,,Jak najbliżej klienta” – wywiad z Piotrem Boruckim z firmy Tip-Topol

3 października 2013, 9:34

Tip-Topol ma już 25 lat. Obok takiego jubileuszu nie można przejść obojętnie, zwłaszcza że firma wciąż jest na fali wznoszącej i odnosi kolejne sukcesy. Na nasze pytania odpowiedział Piotr Borucki – syn założyciela firmy Tip-Topol, pełniący obecnie funkcję Dyrektora Programu Oponiarskiego.

Ćwierć wieku to bardzo długo, jeśli weźmiemy pod uwagę jak wiele przemian dokonało się w tym czasie w Polsce. Które decyzje z przeszłości miały największy wpływ na dzisiejszą pozycję i działalność firmy?

Piotr Borucki Tip-TopolPrzez 25 lat działalności tych decyzji było sporo. Jeśli mam wyróżnić kilka, które miały wpływ na to jak dzisiaj firma funkcjonuje, zacznę od historycznie pierwszej – uruchomienia produkcji miechów do zawieszeń pojazdów ciężarowych, autobusów i naczep. Dziś jesteśmy największym producentem tych części w Polsce. Znaczenie miało także urochomienie drugiego działu produkcyjnego – produkcji ciężarków ołowianych i cynkowych. Te również do dziś produkujemy, z powodzeniem sprzedajemy w kraju i za granicą.

Druga istotna decyzja to zbudowanie sieci oddziałów. Umożliwiło nam to bycie bliżej klienta, lepsze poznanie jego potrzeb. Mogliśmy też w wygodny i przystępny sposób zaproponować klientowi towar, ale też doradzctwo czy szkolenia. Sieć oddziałów pokrywa dziś całą Polskę i obsługuje 6,5 tysiąca klientów.

Trzecią decyzją, o której chciałbym wspomnieć jest otwarcie Centrum Szkoleniowego. Powstało ono 21 lat temu i od początku towarzyszyło funkcjonowaniu firmy. Towarzyszyło w ten sposób, że zawsze chcieliśmy dostarczać nie tylko towar, ale także wraz z nim wiedzę na jego temat. Po to, by klient mógł korzystać z produktu bardziej świadomie, żeby lepiej znał technologię, a w związku z tym miał mniej reklamacji i był bardziej zadowolony ze współpracy z nami.

Jak wyglądał proces rozwoju firmy przez te 25 lat? Z tego co słyszałem zaczęło się od kilkuosobowego składu.

Tak. Na początku zatrudnialiśmy dwie osoby, z których jedna pracuje z nami do dziś, druga jest już na emeryturze. Dziś łącznie zatrudniamy około 200 osób we wszystkich gałęziach naszej działalności. Wyznacznikiem rozwoju jest również metraż, na którym funkcjonuje firma. Zaczynaliśmy od wynajętego pomieszczenia w starej stodole o powierzchni 100 m.kw. Dziś łączna powierzchnia hal magazynowych i produkcyjnych wynosi 15 tys. m.kw. W imponującym tempie wzrastała też liczba klientów, którzy współpracują z nami. Na początku działalności było ich pięciu. Jeden z nich – firma zajmująca się bieżnikowaniem opon jest z nami po dziś dzień. Dziś, jak już wspominałem mamy około 6,5 tysiąca klientów. To jest fakt, który nas najbardziej cieszy.

Co w największym stopniu wpłynęło na sukces Tip-Topolu?

Nie mnie oceniać to, czy odnieśliśmy sukces. Na pewno staramy się być jak najbliżej klientów, wsłuchiwać się w jego potrzeby. Mamy nie tylko sprzedawców, ale też doradców, centrum szkoleniowe, profesjonalny serwis, który montuje i dba o prawidłowe działanie urządzeń. Jest wiele czynników, które złożyły się na to, że jesteśmy przez te 25 lat na rynku.

W jaki sposób klienci skorzystają na jubileuszu firmy? Co dla nich przygotowaliście?

Na pewno trzeba wspomnieć o tegorocznym Tip-Topol Tour (relacja), który jest większy niż w poprzednich latach. Pokazujemy klientom więcej maszyn, proponujemy im więcej konkursów i promocji. Rozbudowaliśmy także część merytoryczną i biznesową.

Promocje dla wszystkich klientów dotyczą sprzętu, wyposażenia warsztatowego, materiałów do wymiany ogumienia. Specjalnie dla klientów obecnych na Tip-Topol Tour mamy dodatkowe obniżki cen lub gratisy w postaci urządzeń, narzędzi czy gadżetów. Niektóre można wygrać lub wylosować w konkursach. Najlepszym klientom dziękujemy indywidualnie, przyznając im pamiątkowe grafiki.

W tym roku w ofercie Tip Topol pojawiło się sporo nowości. Naturalnie są to urządzenia do obsługi klimatyzacji (nowy czynnik), ale także inne sprzęty warsztatowe. Które nowości uznałby Pan za najważniejsze.

Tak, w ofercie pojawiły się urządzenia do nowego gazu. Mimo że jest on obecny na razie w niewielkiej ilości samochodów, urządzenia go obsługujące są na pewno istotne i z czasem będą coraz bardziej potrzebne. Do innych ważnych nowości należy zaliczyć nową ofertę maszyn do geometrii 3D. Te urządzenia, ze względu na swoją zaawansowaną technologię dotychczas były raczej drogie. My wporwadziliśmy ekonomiczną linię włoskiego producenta Mondolfo Ferro, które promujemy od września b.r.

Nowością są także kompletne rozwiązania w zakresie czujników kontroli ciśnienia. Mamy zarówno same czujniki, jak i urządzenia do ich programowania, do programowania samochodów (jeśli jest taka potrzeba), a także szkolenia w tym zakresie. Od przyszłego roku, w myśl przepisów, taki pakiet będzie obowiązkowy. Nasi klienci mogą zapoznać się z nim już dziś i przygotować się.

Zbliża się sezon wymiany opon i akumulatorów. Czy to rok rocznie szczególnie gorący okres w firmie? Czy warsztaty zaopatrują się w niezbędny sprzęt przed sezonem czy raczej dopiero gdy nie ma wyjścia – awaria starego urządzenia?

Największe nasilenie zakupów rzeczywiście jest wtedy, gdy spada pierwszy śnieg. Właśnie po to, by zmieniać ten trend wszystkie oferty promocyjne są u nas uruchamiane już od września (obniżone ceny, wydłużone terminy płatności, możliwość zakupu na raty). Chcemy w ten sposób wpłynąć na klientów, by już wcześniej zaopatrywali się w sprzęt, a także w materiały potrzebne w trakcie sezonu. W ten sposób uda się uniknąć spiętrzenia zamówień w listopadzie czy na początku grudnia. W ostatnich latach obserwujemy, że coraz więcej zakupów jest dokonywana wcześniej niż to było kiedyś, aczkolwiek czas kryzysu wpłynął na to, że klienci bardziej asekuracyjnie podchodzą do zakupów.

Sprzedaż nowoczesnych maszyn to nie wszystko. Trzeba jeszcze nauczyć odbiorców korzystania z nich. Jakie jest zainteresowanie kursami, które oferuje Centrum Szkoleniowe firmy?

Na przestrzeni ostatnich lat zainteresowanie kursami wzrosło. Wzrosła też liczba szkoleń. W ubiegłym roku przeszkoliliśmy niecałe 1000 osób na siedmiu kursach. W ubiegłym miesiącu wprowadziliśmy szkolenia z zakresu obsługi czujników. Pojawiły się też szkolenia modułowe. Nie jest to nowy rodzaj szkoleń, ale pewna zmiana. Dotąd klient zainteresowany kursem z zakresu napraw opon osobowych musiał odbyć całe, trzydniowe szkolenie. Dziś ma już możliwość wyboru modułu tego szkolenia, który go interesuje.

W najbliższym czasie zamierzamy dodać naprawę kół i opon rolniczych jako osobny kurs. Sprzęt rolniczy jest coraz bardziej skomplikowany i wymaga większej ilości wiedzy i umiejętności niż kiedyś. Zainteresowanie takimi szkoleniami wzrasta, gdyż w rolnictwie często korzysta się z bardzo drogich opon i bardzo dużą rolę gra ich prawidłowa obsługa.

Tip Topol to nie tylko dystrybucja, ale także produkcja części. Proszę opowiedzieć coś więcej o tym aspekcie działalności.

Produkcja miechów do zawieszeń pneumatycznych pojazdów ciężarowych, autobusów i naczep, którą uzupełniliśmy niedawno o produkcję miechów do siedzeń oraz do kabin, rozwija się bardzo dynamicznie w ostatnich latach. Stanowi duży udział w naszych obrotach, ponieważ sprzedajemy swoje wyroby nie tylko w kraju, ale też eksportujemy.

Dokąd przede wszystkim?

Właściwie do całej Europy. Dużym rynkiem jest dla nas Rosja czy Kazachstan, ale też kraje zachodnie i inne kontynenty. Eksportujemy do Australii, Tajwanu, Emiratów Arabskich, Egiptu… Łącznie na dziś do 45 krajów. Sprzedajemy produkty zarówno pod naszą marką Neotec, jak i pod 15 prywatnymi brandami.

Spotykamy się podczas imprezy kończącej tegoroczny Tip Topol Tour. Jak oceniłby Pan na gorąco tę edycję wydarzenia.

Na pewno odwiedziło nas zdecydowanie więcej klientów, z czego jesteśmy bardzo zadowoleni. Po wstępnych wyliczeniach mogę powiedzieć, że w cyklu wzięło udział ponad 50% więcej klientów niż rok wcześniej, a i tamten rok był rekordowym pod względem frekwencji. Czy Tour się podobał? To już pytanie do osób, które w nim uczestniczą. Dowiemy się tego z wyników anonimowych ankiet, które przeprowadziliśmy.

Wiemy, że jak przystało na dużą firmę, wspieracie lokalny sport. Jak radzi sobie Wasza drużyna w rozgrywkach amatorskiej ligi siatkówki?

Zgadza się. Wspieramy lokalny sport czy mówiąc szerzej, społeczność lokalną. Wyniki naszej drużyny są zadowalające. Ubiegły sezon zakończyliśmy na pierwszym miejscu, więc chyba jest nie najgorzej (śmiech). Plany na ten rok też są ambitne, zastanawiamy się czy nie wystartować w lidze o jeden poziom wyżej.

Czy odgadnę, jeśli spytam czy gra Pan na pozycji atakującego?

Tak, gram na tej pozycji (śmiech).

Dowiedz się więcej

Finał Tip-Topol Tour – relacja
Finał Tip-Topol Tour – relacja

Trasa tegorocznego Tip-Topol Tour dobiegła końca. Cykl, składał się z 11 imprez, zorganizowanych w różnych częściach Polski. Ostatnim punktem trasy była bełchatowska hala Energia. Wiemy już, że jubileuszowa edycja Touru była pod wieloma względami rekordowa. Tip-Topol Tour w Bełchatowie Firma Tip-Topol obchodzi w tym roku 25-lecie istnienia. Z tej okazji tegoroczny cykl spotkań z klientami […]

Urządzenia do obsługi akumulatorów, które warto mieć – wywiad
Urządzenia do obsługi akumulatorów, które warto mieć – wywiad

Pierwsze ujemne temperatury to znak, że rozpoczyna się sezon kłopotów z akumulatorami samochodowymi. Przed wizytą pierwszych klientów, w trosce o jakość świadczonych usług, warto zaopatrzyć się w przydatne urządzenia do obsługi baterii. Na temat oferty oraz funkcjonalności takiego sprzętu rozmawialiśmy z Dominikiem Szymańskim, Kierownikiem ds. Rozwoju Wyposażenia Warsztatowego w firmie TipTopol. Jakie urządzenia do obsługi […]

Kompleksowe wyposażenie warsztatów od A do Z – wywiad z Tomaszem Gawrylczykiem z firmy Sosnowski Sp. z o.o.
Kompleksowe wyposażenie warsztatów od A do Z – wywiad z Tomaszem Gawrylczykiem z firmy Sosnowski Sp. z o.o.

Firma Sosnowski specjalizuje się w wyposażeniu warsztatów, myjni samochodowych oraz stacji kontroli pojazdów. W swojej ofercie posiada usługę „Global Project – realizacje pod klucz”. Ta usługa cieszy się coraz większą popularnością w naszym kraju. O szczegóły zapytaliśmy Tomasza Gawrylczyka – Marketing Managera firmy. Oferujecie kompleksowe wyposażenie warsztatów. Czy na życzenie klienta jesteście w stanie wykonać […]

Finał Konkursu Przekładkowego Tip-Topol
Finał Konkursu Przekładkowego Tip-Topol

11 dwuosobowych zespołów z całej Polski zmierzyło się w finale Konkursu Przekładkowego firmy Tip-Topol. Nagrodą główną był sprzęt warsztatowy o wartości ok. 40 000 zł brutto. Finał konkursu Tip-Topol Do finału awansowały zespoły, które najlepiej spisały się w zmaganiach konkursowych podczas poszczególnych etapów Tip-Topol Tour (relacja). W ostatni piątek września do siedziby firmy w Pobiedziskach […]

Podsumowanie Tip-Topol Tour 2013
Podsumowanie Tip-Topol Tour 2013

Rekordowa frekwencja – 2580 gości i 1460 firm, to statystyki tegorocznego Tip-Topol Tour. Spotkaniom odbywającym się w 11 miastach w kraju towarzyszył wyjątkowy program. Tour odbywał się bowiem w roku 25. jubileuszu firmy. Rekordowy Tip-Topol Tour Głównym celem spotkań było przedstawienie oferty maszyn i urządzeń przygotowanej na sezon jesienno-zimowy. Impreza miała targowy charakter. Klienci odwiedzali […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 10 października 2013, 8:56 0 0

..... ale tegoroczny pokaz na Śląsku to było dno, które nie odpowiada przedstawionemu tu wizerunkowi firmy,

Odpowiedz

Anonim, 10 października 2013, 19:44 0 0

a w Gdańsku było fajnie.

Odpowiedz