Trzy najczęstsze powody awarii katalizatorów

, 13 stycznia 2016, 13:50

Katalizator, według zapewnień większości producentów jest częścią, która powinna działać w nowych samochodach długo. Według zapewnień producentów mowa tu o przebiegu rzędu 250-300 tys. kilometrów. Jak pokazuje jednak praktyka, wiele czynników może skrócić jego żywotność.

W skład układu wydechowego wchodzi wiele elementów jak chociażby: rury, kolektory, tłumiki oraz katalizatory. Katalizator, a ściśle rzecz nazywając reaktor katalityczny, odpowiada za zmniejszanie ilości szkodliwych spalin. Z tego też powodu coraz częściej w pojazdach montowane są układy składające się z kilku reaktorów katalitycznych. Warto zatem wiedzieć z jakiego powodu najczęściej się psują i co można zrobić, żeby obniżyć ich awaryjność.

1. Nagłe zmiany temperatury
Reaktor działa w wysokich temperaturach, które potrafią dochodzić do 500°C. Z tego powodu, właśnie tak niebezpieczne są dla tego układu nagłe zmiany temperatury. Chodzi oczywiście, przede wszystkim, o drastyczne wychłodzene, które może skutkować skruszeniem wewnętrznych struktur katalizatora. Przypadłość ta w szczególności dotyczy katalizatorów z wkładem ceramicznym, który jest mniej trwały od metalowego. Kiedy najczęściej dochodzi do takiej sytuacji? Na ogół  do wychłodzenia może dojść, gdy samochód przejeżdża przez dużą kałużę lub szoruje po powierzchni usłanej śniegiem.

 

2. Nieodpowiednio rozgrzany silnik

Częstą przyczyną problemów z katalizatorem jest również długotrwała jazda z nieodpowiednio rozgrzanym silnikiem, przy wyraźnie wzbogaconej mieszance paliwowej. Problem powstaje, gdy niedopalone paliwo trafia do układu wydechowego, a w finale również do katalizatora lub katalizatorów. 

3. Instalacjc LPG

Poza trudnościami wynikającymi ze zmian temperatury, szybksze zużycie katalizatorów jest częstym problemem posiadaczy samochodów z instalacją gazową.  Na ogół jest to wina źle wyregulowanej instalacji LPG. Zbyt mocno wzbogacona mieszanka powietrzno-gazowa drastycznie przyspiesza proces zużycia reaktora, ze względu na większość ilość zanieszczyczeń dostających się do układu wydechowego. 

 

Wymiana katalizatora to często koszty rzędu kilku tysięcy złotych. Warto o tym pamiętać zarówno w codziennej eksploatacji własnego auta, jak również w przypadku poszukiwania przyczyn awarii w samochodzie klienta.

Dowiedz się więcej

7 istotnych napraw, o których klienci warsztatów zapominają
7 istotnych napraw, o których klienci warsztatów zapominają

Samochód to niezliczona liczba podzespołów, które połączone ze sobą powinny grać jak w orkiestrze. Wbrew temu co mogłoby się wydawać niektórym, nie są one jednak wykonane z materiałów niezniszczalnych. Wraz z biegiem czasu guma parcieje, metal rdzewieje, a idealnie spasowane elementy luzują się. Zawsze warto podpytać klienta o poszczególne podzespoły eksploatacyjne, być może oszczędzimy mu […]

Co powiedzieć klientowi na temat awarii Dwumasowych Kół Zamachowych?
Co powiedzieć klientowi na temat awarii Dwumasowych Kół Zamachowych?

DKZ to jeden z najbardziej psujących elementów układu napędowego w dieslach. Bardzo często do warsztatu trafiają klienci, którzy winą obarczają producenta części lub zakład mechaniczny. Tymczasem powód często tkwi gdzie indziej, a przyczyną usterki jest sposób jazdy użytkownika samochodu. Poniżej przedstawiamy cztery rzeczy, na które warto zwrócić klientowi warsztatu, gdy ten narzeka na jakość wadliwej […]

Komentarze

Brak komentarzy