Opracowano nową generację wentylatorów klimatyzacji. Inżynierowie inspirowali się pingwinami!

23 kwietnia 2025, 12:45

MAHLE zaprezentowało innowacyjną dmuchawę promieniową do samochodowych układów klimatyzacji. Jej konstrukcja to efekt nietypowego połączenia biologii, sztucznej inteligencji i zaawansowanej inżynierii.

Wentylator inspirowany płetwami

MAHLE prezentuje przełomową bioniczną dmuchawę promieniową do układów klimatyzacji samochodowej, która zwiększa wydajność i znacząco redukuje hałas. Nowe rozwiązanie zostało opracowane z myślą o pojazdach z ograniczoną przestrzenią montażową, a jego konstrukcja inspirowana jest naturą – kształt łopatek wentylatora odwzorowuje płetwy pingwina, który z gracją i szybkością porusza się w wodzie. Dzięki tej innowacyjnej formie, bioniczny wentylator jest o 4 decybele (dB), czyli 60 procent, cichszy od porównywalnych rozwiązań. Jednocześnie zwiększono jego wydajność o około 15 procent – zoptymalizowany kształt pozwala silnikowi zużywać mniej energii. MAHLE wyznacza tym samym nowy standard technologiczny.

– Opracowanie nowej bionicznej dmuchawy promieniowej podkreśla nasze kompleksowe kompetencje systemowe w zakresie zarządzania termicznego i jest efektem wykorzystania sztucznej inteligencji – mówi Jumana Al-Sibai, członkini zarządu Grupy MAHLE odpowiedzialna za dział Thermal and Fluid Systems.

Nowa dmuchawa może być stosowana we wszystkich klasach samochodów osobowych, a także w lekkich i ciężkich pojazdach użytkowych. Technologia ta zostanie po raz pierwszy zaprezentowana publicznie podczas targów Auto Shanghai w Chinach, które odbędą się w dniach 23 kwietnia – 2 maja 2025 roku w Narodowym Centrum Wystawienniczo-Kongresowym (NECC) w Szanghaju.

Inspiracja naturą i wsparcie sztucznej inteligencji

– Ewolucja wyposażyła pingwina w płetwy, które umożliwiają mu poruszanie się w wodzie przy minimalnym oporze i z maksymalną wydajnością. Kształt płetwy posłużył nam jako wzór przy optymalizacji wirnika naszej dmuchawy– wyjaśnia dr Uli Christian Blessing, wiceprezes ds. badań i rozwoju systemów termicznych i płynnych w MAHLE.

Grupa MAHLE już wcześniej czerpała inspiracje z przyrody – bioniczna płyta chłodząca i bioniczny wentylator wysokiej wydajności dla pojazdów elektrycznych pozwoliły znacznie zwiększyć efektywność.

Kluczowym czynnikiem w szybkim procesie rozwoju był firmowy system oparty na sztucznej inteligencji.

– Zastosowanie AI okazało się niezwykle pomocne w optymalizacji bionicznej dmuchawy. Nasi inżynierowie dostarczyli jej danych i informacji, dzięki czemu mogła w krótkim czasie wygenerować ponad 30 milionów wirtualnych projektów – tłumaczy Uli Blessing. – Wewnętrznie nazywamy ten proces „inżynierią ponadludzką”. Dzięki temu MAHLE mogło szybko określić idealny kształt i rozmieszczenie łopatek wentylatora oraz przygotować prototypy.

Kompaktowe i wydajne rozwiązanie

Bioniczna dmuchawa promieniowa została umieszczona przed parownikiem, co umożliwia symetryczne i wąskie zaprojektowanie układu klimatyzacji. Pozwala to zaoszczędzić miejsce na inne komponenty – szczególnie istotne w pojazdach elektrycznych zasilanych akumulatorami. Rozwiązanie MAHLE stanowi więc innowacyjną alternatywę dla tradycyjnych wentylatorów.

MAHLE na Auto Shanghai 2025

Odwiedzający Auto Shanghai będą mogli po raz pierwszy zobaczyć nową bioniczną dmuchawę promieniową na stoisku MAHLE w hali 1.2 Narodowego Centrum Wystawienniczo-Kongresowego w Szanghaju. Prezentowane będą także: bioniczny wentylator wysokiej wydajności dla wymagających układów ogniw paliwowych i napędów elektrycznych oraz bioniczna płyta chłodząca dla pojazdów zelektryfikowanych.
W centrum 300-metrowego stoiska MAHLE znajdzie się demonstrator technologiczny, który w prosty i czytelny sposób objaśni znaczenie oraz powiązania między napędem elektrycznym a systemem zarządzania termicznego.
Elektryfikacja, zarządzanie termiczne oraz komponenty dla wydajnych, niskoemisyjnych silników spalinowych to trzy strategiczne obszary rozwoju MAHLE, realizowane w ramach strategii MAHLE 2030+ dla przyszłości mobilności.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 25 kwietnia 2025, 13:04 5 0

serio??? Mahle, wy tak na poważnie czy tylko wywalacie hajs w powietrze?

Odpowiedz