Regeneracja alternatora – najważniejsze informacje

10 lipca 2023, 14:30

Alternator to podstawowy podzespół układu elektrycznego auta, bez którego korzystanie z samochodu jest niemożliwe. W przypadku awarii możliwa jest regeneracja alternatora. Ile kosztuje i ile trwa?

Na polskim rynku działają firmy, które zajmują się regeneracją alternatorów. Można też kupić używany, już zregenerowany alternator do konkretnego modelu auta. Niekiedy regeneracją alternatorów zajmują się sami producenci (regeneracja fabryczna, wykonana z użyciem oryginalnych części).

Ile kosztuje regeneracja alternatora i czy jest opłacalna?

Ile trzeba zapłacić za regenerację alternatora? Cena jest zależna od:

  • rodzaju alternatora, alternatory do diesli są droższe od benzyniaków, alternatory do aut z systemem start – stop są najdroższe;
  • stopnia uszkodzenia alternatora – im więcej podzespołów trzeba wymienić, tym cena jest wyższa.

Ile kosztuje regeneracja alternatora? Średnia cena zawiera się w przedziale od 100 do 400 zł i do końca nie wiadomo, na ile odpowiada ona realiom. Do ceny trzeba oczywiście doliczyć koszty dodatkowe. Najczęściej kierowcy zgłaszają się do swojego mechanika. Ten demontuje uszkodzony alternator a potem wysyła go do firmy, zajmującej się regeneracją. A zatem do kosztów trzeba doliczyć także:

  • koszt montażu/demontażu;
  • koszt wysyłki i odesłania przez firmę regenerującą;
  • koszt zakupu i montażu nowego paska wieloklinowego (napędzającego alternator).

Ile kosztuje nowy alternator?

  • alternator (zamiennik) do popularnego modelu auta z silnikiem o średniej pojemności można kupić w cenie od 300 do 500 zł;
  • alternator do silnika z systemem start – stop może kosztować od 2500 do 4000 złotych, przykładowo alternator do popularnego diesla 1,6 Hdi, stosowanego w wielu autach Citroen i Peugeot, kosztuje ok. 3500 zł.

Jak jest zbudowany alternator?

Podzespół zamontowany jest do bloku silnika. Alternator jest napędzany przez pasek wieloklinowy. Pasek przekazuje napęd z koła pasowego na wale korbowym na koło pasowe alternatora. Alternator to generator prądu przemiennego, który jest głównym źródłem zasilania dla samochodu, kiedy pracuje silnik.

Alternator składa się z następujących elementów składowych:

  • koła pasowego;
  • metalowej pokrywy z otworami wentylacyjnymi;
  • łożysk;
  • wirnika z uzwojeniem, na metalowej osi,
  • stojana z uzwojeniem;
  • metalowej pokrywy z elementami montażowymi do bloku silnika,
  • regulatora napięcia;
  • płyty prostowniczej;
  • tylnej obudowy.

Problemy z ładowaniem akumulatora, paląca się kontrolka akumulatora na desce rozdzielczej, problemy z oświetleniem zewnętrznym (mruganie, zmiana natężenia, przerywanie), pisk podczas uruchamiania silnika, hałas łożysk podczas pracy alternatora – to najczęstsze objawy awarii tego podzespołu.

Jazda z uszkodzonym alternatorem jest niemożliwa – auto bez odpowiedniego źródła zasilania korzysta z akumulatora i działa, dopóki nie rozładuje akumulatora.

Alternator może ulec zużyciu eksploatacyjnemu (może bezawaryjnie pracować do 200 – 300 tys. kilometrów), może zostać uszkodzony mechanicznie (w wypadku), zalany wodą (np. podczas mycia silnika myjką), uszkodzony przez wyciekający olej z silnika, uszkodzony na skutek drgań silnika. Mogą pojawić się awarie regulatora napięcia, problemy z uzwojeniem (przebicia) i mechaniczne uszkodzenie łożysk. Źródłem problemu może być też wytarte koło pasowe, na skutek czego pasek wieloklinowy nie może złapać odpowiedniej przyczepności.

Regeneracja alternatora krok po kroku

 Jak przebiega proces naprawy alternatora samochodowego?

  • demontaż alternatora z samochodu;
  • przeprowadzenie pomiarów i testów, które pozwolą ustalić przyczynę awarii;
  • rozebranie alternatora do podstawowych części (wymienionych wyżej, przy opisie budowy alternatora);
  • wymiana łożysk na nowe;
  • montaż nowego koła pasowego;
  • montaż nowych pierścieni i szczotek;
  • wymiana pozostałych uszkodzonych części na nowe;
  • piaskowanie obudowy (czyszczenie piaskiem w specjalnej maszynie);
  • oliwienie mechanizmów;
  • zastosowanie specjalnej pasty przewodzącej prąd;
  • lutowanie styków,
  • montaż;
  • testowanie alternatora;
  • montaż alternatora, montaż nowego paska wieloklinowego;
  • test auta, pomiary napięcia.

Regeneracja alternatora – ile trwa?

Proces naprawy może trwać kilka godzin. W przypadku wysyłki alternatora przez mechanika do firmy, zajmującej się regeneracją, cały proces z montażem i demontażem, może potrwać do 4 dni.

Regeneracja alternatora – jak wybrać firmę?

Alternator to bardzo ważny podzespół, którego budowa tylko wydaje się prosta. Regeneracją alternatora może się zająć jedynie specjalistyczna firma, mająca duże doświadczenie. Warto zwrócić uwagę na czas działania na rynku, a także opinie klientów. Warto również kupić alternator zregenerowany fabrycznie przez producenta części.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!