Łożysko – element, który wciąż można wymienić

, 8 września 2016, 0:47

Firma SKF od lat kojarzona jest głównie z produkcją łożysk tocznych. Dzięki szerokiej ofercie skierowanej na aftermarket możliwa jest efektywna naprawa wielu podzespołów w pojazdach mechanicznych.

W ostatnich latach można zaobserwować unifikację różnych modeli samochodów. Produkowane są do nich zintegrowane podzespoły, do których łożyska są specjalnie zaprojektowane i stanowią niewymienialny element. Tak jest w przypadku m.in. piast kół, napinaczy i rolek pasków napędowych, pomp wody czy łożysk oporowych sprzęgła.

Jednak praktycznie w każdym, także nowym, samochodzie znajdziemy miejsca, w których wciąż stosowane są uniwersalne łożyska. W przypadku uszkodzenia możemy je bezproblemowo wymienić, co zdecydowanie obniża koszt naprawy. Warto wówczas spojrzeć do oferty firmy SKF, która poza produkcją na pierwszy montaż do fabryk, dostarcza je również na aftermarket. Co ważne ich jakość pozostaje na niezmienionym poziomie.

Odpowiednim przykładem jest alternator. Pomimo, że wielu producentów samochodów traktuje go jako część podlegającą wymianie w całości, to wiele warsztatów nadal zajmuje się ich regeneracją. Jednym z najczęściej wymienianych wówczas elementów jest właśnie łożysko wirnika. Należy tylko pamiętać, że ze względu na znaczne prędkości obrotowe osiągane przez alternatory (nawet rzędu 12 tys. obr/min), łożyska do nich przeznaczone posiadają powiększony luz wewnętrzny oznaczany C3. Zależnie od typu alternatora mogą posiadać uszczelnienia typu Z lub RS. Przykładem popularnego rozwiązania jest łożysko 6201-2RS1/C3.

Kolejnym miejscem, w których znajdziemy łożyska kulkowe są podpory wałów napędowych i półosi. W większości przypadków również nie jest konieczna wymiana całego podzespołu. Przykładem uniwersalnego rozwiązania jest łożysko 6006 RS stosowane w półosiach samochodów z Grupy PSA.

Łożyska znajdują zastosowanie także w skrzyniach biegów. Co prawda wiele współczesnych rozwiązań ma nietypowe i specyficzne tylko dla danego producenta wymiary, przez co zamienniki dostępne są tylko w ASO. Pomimo tego wciąż można spotkać w nich znormalizowane rozwiązania.

Jak wspomnieliśmy na wstępie coraz częściej spotykamy rozwiązania, w których łożyska stanowią integralny element podzespołu. Jednak im starsza konstrukcja samochodu, tym większe prawdopodobieństwo zastosowania uniwersalnego rozwiązania i możliwość jego wymiany. Dlatego podczas szacowania zakresu uszkodzenia i kosztów naprawy warto spojrzeć do katalogu łożysk firmy SKF. Mamy duże prawdopodobieństwa znalezienia odpowiedniej referencji, o jakości gwarantującej idealne dopasowanie i długą żywotność w korzystnej dla klienta cenie.

Dowiedz się więcej

Nowe opaski zaciskowe w ofercie SKF
Nowe opaski zaciskowe w ofercie SKF

Opaski zaciskowe do termoplastycznych osłon przegubów to nowość w ofercie SKF. Zestaw opasek oznaczono numerem: VKJML 01003.   W pudełku znajduje się m.in. sześć woreczków, których zawartość wystarczy do zamontowania sześciu osłon przegubów. W każdym woreczku znajduje się również mała (od 21 do 45 mm) i duża (od 64 do 122 mm) metalowa opaska, której […]

SKF: wskazówki dla naprawiających samochody Renault
SKF: wskazówki dla naprawiających samochody Renault

Dwie rady specjalistów SKF na temat łożyska w Espace III i tarczy hamulcowej zintegrowanej z piastą w miejskich i kompaktowych modelach francuskiego producenta aut. Zastosowane w Renault Espace III generacji (oraz Avantime) łożysko VKBA 3497 ma specyficzne zabezpieczenie transportowe – wewnątrz łożyska znajduje się plastikowa tuleja, która zabezpiecza bieżnie łożyska. Naturalnym odruchem mechanika jest usunięcie […]

Komentarze

Brak komentarzy