7 istotnych napraw, o których klienci warsztatów zapominają

17 grudnia 2015, 12:48

Samochód to niezliczona liczba podzespołów, które połączone ze sobą powinny grać jak w orkiestrze. Wbrew temu co mogłoby się wydawać niektórym, nie są one jednak wykonane z materiałów niezniszczalnych. Wraz z biegiem czasu guma parcieje, metal rdzewieje, a idealnie spasowane elementy luzują się. Zawsze warto podpytać klienta o poszczególne podzespoły eksploatacyjne, być może oszczędzimy mu kłopotów, a warsztat zarobi kilka dodatkowych złotych.

Bardzo często świadomość samochodowa zwykłego kowalskiego, jeżeli chodzi o naprawy kończy się na tym, że co jakiś czas trzeba wymienić olej, zmienić opony i wymienić klocki hamulcowe, gdy te zaczną wydawać nieprzyjemny dla uszu dźwięk. Każdy, kto ma pojęcie z jakich elementów składa się tak skomplikowana konstrukcja jak samochód, wie, że elementów eksploatacyjnych jest znacznie więcej. Dobrze zadbany samochód służy znacznie dłużej. Warto powiedzieć o tym klientowi, gdy ten odwiedzi nasz warsztat i zaproponować mu sprawdzenie tych podzespołów lub po prostu spytać, go kiedy ostatni raz dokonywał ich przeglądu.

Wymiana oleju silnikowego
Bodajże najbardziej oczywisty płyn, poza benzyną, którego poziom trzeba co jakiś czas monitorować i uzupełniać. Coś co dla mechanika jest oczywiste już niekoniecznie musi być dla kogoś, kto nie do końca wie, gdzie znajduje się otwarcie pokrywy silnika. Jedno proste pytanie „Kiedy był ostatnio dolewany olej” i jeżeli na twarzy naszego rozmówcy pojawi się zakłopotanie, wiemy, że należy sprawdzić jego poziom.

 

Filtry powietrza i paliwa

Tu zaczynają się pierwsze schody. O ile dostęp do filtrów powietrza jest w miarę prosty w większości samochodów, to filtr paliwa wymaga już przynajmniej podstawowej wiedzy mechanicznej. Niewiele osób wie, jak ważną rolę odgrywają te filtry. W razie wątpliwości klienta, warto pokazać mu testy, który umieszczaliśmy u nas na stronie.
 

Pasek rozrządu wraz z napinaczami i pompą wody, jeżeli napędzana jest paskiem

Rozrząd to kluczowy dla funkcjonowania silnika zespół części. Zerwanie paska rozrządu to prawdziwy dramat dla właściciela samochodu. Awaria ta natychmiastowo unieruchamia auto, a w przypadku zdecydowanej większości silników dochodzi do zderzenia zaworów z tłokami i ich pogięcia. Przyjmuje się, że rozrząd należy wymienić co 100 tys. kilometrów.


Świece zapłonowe lub żarowe
Silniki Diesla do rozruchu przy niskich temperaturach potrzebują sprawnych świec żarowych. Jeśli jednak jest za zimno albo obroty silnika są zbyt niskie, żeby gwałtownie sprężyć powietrze – a tak właśnie dzieje się podczas rozruchu w zimowych temperaturach – to ciepła jest zbyt mało, żeby doszło do wybuchu mieszanki, dlatego właśnie we wszystkich samochodach dieslach montowane są świece żarowe, czyli niewielkie elektryczne grzałki, których zadaniem jest wstępne ogrzanie powietrza w komorze spalania. Wielu posiadaczy samochodów z napędem diesla nie zdaje sobie z tego sprawy i zastanawia się dlaczego ich auto w zimowe poranki tak kiepsko pali. Często sięgają po uszlachetniacze, które niekoniecznie w tym wypadku okażą się pomocne.

Elementy układu hamulcowowego – klocki, tarcze, bębny, szczęki i ewentualna wymiana płynu hamulcowego,
O ile nawet największy laik w kwestii motoryzacji wie kiedy udać się na wymianę klocków hamulcowych, niekoniecznie musi wiedzieć, że dopuszczalna zużycie grubości tarczy w trakcie eksploatacji nie może być większe średnio niż 1,5-2 mm na stronę. Dodatkowo od czasu do czasu warto sprawdzić stan szczęk i sprawdzić temperaturę wrzenia płynu hamulcowego.

Elementy układu zawieszenia
Sworznie, drążki kierownicze, tuleje wahaczy, gumy stabilizatorów to wszystko elementy narażone na zużycie w trakcie eksploatacji auta. Co więcej są to podzespoły niezwykle istotne bowiem wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Warto w trakcie wykonywania innych napraw rzucić okiem na te elementy czy przypadkiem wraz z upływem czasu nie zużyły się i nie wymagają wymiany. Jeżeli auto ma przejechane powyżej 100 tys. kilometrów warto również zwrócić uwagę na amortyzatory.

Pasek alternatora z napinaczem
Ostatnim elementem, o którego istnieniu zwykły zjadacz chleba nie ma pojęcia jest  pasek alternatora z napinaczem, który również ulega zniszczeniu wraz z użytkowaniem auta. Pasek napędzający osprzęt silnika wyposażony jest często w napinacz zapewniający jego właściwe naprężenie i przeciwdziałający ślizganiu się paska w razie jego awarii samochód odmówi posłuszeństwa. Warto w trakcie naprawy zajrzeć i w to miejsce, a nuż będzie potrebna wymiana.

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Niespodziewany wzrost kosztu naprawy a reakcje klientów. Ankieta.
Niespodziewany wzrost kosztu naprawy a reakcje klientów. Ankieta.

W pracy mechanika zdarzają się sytuacje, w których, aby poprawnie wykonać naprawę, należy zmienić pierwotny plan działania. Czasem wiąże się to z wymianą większej liczby części. Czy klienci podchodzą do takich sytuacji z należytą wyrozumiałością? Czy klienci ufają mechanikom? Mechanik nie zawsze jest w stanie określić wszystkie czynności, które będzie trzeba wykonać w danym pojeździe, […]

Jak szukać dodatkowego zarobku dla warsztatu
Jak szukać dodatkowego zarobku dla warsztatu

Klient, który trafia do warsztatu na rutynowy serwis hamulców, może nie wiedzieć, że inne elementy w samochodzie również wymagają sprawdzenia. Jeżeli warsztat tylko wykaże minimum zainteresowania, może dobrze i uczciwie zarobić, z pożytkiem dla klienta. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że na drobnych naprawach również można przyzwoicie zarobić, wystarczy tylko odpowiednia metodyka. Przez warsztaty przewijają […]

Trzy najczęstsze powody awarii katalizatorów
Trzy najczęstsze powody awarii katalizatorów

Katalizator, według zapewnień większości producentów jest częścią, która powinna działać w nowych samochodach długo. Według zapewnień producentów mowa tu o przebiegu rzędu 250-300 tys. kilometrów. Jak pokazuje jednak praktyka, wiele czynników może skrócić jego żywotność. W skład układu wydechowego wchodzi wiele elementów jak chociażby: rury, kolektory, tłumiki oraz katalizatory. Katalizator, a ściśle rzecz nazywając reaktor […]

Ci mechanicy ośmieszyli wyceny ASO
Ci mechanicy ośmieszyli wyceny ASO

Naprawa w ASO pompki centralnego zamka do samochodu z segmentu S klasy koszt: kilka tysięcy złotych. Wymiana baterii w hybrydzie Toyoty 4.5 tys. $. Niektórym właścicielom samochodów takie cenniki napraw nie bardzo są w smak i właśnie wtedy zaczyna działać ich inwencja twórcza. Każdy mechanik wie, że oficjalne cenniki ASO bardzo często oderwane są kompletnie […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!