Grupa Bosch pochwaliła się swoim wynikiem finansowym za ubiegły rok. Firmie udało się osiągnąć zakładane cele i przewidywania. Jakie plany i prognozy przewiduje Bosch na przyszłe lata?
Solidny wzrost w 2023 r. w Polsce
Grupa Bosch w Polsce zakończyła rok obrotowy 2023 ze skonsolidowaną sprzedażą na rynku krajowym na poziomie blisko 1,8 mld euro (8 mld zł), odnotowując tym samym wzrost r/r o prawie 15% (w PLN: 11%). W 2023 r. łączna sprzedaż Grupy Bosch w Polsce, obejmująca sprzedaż spółek nieskonsolidowanych oraz dostawy wewnętrzne do spółek powiązanych, wyniosła 2,9 mld euro (13,2 mld zł) i była o 0,8 % wyższa (w PLN: 2,3% niższa) niż w roku poprzednim.
– Bosch osiągnął dobre wyniki na polskim rynku w 2023 roku, szczególnie dzięki dynamicznemu, dwucyfrowemu wzrostowi sprzedaży w sektorze Mobility. Rozwinęliśmy działalność na rynku części zamiennych i inwestowaliśmy w rozbudowę naszej podwrocławskiej fabryki komponentów do układów hamulcowych, gdzie właśnie otworzyliśmy nowy, w pełni zautomatyzowany magazyn, wdrażając kolejny element Przemysłu 4.0. w tej lokalizacji. – powiedział Rafał Rudziński, prezes spółki Robert Bosch i przedstawiciel Grupy Bosch w Polsce.
Pozostałe sektory biznesowe Bosch to:
- Industrial Technology,
- Consumer Goods
- Building and Technology
Te działy mierzyły się w 2023 roku z wyzwaniami rynkowymi, a ich sprzedaż spadła poniżej poziomu z roku poprzedniego. Na dzień 31 grudnia 2023 r. liczba pracowników zatrudnionych w Grupie Bosch w Polsce wynosiła blisko 9 600. Prognozy na bieżący rok są umiarkowane, przede wszystkim ze względu na utrzymujące się wyzwania gospodarcze i polityczne w Europie i na świecie.
– Bosch będzie nadal umacniał swoją pozycję w Polsce. W tym roku planujemy rozpocząć prace budowlane dla nowej fabryki w Dobromierzu pod Wałbrzychem, w ramach rozbudowy sieci europejskich zakładów pomp ciepła grupy Bosch Home Comfort. Grupa BSH kontynuuje natomiast inwestycje w zaplecze badawczo-rozwojowe dla małego AGD w Rzeszowie – dodał Rudziński.
Zrównoważona mobilność polem do rozwoju
W swoim głównym obszarze biznesu, Bosch nadal realizuje strategiczne plany rozwoju. Tylko w tym roku firma zainicjuje ok. 30 projektów seryjnych dla pojazdów elektrycznych.
– Nadchodzi era elektromobilności: pytanie tylko, jak szybko dotrze do poszczególnych regionów świata. Szacujemy, że do 2030 roku 70% wszystkich nowych samochodów w Europie będzie posiadać napęd wyłącznie elektryczny. W Chinach i Ameryce Północnej – około 40-50%. – powiedział Stefan Hartung, prezes globalnego zarządu Robert Bosch GmbH.
Zdaniem prezesa Bosch, w regionach, w których pojazdy ciężarowe muszą pokonywać długie dystanse, rozwiązania takie jak hybrydy typu plug-in czy tzw. range extendery będą cieszyć się dużym zainteresowaniem jeszcze przez jakiś czas. W sektorze Mobility dalszy impuls do rozwoju mają dać rozwiązania w zakresie dynamiki jazdy. W Bosch obszar nowych układów hamulcowym zaprojektowanych specjalnie z myślą o samochodach elektrycznych i zautomatyzowanej jeździe rośnie w tempie 10% rocznie – znacznie szybciej niż sam rynek.
Jeśli chodzi o system zarządzania ruchem pojazdu (vehicle motion management, VMM), Bosch intensywnie pracuje nad innowacyjnym rozwiązaniem, które umożliwiałoby koordynację ruchu pojazdu w każdym aspekcie poprzez sterowanie hamulcami, kierownicą, układem napędowym i amortyzatorami. Tylko w ostatnich testach zimowych Bosch wyposażył w jeden z wariantów VMM ponad 20 pojazdów testowych największych marek.
Łącznie do 2030 roku firma spodziewa się osiągnąć sprzedaż na poziomie kilkuset milionów.
Polityka klimatyczna
Działania na rzecz klimatu nadal odgrywają w Bosch kluczową rolę. Hartung uważa, że możliwości wzrostu w tym obszarze są ogromne, nawet jeśli branże takie jak elektromobilność nie rozwijają się tak szybko, jak przewidywano.
– Widzimy, że geopolityka i rosnące napięcia społeczne sprawiają, że przeciwdziałanie zmianom klimatu nie jest już jedynym tematem, który zajmuje polityków” – powiedział prezes Bosch. Mimo to firma Bosch w dalszym ciągu inwestuje w technologie, które pozwolą pokierować transformacją w kierunku neutralności klimatycznej. „Presja oszczędzania zagraża programom wsparcia technologii niskoemisyjnych. Działania na rzecz klimatu wymagają jednak długofalowych inwestycji – ze strony państwa, firm i nas wszystkich – dodał Hartung.
Wyniki według sektora
Sprzedaż w sektorze Mobility wzrosła o 6,9% do 56,2 mld euro, a po uwzględnieniu różnic kursowych – o 10,9%. Marża EBIT wyniosła 4,4% (3,4%
w 2022 roku). W sektorze Industrial Technology sprzedaż wzrosła o 6,8% do
7,4 mld euro (10,2% po uwzględnieniu różnic kursowych), co było efektem pierwszej konsolidacji przejęć HydraForce i Elmo Motion Control. Marża EBIT utrzymywała się na poziomie 9,1% (9,8% w 2022 roku). W sektorze Consumer Goods sprzedaż w porównaniu z rokiem poprzednim spadła o 6,6% do 19,9 mld euro – po uwzględnieniu różnic kursowych jest to niewielki spadek o 1,2%. Marża EBIT z działalności operacyjnej utrzymała się na poziomie 4,5%. W sektorze Energy and Building Technology sprzedaż wzrosła o 10,5% do 7,7 mld euro, a po uwzględnieniu różnic kursowych – o 13,2%. Marża EBIT z działalności operacyjnej wyniosła 9% (6% w 2022 roku).
Komentarze