Kompleksowa wymiana amortyzatorów

, 24 maja 2016, 23:55

Wymiana amortyzatorów powinna iść w parze z montażem nowych sprężyn. Pominięcie tej czynności zamiast oczekiwanej poprawy może przynieść niezadowolenie klienta.

Sprężyny montowane są pomiędzy teleskopem amortyzatora, a nadkolem samochodu. Tak naprawdę to one odpowiadają za prawidłowe resorowanie podwozia i zachowanie zaprogramowanego skoku koła podczas jazdy. Stąd też nieustannie poddawane są ściskaniu i rozciąganiu, jak i działaniu sił bocznych. Wszystko to zostaje uwzględnione na etapie projektowania sprężyn, a do ich produkcji używa się stali chromo-wanadowej i chromowo-krzemowej. Na koniec, po procesie formowania, są dodatkowo hartowane.

– „Na sprężynach oparte jest całe podwozie samochodu, zaś w trakcie jazdy działają na nie ekstremalne siły. Dlatego tak ważna jest jakość ich wykonania, ale nawet najlepsze materiały podlegają naturalnemu zużyciu” – mówi Andrzej Chmielewski, doradca techniczny w firmie IHR – „Powinniśmy o tym zawsze pamiętać przy podejmowaniu się usługi wymiany amortyzatorów. Pozostawienie starych sprężyn albo przyczyni się do szybszego zużycia dopiero co założonych amortyzatorów albo kierowca w ogóle nie odczuje poprawy i w obu sytuacjach wróci do nas z – w pełni uzasadnionymi – pretensjami”.

Oferta firmy BILSTEIN obejmuje również sprężyny, które sprzedawane są jednak osobno. Noszą one oznaczenie katalogowe B3 i przeznaczone są do montażu zarówno z amortyzatorami serii replacement (czarne), jak i performance (żółte) z linii B6. Wszystkie sprężyny BILSTEIN B3 charakteryzują się innowacyjnymi rozwiązaniami, jak zakończenie typu „pigtail”, spiralą „minibloc” czy centralnym rozkładem sił.

Sprężyny są nierozłącznym elementem amortyzatorów i na ich szybsze zużycie wpływają te same czynniki. Przede wszystkim to jazda z nieprawidłowym ciśnieniem w oponach, przeładowywanie samochodu, częste podjazdy pod krawężniki czy jazda po uszkodzonej nawierzchni drogi. Jednak, o ile uszkodzenia amortyzatorów mogą być widoczne „gołym okiem” bądź odczuwalne dla pasażerów, to mało kto wiąże pogorszenie trakcji i komfortu ze sprężynami.

– „Naturalnie każdy właściciel samochodu poszukuje tańszych sposobów na jego naprawę, ale takie podejście nie zawsze przyniesie spodziewane korzyści. Co więcej, w przypadku zawieszenia można pogorszyć właściwości jezdne, co przełoży się również na bezpieczeństwo bądź doprowadzić do poważniejszego uszkodzenia” – dodaje Andrzej Chmielewski z IHR – „Dlatego to mechanik powinien zachęcić właściciela pojazdu do kompleksowej usługi przy wymianie amortyzatorów. Koszt samych sprężyn nie jest wysoki, a i tak nieodzowne będzie ich wyjęcie i ponowne założenie”.

Wymiana amortyzatorów i sprężyn powinna być uzupełniona nowym mocowaniem górnym. Element ten na sztywno łączy trzpień amortyzatora z karoserią samochodu, przez co nieustannie poddany jest dużym obciążeniom.

Przy wyborze sprężyn BILSTEIN B3 trzeba pamiętać, że dana referencja jest przypisana do konkretnej osi. Ze względu na inne zadania musi się różnić charakterystyką współpracy – z przodu z kolumnami McPhersona, z tyłu z wszelkimi typami belek. Informacja o tym jest wyraźnie zaznaczona przy numerze produktu i na opakowaniu. W przypadku wątpliwości warto sprawdzić to w katalogu on-line pod adresem: www.bilstein-amortyzatory.pl

Dowiedz się więcej

BILSTEIN poszerzył swoją ofertę o ponad 70 referencji
BILSTEIN poszerzył swoją ofertę o ponad 70 referencji

W ostatnim czasie firma BILSTEIN poszerzyła swoją ofertę o ponad 70 referencji. Wśród nich są amortyzatory z linii czarnej i żółtej, sprężyny oraz kompletne zestawy na obie osie. Amortyzatory z linii czarnej (tzw. Replacement) przeznaczone do wymiany zużytych, które pierwotnie zamontowane zostały w fabryce. Nowe referencje obejmują starsze modele Smarta (W450/451/452) oraz Mercedesa Klasa B […]

Nowe referencje amortyzatorów BILSTEIN
Nowe referencje amortyzatorów BILSTEIN

Firma BILSTEIN nieustannie poszerza swoją ofertę amortyzatorów, tylko w tym roku wprowadzono, m.in. na polski rynek, ponad 100 nowych referencji. Wśród nich są zarówno referencje do zastąpienia zużytych jak i pozwalające na modyfikację fabrycznego zawieszenia. Podstawowa oferta BILSTEIN podzielona jest na dwie części. Amortyzatory z linii Replacement (czarne) przeznaczone są do zastąpienia tych fabrycznie montowanych. […]

DampTronic i kompresory – nowości BILSTEIN
DampTronic i kompresory – nowości BILSTEIN

Firma BILSTEIN po raz kolejny poszerzyła swoją ofertę. Na liście nowości znajdują się między innymi amortyzatory z serii DampTronic oraz kompresory do układów zawieszenia pneumatycznego. Linia Replacement (tzw. czarna) przeznaczona jest do zastąpienia fabrycznie zamontowanych amortyzatorów. Łatwo ją odróżnić, bo BILSTEIN wprowadził dla niej oznaczenia produktów od B1 do B4. Wprowadzone właśnie referencje przeznaczone są […]

BILSTEIN otwiera nowe możliwości w modyfikacji zawieszenia Suzuki i Volvo
BILSTEIN otwiera nowe możliwości w modyfikacji zawieszenia Suzuki i Volvo

Suzuki Swift i Volvo XC90 cieszą się, także wśród polskich kierowców, dużą popularnością. Dzięki nowej ofercie BILSTEIN można teraz zmodyfikować fabryczne zawieszenie w tych modelach. Już na etapie projektowania samochodu jego konstruktorzy zakładają zakres dopuszczalnych modyfikacji zawieszenia. Dzięki temu w przyszłości kierowcy tych modeli będą mogli zmienić charakterystykę układu jezdnego. Z reguły poprzez obniżenie bądź […]

Komentarze

Brak komentarzy