Ogromną większość samochodów z zamontowanymi instalacjami gazowymi stanowią pojazdy wyprodukowane w latach 90. i wcześniej. Czy rynek LPG jest gotowy na modernizację parku samochodowego w Polsce? Na ten temat rozmawialiśmy z Piotrem Bokiem, specjalistą od instalacji samochodowych z firmy Inter Cars SA.
Jak zmienia się tendencja zakupów instalacji LPG przez Polaków?
Piotr Bok: Tendencja zakupowa instalacji zasilania LPG zmienia się, czy właściwie można powiedzieć zmieniła się wraz z pojawieniem się kilka lat temu relatywnie niedrogich, a równocześnie skutecznie działających i bezawaryjnych instalacji sekwencyjnego wtrysku gazu. Lata 90. to zdecydowanie instalacje mieszalnikowe, importowane instalacje sekwencyjne skutecznie odstraszały ceną. Pojawienie się nowych producentów zarówno włoskich jak i polskich sprawiło, że instalacje sekwencyjne stały się zdecydowanie tańsze, a przez to dostępniejsze. W tej chwili instalacje mieszalnikowe montuje się tylko do tych samochodów, gdzie sekwencji zamontować się nie da (gaźnik), lub tam gdzie jest to technicznie nieuzasadnione (wtrysk jednopunktowy). Na rynku zdecydowanie królują sekwencje.
Czy rynek jest gotowy na odmładzanie parku samochodowego w Polsce – czy znajdą się na nim instalacje pasujące do wszystkich samochodów na rynku?
Wielu producentów pracuje nad instalacjami do samochodów z wtryskiem bezpośrednim. Kilka z tych instalacji albo już jest oferowana, albo jest na etapie zaawansowanych testów. Instalacja do samochodów z bezpośrednim wtryskiem benzyny firmy Elpigaz w niedługim czasie pojawi się także w ofercie Inter Cars.
Dowiedz się więcej na temat rynku samochodów z LPG w Polsce
Czy instalacje do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa będą z czasem tanieć, tak by przysłowiowemu Kowalskiemu, który kupił auto na rynku wtórnym, opłacało się w nie zainwestować?
Nie do końca zgodzę się z tezą, że z powodu ceny instalacja taka jest niedostępna. Różnica w cenie między „tradycyjną” sekwencją, a sekwencją do bezpośredniego wtrysku nie przekracza 2000 zł. Myślę, że wraz ze wzrostem popularności instalacji i pojawianiem się nowych producentów ceny nieznacznie spadną.
Jaka jest trwałość nowoczesnych instalacji względem pierwszych generacji?
Oczywiście trwałość zależy od zastosowanych komponentów oraz od tego czy instalacja jest regularnie serwisowana, zgodnie z zaleceniami producenta. Można jednak śmiało powiedzieć, że trwałość markowych instalacji LPG nie odbiega od trwałości innych zespołów w samochodzie.
Które instalacje LPG są najbardziej ekologiczne?
Na tak postawione pytanie nie da się odpowiedzieć wprost. Oczywiście instalacje sekwencyjne niejako z definicji zapewniają precyzyjniejsze sterowanie niż mieszalnikowe, zatem skład spalin jest regulowany dokładnie, czyli emisja substancji szkodliwych jest mniejsza. Ponieważ instalacje sekwencyjne sterowane są ECU silnika to de facto sterownik benzynowy odpowiada za właściwy skład spalin. Instalacje sekwencyjne których jednostki sterujące wyposażone są w algorytmy autoadapatacji oraz współpracują z OBD pojazdu zapewniają emisję substancji szkodliwych na takim samym poziomie jak przy zasilaniu benzyną.
Czy warsztaty już teraz są przygotowane do prawidłowego montażu nowoczesnych instalacji? Czy organizowane są jakieś szkolenia?
Większość producentów instalacji organizuje szkolenia. Uważam, że serwisy podchodzące profesjonalnie do swojej pracy są przygotowane do pracy z najnowocześniejszą technologią.
Czy wzrost cen gazu wpłynie na koszt zakładania instalacji?
Rynek montażu instalacji jest od co najmniej kilku lat ustabilizowany. Oczywiście widać sezonowe wahania cen montażu instalacji, jednak z moich obserwacji wynika, że nie są one znaczące.
Komentarze