Zbliża się program “Mój Elektryk 2.0”. Sytuacja na rynku dynamicznie się zmienia — czy założenia i pomysły z drugiej wersji słynnego dofinansowania mają szanse powiedzenia?
“Mój Elektryk 2.0”. Rynek samochodów używanych “ożyje”?
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) odnotował w listopadzie ponad 37-procentowy spadek rejestracji nowych samochodów elektrycznych w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zjawisko to najprawdopodobniej wynika z zamknięcia naboru wniosków do programu „Mój Elektryk” dla osób prawnych. W oczekiwaniu na drugą edycję programu, która ma ruszyć w lutym, firmy zainteresowane zakupem aut elektrycznych coraz częściej rozważają zakup pojazdów używanych.
„Mój Elektryk 2.0” oferuje dofinansowanie w wysokości 18 750 zł, ale tylko dla osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych. W praktyce oznacza to wykluczenie z programu przedsiębiorców, którzy dotychczas stanowili znaczną część nabywców „elektryków”. Dla firm poszukujących ekonomicznych rozwiązań alternatywą staje się rynek wtórny.
Analiza danych sporządzona przez CARFAX, obejmująca 75 tysięcy używanych aut elektrycznych, pokazuje, że pojazdy te charakteryzują się niskim wiekiem (średnio 3 lata) i niewielkim przebiegiem (59 tys. km). Co więcej, tylko 25% z nich ma zarejestrowane uszkodzenia, w porównaniu do 38% w przypadku aut spalinowych. Ryzyko manipulacji przebiegiem jest również znacznie niższe – mniej niż 1% wobec 4% dla aut z silnikami spalinowymi. Pamiętajmy jednak, że tych pojazdów jest znacznie mniej, niż zasilanych paliwami tradycyjnymi.
– Niezależne raporty historii pojazdów […] pomagają budować zaufanie do rynku wtórnego aut elektrycznych. Dzięki szczegółowym informacjom o przebiegu czy historii uszkodzeń, kupujący mogą podejmować bardziej świadome decyzje – komentuje Robert Lewandowski, dyrektor rozwoju biznesu w Polsce w CARFAX Europe.
Zakup używanego samochodu, zamiast leasingu, może przynieść firmom różnego rodzaju korzyści. Wśród nich będzie pełne odliczenie VAT-u od napraw, większa swoboda w zarządzaniu flotą i oszczędności dla małych firm przy tańszym zakupie.
Jakie są najpopularniejsze marki EV na rynku wtórnym?
W Polsce na rynku używanych samochodów elektrycznych zdecydowanie dominuje Tesla (18%). Na drugim miejscu (9%) znajduje się Nissan, a tuż pod nim w tabeli widnieje BMW (8%), Mercedes (7%) oraz VW (6%).
W obliczu ograniczonego dostępu do dofinansowań, rynek wtórny aut elektrycznych stanowi realną alternatywę dla firm, które chcą rozwijać elektromobilność w swoich flotach.
Komentarze