtra oleju Energetic® E159H D311 w jakości OEM.

Podsumowując, oszczędzając na zdrowiu silnika, możemy doprowadzić do dużo bardziej kosztownych operacji w przyszłości. Warto pamiętać, że w przypadku filtrów najważniejsza jest profilaktyka i… wnętrze! O to, co niewidoczne dla oka, dbają renomowani producenci części zamiennych, dlatego warto wybierać zaufane marki. Współpraca firmy Hengst z producentami samochodów potwierdza naszą wiedzę i najwyższe kompetencje w dziedzinie filtracji oraz doświadczenie w produkcji filtrów spełniających najwyższe normy wymagane w nowoczesnych silnikach.

Choć przyjemnie jest zawiesić oko na karoserii samochodu, to najbardziej liczy się jego wnętrze: ukochani pasażerowie, poszczególne elementy wpływające na sprawność i niezawodność jednostki napędowej oraz wiedza producenta i komponenty, które gwarantują niezmienną jakość części zamiennych. 

Moduł filtracyjny Hengst do silników Mercedes z rodziny HDEP (Heavy-Duty Engine Platform) OM 47x wyposażony w wymiennik ciepła, pompę wody, termostat. Opatentowany wkład filtra oleju Energetic® zapewnia najwyższą jakość filtracji oleju. Hengst oferuje wkład filtra oleju Energetic® E510H07 D129 w jakości OEM.

Tekst: Bartosz Stempka, Specjalista ds. wsparcia technicznego, Hengst Filtration.

Artykuł sponsorowany Hengst

Komentarze

Brak komentarzy!