Katalizator, według zapewnień większości producentów jest częścią, która powinna działać w nowych samochodach długo. Według zapewnień producentów mowa tu o przebiegu rzędu 250-300 tys. kilometrów. Jak pokazuje jednak praktyka, wiele czynników może skrócić jego żywotność.
W skład układu wydechowego wchodzi wiele elementów jak chociażby: rury, kolektory, tłumiki oraz katalizatory. Katalizator, a ściśle rzecz nazywając reaktor katalityczny, odpowiada za zmniejszanie ilości szkodliwych spalin. Z tego też powodu coraz częściej w pojazdach montowane są układy składające się z kilku reaktorów katalitycznych. Warto zatem wiedzieć z jakiego powodu najczęściej się psują i co można zrobić, żeby obniżyć ich awaryjność.
1. Nagłe zmiany temperatury
Reaktor działa w wysokich temperaturach, które potrafią dochodzić do 500°C. Z tego powodu, właśnie tak niebezpieczne są dla tego układu nagłe zmiany temperatury. Chodzi oczywiście, przede wszystkim, o drastyczne wychłodzene, które może skutkować skruszeniem wewnętrznych struktur katalizatora. Przypadłość ta w szczególności dotyczy katalizatorów z wkładem ceramicznym, który jest mniej trwały od metalowego. Kiedy najczęściej dochodzi do takiej sytuacji? Na ogół do wychłodzenia może dojść, gdy samochód przejeżdża przez dużą kałużę lub szoruje po powierzchni usłanej śniegiem.
2. Nieodpowiednio rozgrzany silnik
Częstą przyczyną problemów z katalizatorem jest również długotrwała jazda z nieodpowiednio rozgrzanym silnikiem, przy wyraźnie wzbogaconej mieszance paliwowej. Problem powstaje, gdy niedopalone paliwo trafia do układu wydechowego, a w finale również do katalizatora lub katalizatorów.
3. Instalacjc LPG
Poza trudnościami wynikającymi ze zmian temperatury, szybksze zużycie katalizatorów jest częstym problemem posiadaczy samochodów z instalacją gazową. Na ogół jest to wina źle wyregulowanej instalacji LPG. Zbyt mocno wzbogacona mieszanka powietrzno-gazowa drastycznie przyspiesza proces zużycia reaktora, ze względu na większość ilość zanieszczyczeń dostających się do układu wydechowego.
Wymiana katalizatora to często koszty rzędu kilku tysięcy złotych. Warto o tym pamiętać zarówno w codziennej eksploatacji własnego auta, jak również w przypadku poszukiwania przyczyn awarii w samochodzie klienta.
Komentarze