Samochód napędzany ogniwami wodorowymi testuje opony Dunlop

, 25 czerwca 2013, 10:17

W ramach współpracy z GreenGT, Dunlop projektuje opony dla GreenGT H2 – pierwszego prototypu samochodu wyścigowego napędzanego ogniwami wodorowymi, startującego w Le Mans.

Współpraca Dunlop i GreenGT

GreenGT H2 wyposażony w elektryczny układ przeniesienia napędu przeszedł już wstępne próby na oponach wyścigowych inspirowanych najnowszą konstrukcją Dunlop Sport BluResponse. Podczas tygodnia Le Mans, poprzedzającego legendarny wyścig (22-23 czerwca 2013 r.), GreenGT ogłosił plany organizacji światowej trasy promującej projekt.

Samochody elektryczne stanowią dziś wyzwanie dla projektantów opon. Ze względu na zwiększoną masę pojazdu ogumienie musi mieć większą nośność. Natomiast dążenie do lepszej wydajności energetycznej oznacza, że opona powinna posiadać dwie cechy zmniejszające opór toczenia:

  • spodnia część mieszanki o niskich parametrach generowania ciepła, która wykazuje wyższą spójność molekularną, co przekłada się na ograniczenie wewnętrznego tarcia, a tym samym mniejsze wydzielanie ciepła,
  • zoptymalizowany kształt i konstrukcja opony zapewniające zwiększoną sztywność wzdłużną oraz ograniczające deformację korpusu, co wpływa na zmniejszenie oporu toczenia.

 

Opony Dunlopa nie tylko poprawiają wydajność i sterowność samochodu z napędem elektrycznym, ale także pozwalają mu dłużej się poruszać. Jest to możliwe dzięki zmniejszeniu zużycia energii przy jednoczesnej maksymalizacji przyczepności i efektywności.

Zastosowane w GreenGT H2 opony wyścigowe zostały zainspirowane konstrukcją najnowszych opon Dunlop Sport BluResponse. Opona drogowa Dunlop wyróżnia
się wysokimi parametrami, podobnie jak koncepcyjna opona BluResponse AA, która otrzymała klasę A zarówno w zakresie przyczepności na mokrej nawierzchni, jak i efektywności paliwowej. Te parametry oznaczają zmniejszenie oporu toczenia, co przekłada się na maksymalizację wydajności energetycznej samochodu.

Po przeprowadzeniu wstępnych testów powstanie nowa generacja wyścigowych opon Dunlop Sport BluResponse. W ich projektowaniu inżynierowie uwzględnią wymogi technologii zmiennego rozdziału momentu obrotowego (torque vectoring) i skutki zastosowania elektrycznego przeniesienia napędu w takich pojazdach, jak GreenGT H2.

Dowiedz się więcej

Renault Clio RS 200 EDC na oponach Dunlop
Renault Clio RS 200 EDC na oponach Dunlop

Wprowadzone niedawno na rynek Dunlop Sport Maxx RT zostały wybrane do Renault Clio RS 200 EDC. W nowym coupé będą montowane opony Dunlop w popularnym rozmiarze 205/40R18 86Y XL. Nowe Clio RS z oponami Sport Maxx RT Przy projektowaniu opony Sport Maxx RT wykorzystano 125-letnie doświadczenie Dunlopa w dziedzinie technologii wyścigowych. Firma zbierała doświadczenia m.in. […]

125. rocznica powstania firmy Dunlop
125. rocznica powstania firmy Dunlop

W roku 2013 mija 125. rocznica powstania producenta opon Dunlop. Wynalazca opony pneumatycznej i globalny dostawca opon do sportów motorowych zmienił ostatnio częściowo kierunek swojego rozwoju. Jubileusz Dunlop i plany na przyszłość W ostatnim czasie marka skupia się na pracach mających na celu zwiększanie efektywności paliwowej oraz wykorzystanie alternatywnych źródeł energii, zarówno na torze wyścigowym, […]

Sukces opon Dunlop na Le Mans
Sukces opon Dunlop na Le Mans

Wszystkie stopnie podium w klasie LMP2 24-godzinnego wyścigu Le Mans 2013 zajęli kierowcy startujący na oponach Dunlop. Siedem z ośmiu pierwszych miejsc dla załóg z oponami Dunlop Startujący z pole position z numerem 24 Morgan-Nissan zespołu Oak Racing był liderem od samego początku. Jednak siostrzane auto z numerem 35, które startowało z dziewiątej pozycji, rywalizowało […]

Historia marki Dunlop
Historia marki Dunlop

Dunlop to dziś jeden z wiodących producentów opon. Tę markę zna każdy miłośnik motoryzacji, a zwłaszcza motosportu. Nie każdy jednak wie, że pierwsza opona Dunlopa powstała na potrzeby… trójkołowego rowerka. Łukasz Tłuchowski, dyrektor marketingu Grupy Goodyear Polska, mówi: – ,,Już sam początek historii naszej firmy wskazuje na fakt, że Dunlop to nie tylko ogumienie do […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!