Pierwsze ujemne temperatury to znak, że rozpoczyna się sezon kłopotów z akumulatorami samochodowymi. Przed wizytą pierwszych klientów, w trosce o jakość świadczonych usług, warto zaopatrzyć się w przydatne urządzenia do obsługi baterii. Na temat oferty oraz funkcjonalności takiego sprzętu rozmawialiśmy z Dominikiem Szymańskim, Kierownikiem ds. Rozwoju Wyposażenia Warsztatowego w firmie TipTopol.
Jakie urządzenia do obsługi akumulatorów powinny znaleźć się na liście wyposażenia dobrego warsztatu?
Każdy warsztat powinien zaopatrzyć się w co najmniej kilka urządzeń. Istotne jest posiadanie m.in. inteligentnej ładowarki, która sama monitoruje czas ładowania i napięcie, dostarczając prąd według potrzeby. Zaletą takiej ładowarki jest fakt, że gdy zarejestruje ona stan pełnego naładowania akumulatora, przechodzi w tryb podtrzymujący, dostarczając tylko minimalną dawkę prądu. Ułatwia to pracę oraz wpływa na żywotność baterii.
Niezbędne jest dziś także posiadanie testerów akumulatora – elektronicznego oraz obciążeniowego. Prawidłowa diagnoza stanu akumulatora jest możliwa tylko po sprawdzeniu jego pracy pod odpowiednio dużym obciążeniem. Tester obciążeniowy daje obraz zdolności rozruchowej baterii. Zazwyczaj można na nim polegać. Każdy mechanik powinien zimą zaopatrzyć się też w przenośne urządzenie do wspomagania rozruchu. Wszyscy wiemy jak często w okresie ujemnych temperatur trzeba uruchamiać auta „w terenie".
Jakie możliwości diagnostyki stwarzają nowoczesne testery akumulatorów i dlaczego warto z nich korzystać zamiast np. tylko ze zwykłego miernika?
Testery są o wiele bardziej funkcjonalne. Przede wszystkim dlatego, że pozwalają również na diagnostykę innych, istotnych elementów układu, a więc alternatora i rozrusznika. Jak wiemy, te elementy wpływają na poprawną pracę akumulatora. Bez ich odpowiedniej diagnozy, nawet wymiana akumulatora na nowy nie rozwiąże żadnego problemu.
Na rynku pojawiły się poręczne, przenośne akumulatory do wspomagania rozruchu. Czy warto zaopatrzyć się w taki sprzęt?
Tak, po pierwsze dlatego, że ich używanie jest po prostu wygodne ze względu na niewielką wagę tych urządzeń. Są też łatwe w przenoszeniu, dzięki poręcznemu uchwytowi. Po drugie są bardzo funkcjonalne, pozwalają na uruchomienie auta nawet przy bardzo mocno rozładowanym akumulatorze.
Jakie są najczęściej popełniane błędy przy wymianie akumulatora?
Przede wszystkim brak diagnostyki układu ładowania i rozruchu. Ich awarie są bardzo częstym powodem rozładowania akumulatora. Jak wspominałem, wymiana akumulatora nie przyniesie żadnych rezultatów, jeśli poprawnie nie zdiagnozujemy przyczyny problemów, z którymi klient zgłosił się do warsztatu.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 6 listopada 2012, 19:23 0 0
Faktycznie, aby dobrze ocenić stan akumulatora trzeba wykonać trochę pracy i posiadać kilka dobrych urządzeń. Akumulator który chcemy sprawdzic przede wszystkim muysi być naładowany min 12,6V, pod obciążeniem napięcie akumulatora nie może spadać poniżej 10V. Napięcie ładowania książkowo powinno być 14,3-14,4V min 14,1V dla akumulatora wapniowego. Do starszych samochodów proszę pamiętać aby wkladać akumulatory hybrydowe tzn. wpono-antymon gyż potrzebują one niższego ładowania, z czym miały problrm samochody z grupy vw -98 ze wzgledu na kiepską pracę alternatorów które dawały napięcie ładowania ok. 13,8V.
Niezastąpionym urządzeniem do diagnostyki akumulatorów jest aerometr, którym sprawdzamy gęstość elektrolitu. Dzięki temu możemy sprawdzić stan napięcia w każdej celi oraz ocenić wygląd elektrolitu. (kolor biały najczesciej akumulator zasiarczony, kolor czarny lub brązowy akumulator z opadem masy czynnej, zbyt przeładowany lub zbyt mocno eksploatowany). Niestety większość producentów nie daje nam takiej możliwości i czasem straszy że gdy się otworzy taki akumulator nie może on podlegać reklamacji. Ja osobiście takimi akumulatorami nie handluje, chociaż moja firma istnieje juz 15 lat i specjalizuje sie w sprzedaży akumulatorów to jednak nie wybieram tych niby markowych bezobsługowych (Centra, Bosch, Varta) akumulatorów, lecz tych którzy swą jakością udowodnili że warto im zaufać i może mniej ich widać na bilbordach to swą jakością udowonili co potrafią.
Dla nie znających rynku podpowiadam hoppecke (jużnie istnieje), moll, banner, fiaam, westa to moim zdaniem najlepsi producenci.
Ocencie uczciwie, ja ręcze swym wieloletnim doświadczeniem.
Pozdrawiam
Andrzej
Odpowiedz
Anonim, 30 stycznia 2014, 13:23 0 0
BANNER niestety nie jest dobrym akumulatorem , problemy z reklamacją ,częste reklamacje ( są uznawane ale ich ilość świadczy o wadach) , moll oraz fiaam to doskonały wybór ,trudno dostępne ,najgorzej ,że często są to akumulatory ze starą datą produkcji .Westa sprzedaje dużo i dość tanio (made in ukraine) -jakość i żywotność jest adekwatna do ceny. Komponenty dla niemal wszystkich akumulatorów dostarcza jedna firma Johnson Control .Ja ze swego doświadczenia wiem ,że do aut starszych najlepiej sprawują się hybrydowe (sprzedaję GigaWatt od 8 lat i najmniejszy % reklamacji ), do nowszych oferuję Varta Silver - przy sprzedaży zawsze proszę o sprawdzenie stanu akumulatora i auta w ciągu 1 m-ca od zakupu .Te 2 marki zapewniają mi zadowolonych klientów i nie muszę się bać zalewu reklamacji - najczęściej błędy to totalnie niedoładowane aku na -20C -PANIE !! NIE PALI!!!
Odpowiedz
ja, 9 sierpnia 2015, 10:44 0 0
Mineły 3 lata od komentarza Andrzeja, wiele się zmieniło, Fiaam i Westa już ie są takie dobre jak byly, w zasadzie to już szmelc.
A dlaczego pomijasz polskich producentów ? Oni mają bardzo dobre akumulatory sprzedawane pod takimi markami że nawet wielu ludzi o tym nie wie. Ja handluję właśnie polską marką i nie mam żadnych reklamacji, kupując w fabryce mam pewność że zawsze kupuję świeże akum. Pozdrawiam
Odpowiedz