Zmiana napinacza

, 26 października 2006, 0:00



 


 



Silniki VAG 1.9 TDI (rok modelowy od 1996 do 2006)


VAG zastąpił napinacz paska rozrządu nową konstrukcją. W VKM 11130 napinacz może nie wyglądać dokładnie tak samo jak ten, który zdemontowany zostanie z silnika samochodu z danego roku modelowego. Istnieją fizyczne różnice pomiędzy tymi dwoma napinaczami, podobnie jak i między paskami. Dlatego też przed zakupem zestawu należy koniecznie sprawdzić numer silnika.


Zestawy i modele silników:
VKMA 01130 i VKMA 01131 – obejmują silniki 1.9 TDI do konkretnego numeru silnika. VKMA 01251 – obejmuje silniki 1.9 TDI od konkretnego numeru silnika w górę.
Odwiedź katalog SKF on-line, Compass Navigate, aby dowiedzieć się więcej.

Pasek zawarty w VKMA 01251 ma mocniejszą budowę, niż pasek zawarty w VKMA 01130 i VKMA 01131, nie można więc pasków stosować wymiennie (głównym powodem różnej budowy pasków jest różne obciążenie paska rozrządu zależne od pomp wtryskowych).


Informacje o montażu: VKM 11130, VKMA 01130, VKMA 01131, VKMA 01251


Górny martwy punkt – Bardzo ważne!
Przed zdjęciem paska rozrządu należy ustawić silnik w górnym martwym punkcie. W tym silniku jest to bardzo trudne z powodu impulsów kompresji występujących, gdy obracamy silnik ręcznie. Ten wskaźnik ustawienia rozrządu znajduje się na kole zamachowym i widać go od góry przez okienko w obudowie paska. Aby ustawić górny martwy punkt, zaleca się, by powoli obracać ręcznie silnik zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu tuż przed tym, jak będzie możliwość wprowadzenia sworznia w ząb pompy wtryskowej.
Następnie, używając śrubokrętu należy przesuwać koło zamachowe o jeden ząbek, aż wskaźnik ustawienia rozrządu zrówna się ze wskaźnikiem w okienku obudowy paska. W tym momencie będziesz w górnym martwym punkcie. Można teraz działać dalej kierując się zalecanymi przez producenta procedurami. Silnik wolno obracać tylko w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, patrząc od przodu.
NIGDY nie należy obracać silnika w kierunku przeciwnym do kierunku ruchu wskazówek zegara.


Montaż paska rozrządu
NIGDY nie stosuj śrubokręta, by pomóc sobie umieścić pasek na zębach. Jest to kuszące, ale znacząco skróci żywotność paska i może doprowadzić do przedwczesnej awarii silnika.


Ułożenie elementu indeksującego
Specjalną uwagę należy zwrócić na to, by nie uszkodzić w czasie montażu napinacza elementu indeksującego. Należy się upewnić, że element indeksujący jest odpowiednio umieszczony w odpowiadającym mu otworze.
Kreskowany wskaźnik paska (dot. tylko nowej konstrukcji)
Na ramieniu nowej części wybity jest kreskowany obszar. Ten odcinek pokazuje kiedy pasek rozrządu jest zużyty i musi zostać wymieniony. Nie pomyl zakreskowanego obszaru z obszarem roboczym nowego paska.
NIGDY nie ustawiaj napinacza z nowym paskiem tak, by pracował w tym zakreskowanym obszarze, doprowadziłoby to wkrótce do uszkodzenia silnika.

Ustawianie napięcia paska
Gdy nowy pasek rozrządu i napinacz paska są już założone, a silnik jest w górnym martwym punkcie, sprawdź czy element indeksujący jest poprawnie umieszczony w otworze. Użyj teraz specjalnego narzędzia, by obrócić napinacz tak, by jego wskaźnik pokrywał się idealnie z okienkiem. Aby zobaczyć to dobrze w samochodzie konieczne jest użycie lusterka.
Dokręć teraz napinacz. Nie wolno dokręcać go zbyt mocno. Zaleca się moment 23 Nm. Teraz trzeba obrócić dwukrotnie silnik zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a następnie sprawdzić ponownie wskaźnik napinacza i jego ustawienie względem okienka. Nie pomiń tej czynności. Pamiętaj, by przy ustawianiu górnego martwego punktu NIGDY nie cofać silnika w przypadku, gdy zdarzy Ci się go ominąć. W ŻADNYM wypadku nie wolno obracać silnika w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
Teraz musisz jeszcze raz sprawdzić napinacz. Użyć lusterka, by upewnić się, że wskaźnik jest ustawiony idealnie równo względem okna. Nie kontynuuj montażu, jeśli wskaźnik nie będzie idealnie ustawiony. Jest to bardzo ważne i może mieć bezpośredni wpływ na awarię silnika.


Względna pozycja ruchomego punktu i znaku wskaźnika
Musisz ponownie ustawić napinacz i obrócić silnik dwukrotnie do górnego martwego punktu, a następnie sprawdzić jeszcze raz przed kontynuowaniem montażu. Nie ustawiaj ruchomego wskaźnika w zakreskowanym obszarze.

Dowiedz się więcej

Montaż paska rozrządu w silnikach GM (Isuzu) 1.7D
Montaż paska rozrządu w silnikach GM (Isuzu) 1.7D

Zastosowanie oraz procedura montażu pasków/ zestawów w silnikach Isuzu 1.7D oznaczonych kodami A17DT, A17DTR, Y17DT, Y17DTH, Y17DTL, Z17DT, Z17DTH, Z17DTR, w dalszym ciągu sprawia wiele kłopotów. W związku z tym pragniemy ponownie omówić to zagadnienie. Niezależnie od tego, że montowano dwa różne napinacze w tym samy silniku, zachowanie właściwej procedury montażowej i ustawiania napięcia w […]

Wskazówki dotyczące montażu: Wymiana paska zębatego w VW Golf IV 1,9 TDI Bj. 2001
Wskazówki dotyczące montażu: Wymiana paska zębatego w VW Golf IV 1,9 TDI Bj. 2001

Ten silnik występuje w wielu rodzajach pojazdów i w różnych wariantach. Charakteryzuje się znacznym zabudowaniem, co dla mechanika może oznaczać pewne ryzyko podczas ustawiania rolki napinającej. Aby umożliwić wygodną wymianę paska proponujemy zapoznać się z praktyczną, instrukcją dotyczącą montażu. Prace przygotowawcze dotyczące demontażu: • Wymontować prawy reflektor • Wymontować przewód doprowadzający powietrze • Zwolnić pojemnik […]

Wymiana rozrządu w silniku z grupy VW o kodzie CBDB cz. 1
Wymiana rozrządu w silniku z grupy VW o kodzie CBDB cz. 1

Dwulitrowy silnik Common Rail o kodzie CBDB stosowany między innymi takich pojazdach jak: VW Golf V, VW Golf VI, VW Jetta, VW Scirocco, od momentu wprowadzenia stał się jednym z najpopularniejszych diesli w grupie VAG. Jego popularność, a co najważniejsze, wynikające z niej duże przebiegi wymuszają okresową wymianę komponentów rozrządu. W niniejszym artykule eksperci z […]

Wymiana rozrządu w silniku z grupy VW o kodzie CBDB – cz. 2
Wymiana rozrządu w silniku z grupy VW o kodzie CBDB – cz. 2

Publikujemy drugą część artykułu poświęconego prawidłowemu demontażowi i montażowi wszystkich komponentów układu rozrządu w dwulitrowym silniku Common Rail o kodzie CBDB grupy VAG. Kliknij tutaj, aby przejść do pierwszej części artykułu. Demontaż – ciąg dalszy: Przekręcić mimośród rolki napinającej (Rys. 5, Nr 3 i Rys. 6, Nr 2) kluczem imbusowym w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, dopóki nie […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!