Silniki 1.5 BlueHDI. Z czego biorą się problemy z rozrządem?

3 września 2024, 14:40

Silniki BlueHDI, stosowane głównie w pojazdach grupy PSA (obecnie Stellantis), od lat cieszą się zainteresowaniem. To motory wysokoprężne, które spełniają rygorystyczne normy emisji spalin. Silniki mają jednak swoje wady, a szczególnym problemem jest zrywający się łańcuch rozrządu. Dlaczego tak się dzieje?

peugeot 1.5 bluehdi
fot. Peugeot

Mieszany układ rozrządu: innowacja i wyzwania

Silniki BlueHDI są wyposażone w mieszany układ rozrządu, w którym pasek łączy wał korbowy z jednym z wałków rozrządu, podczas gdy połączenie między wałkami rozrządu realizowane jest za pomocą łańcucha. Tego typu rozwiązanie miało na celu połączenie zalet obu technologii – cichego działania paska oraz wytrzymałości łańcucha. Jednakże, jak się okazuje, takie rozwiązanie niesie ze sobą również pewne kłopoty.

Jednym z poważnych problemów, z jakimi borykają się właściciele pojazdów wyposażonych w silniki BlueHDI, jest zerwanie łańcucha rozrządu. Problem ten dotyczy głównie silników wyposażonych w łańcuchy o szerokości 7 mm, które były produkowane do końca 2022 roku. Awaria ta może wystąpić już przy przebiegu 60 000 km, choć najczęściej zdarza się w przedziale 80 000–120 000 km.

Gdy dochodzi do zerwania łańcucha, może dojść do poważnych uszkodzeń wewnętrznych, w tym deformacji napinacza, uszkodzenia głowicy cylindrów, bloku silnika czy komory spalania. Typowym kodem błędu, który pojawia się w takim przypadku, jest P0017, oznaczający brak sygnału na wałku rozrządu.

Dlaczego może dojść do zerwania łańcucha?

Przyczyn zerwania łańcucha może być kilka, ale jednym z głównych czynników jest jego niewystarczająca wytrzymałość, zwłaszcza w starszych modelach z łańcuchem o szerokości 7 mm. Z biegiem czasu, w miarę eksploatacji, łańcuch ulega stopniowemu rozciąganiu, co powoduje, że napinacz nie jest w stanie utrzymać go w odpowiednim napięciu. W rezultacie łańcuch zaczyna grzechotać, co jest pierwszym sygnałem, że zbliża się awaria.

fot. materiały Dolz

Producent zdał sobie sprawę z problemu i podjął działania, by w przyszłych konstrukcjach go uniknąć. W rezultacie od stycznia 2023 roku, PSA wprowadziło wzmocnione łańcuchy o szerokości 8 mm, które są bardziej odporne na zerwanie. Jednak wprowadzenie nowego, szerszego łańcucha wiązało się również z koniecznością wprowadzenia zmian w konstrukcji innych elementów silnika, takich jak wałki rozrządu i dźwignie zaworowe, co miało na celu zapewnienie kompatybilności i poprawę trwałości całego układu.

Jak poradzić sobie z problemem?

Problemy z rozrządem w silnikach BlueHDI wynikają głównie z zastosowania mieszanej konstrukcji oraz początkowo niewystarczającej wytrzymałości łańcucha rozrządu. Choć nowe, wzmocnione łańcuchy 8 mm wprowadzone przez PSA z pewnością zmniejszają ryzyko awarii, użytkownicy starszych silników muszą być świadomi ryzyka i monitorować stan łańcucha, aby uniknąć kosztownych napraw.

Zerwanie łańcucha może doprowadzić do uszkodzenia całego silnika. To oznacza, że kierowcy powinni monitorować stan silnika, a przy pierwszych objawach, lub przy przebiegu, w którym łańcuch powinien zostać zmieniony, należy jak najszybciej umówić termin u mechanika.

fot. materiały Dolz

Warto też serwisować silnik częściami, które mogą problem zniwelować. Zestawy wzmocnionego łańcucha rozrządu 7 mm oferuje firma Dolz (od tego producenta kupicie także części do zmodernizowanego silnika).

Numery zestawów oferowanych przez Dolz to SKCC190 (dla silnikow z łańcuchem 7mm), SKCC191 (dla silników z łańcuchem 8mm) oraz SKCC191L (dla silników z łańcuchem 8mm, ale dodatkowo z wałkami rozrządu i pokrywą zaworów, czyli zestawem naprawczym po zerwaniu łańcucha).

Źródło: Dolz

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!