Wymiana rozrządu w silniku z grupy VW o kodzie CBDB – cz. 2

4 października 2012, 15:53

Publikujemy drugą część artykułu poświęconego prawidłowemu demontażowi i montażowi wszystkich komponentów układu rozrządu w dwulitrowym silniku Common Rail o kodzie CBDB grupy VAG.

Kliknij tutaj, aby przejść do pierwszej części artykułu.

Demontaż – ciąg dalszy:

  • Przekręcić mimośród rolki napinającej (Rys. 5, Nr 3 i Rys. 6, Nr 2) kluczem imbusowym w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, dopóki nie odsłoni się otwór  blokujący rolki napinającej i nie będzie można zablokować jej za pomocą specjalnego narzędzia (Rys. 5, Nr 2).
  • Klucz nasadowy (OE T 10264).
  • Kołek wytyczający (OE T 10265).
  • Przekręcić mimośród rolki napinającej za pomocą klucza imbusowego w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara (Ogranicznik maksymalnego obciążenia, Rys. 6, Nr 2).
  • Dokręcić lekko nakrętkę rolki napinającej (Rys. 5, Nr 1 i Rys 6, Nr 1).
  • Zdjąć pasek zębaty najpierw z rolki prowadzącej a następnie z kół zębatych.


Zakładanie:

  • Rolka napinająca: Występ płyty podstawy winien znajdować się w wycięciu (Rys. 7, Nr 1).
  • Sprawdzić znaczniki GMP, w razie potrzeby ustawić.
  • Rolka napinająca musi być ustawiona/zablokowana za pomocą kołka wytyczającego i unieruchomiona przy prawym ograniczniku (Rys. 6, Nr 2).
  • Obrócić koło wałka rozrządu w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara do ogranicznika.
  • Obrócić koło pompy wtryskowej w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara do ogranicznika.
  • Założyć pasek zębaty w kolejności: wał korbowy, rolka napinająca, koło wałka rozrządu, pompa cieczy chłodzącej, pompa wysokiego ciśnienia.
  • Poluzować nakrętkę rolki napinającej.
  • Usunąć kołek wytyczający.
  • Zwracać uwagę na prawidłowe położenie rolki napinającej.
  • Obrócić mimośród rolki napinającej za pomocą klucza imbusowego w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara (w kierunku strzałki).
  • Wskazówka rolki napinającej powinna znaleźć się naprzeciwko wycięcia płyty podstawy (Rys. 8, Nr 1).
  • Zwrócić uwagę by nakrętka rolki napinającej nie obracała się razem z mimośrodem (Rys. 8, Nr 2).
  • Dokręcić nakrętkę rolki napinającej (Rys. 8, Nr 2).
  • Przytrzymać koło wałka rozrządu przed przekręceniem w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (użyć narzędzie blokujące (OE T 10172, OE T 10172/4).
  • Dokręcić śruby na kole wałka rozrządu (Rys. 4, Nr 2).
  • Dokręcić śruby na kole pompy wysokiego ciśnienia (Rys. 3, Nr 2).
  • Wyjąć kołki blokujące na kole pompy wysokiego ciśnienia i kole wałka rozrządu (Rys. 3, Nr 1 i Rys. 4, Nr 1).
  • Usunąć narzędzie blokujące wału korbowego (Rys. 2, Nr 1).
  • Obrócić wał korbowy o dwa obroty zgodnie z kierunkiem obrotu silnika.
  • Ustawić wał korbowy tuż przed GMP pierwszego cylindra (Rys. 6).
  • Założyć narzędzie blokujące wału korbowego (OE T 10050) (Rys. 6, Nr 1).
  • Obrócić wałem korbowym tak, aby można było założyć narzędzie blokujące.
  • Narzędzie blokujące wału korbowego powinno znajdować się tuż przed otworem kołnierza uszczelniającego (Rys. 6, Nr 1).
  • Obrócić wał korbowy tak, aby można było założyć narzędzie blokujące (Rys. 6).
  • Sprawdzić, czy wałek rozrządu można unieruchomić za pomocą urządzenia blokującego.
  • Wskazówka rolki napinającej winna pokrywać się z wycięciem w płycie podstawy.
  • Dokręcić śruby na kole wałka rozrządu.
  • Dokręcić śruby na kole pompy wtryskowej.
  • Dalszy montaż winien odbywać się w odwrotnej kolejności do demontażu.
  • Założyć pasek wielorowkowy.
  • Zamontować akumulator.
  • Uruchomić silnik i skontrolować działanie.
  • Odczytać pamięć usterek. Dokonać próbnej jazdy.
  • Udokumentować wymianę paska.
     
Opublikowane przez: Redakcja
Przygotowano na podstawie materiałów ContiTech

Dowiedz się więcej

Wymiana rozrządu w silniku z grupy VW o kodzie CBDB cz. 1
Wymiana rozrządu w silniku z grupy VW o kodzie CBDB cz. 1

Dwulitrowy silnik Common Rail o kodzie CBDB stosowany między innymi takich pojazdach jak: VW Golf V, VW Golf VI, VW Jetta, VW Scirocco, od momentu wprowadzenia stał się jednym z najpopularniejszych diesli w grupie VAG. Jego popularność, a co najważniejsze, wynikające z niej duże przebiegi wymuszają okresową wymianę komponentów rozrządu. W niniejszym artykule eksperci z […]

Zmiana napinacza
Zmiana napinacza

    Silniki VAG 1.9 TDI (rok modelowy od 1996 do 2006) VAG zastąpił napinacz paska rozrządu nową konstrukcją. W VKM 11130 napinacz może nie wyglądać dokładnie tak samo jak ten, który zdemontowany zostanie z silnika samochodu z danego roku modelowego. Istnieją fizyczne różnice pomiędzy tymi dwoma napinaczami, podobnie jak i między paskami. Dlatego też […]

Narzędzia ContiTech – szybsza i bezpieczna wymiana pasków
Narzędzia ContiTech – szybsza i bezpieczna wymiana pasków

W nowoczesnych warsztatach samochodowych na pierwszym miejscu powinno stawiać się jakość oraz szybkość wykonywania usług. Firma ContiTech prezentuje szereg narzędzi, których użycie skróci czas naprawy i zmniejszy ryzyko uszkodzenia części układów przeniesienia napędu. CONTI UNI-TOOL ELAST  – łatwy montaż i demontaż Pośpiech nie jest dobrym doradcą w przypadku czynności wymiany elastycznego paska wielorowkowego. Napędy weń […]

Uszkodzenie rolki napinającej w samochodach Mitsubishi i Proton
Uszkodzenie rolki napinającej w samochodach Mitsubishi i Proton

Silniki typu 4 G produkcji Mitsubishi, montowane również w samochodach malezyjskiej marki Proton, mogą być narażone na uszkodzenia rolki napinającej. Problem z rolką – silnik 4 G Mitsubishi Uszkodzenie rolki wynika ze złego montażu sprężyny napinającej. Rolka przez niewłaściwy kontakt ze sprężyną napinającą zostaje w części środkowej rozdzielona. Z powodu rozdzielonej rolki napinającej może spaść […]

Uszkodzenie rolki prowadzącej – Peugeot, Citroën, Ford, Fiat, Mazda, Mini i Volvo
Uszkodzenie rolki prowadzącej – Peugeot, Citroën, Ford, Fiat, Mazda, Mini i Volvo

Uszkodzenie rolki prowadzącej, blokowanej przez osłonę (CT 1092 K1) to często spotykany problem. Narażone na awarię są jednostki 1.6l diesel, silniki typu 9H, montowane w samochodach marki Peugeot, Citroën, Ford, Fiat, Mazda, Mini i Volvo. Rozwiązanie problemu uszkodzonej rolki napinającej Napęd pasowy ulega uszkodzeniu z powodu defektu rolki prowadzącej. Na zdjęciu widoczne są miejsca przetarcia […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

cooljack, 21 października 2014, 11:07 1 0

w połowie "zakładania" jest coś namieszane...cos sie komus zle wytnij/wklej zrobiło z innej istrukcji...

Odpowiedz