Samochody z instalacjami LPG w Polsce

, 25 października 2012, 11:40

Serwis otoMoto.pl przygotował raport na temat liczby samochodów, wyposażonych w instalacje LPG w Polsce. Okazuje się, że Polacy najchętniej montują ,,gaz” do starszych pojazdów.

Według ekspertów portalu w Polsce jest od 1,8 do 2,5 mln samochodów z instalacjami LPG. Pod tym względem wyprzedza nas jedynie Turcja, gdzie litr benzyny kosztuje średnio 8,5 zł. Obecnie co dziesiąty samochód osobowy ogłaszany w serwisie otoMoto.pl ma instalację gazową, w tym co piąty samochód benzynowy. Od czterech lat udział pojazdów z LPG w ogólnej liczbie ofert wynosi ok. 10% – nie widać ani wzrostu, ani też spadku ich popularności.

Jakie modele aut są najczęściej „przerabiane na gaz”?

Nie wszystkie modele aut dobrze współpracują z instalacjami gazowymi. Jednak większość kierowców dobrze wie, które samochody najlepiej nadają się do zasilania gazem płynnym. Oto pierwsza dziesiątka najpopularniejszych modeli w Polsce z instalacjami LPG.

  Marka Model Najczęściej występujący rocznik danego modelu z LPG
1 OPEL ASTRA 1997
2 VW GOLF 1994
3 OPEL VECTRA 1997
4 VW PASSAT 1996
5 DEAWOO LANOS 1999
6 RENAULT LAGUNA 1998
7 OPEL OMEGA 1996
8 AUDI 80 1992
9 FIAT PUNTO 1999
10 RENAULT MEGANE 1998

 

Najpopularniejsze pojazdy zasilane gazem płynnym to modele z lat 90. Ich silniki dobrze współpracowały z tanimi instalacjami mieszalnikowymi.

Instalacje LPG najczęściej w starych samochodach

Samochody o większej pojemności skokowej silnika spalają więcej benzyny, co za tym idzie bardziej opłacalna jest inwestycja w instalację gazową. Doskonale widać to w poniższej tabeli.  

Pojemność skokowa (dm3) Udział samochodów z instalacjami LPG we wszystkich ogłoszeniach sprzedaży osobowych samochodów benzynowych
do 1.3 12,00%
1.3 – 1.7 17,00%
1.7 – 2.0 25,00%
2.0 – 2.5 27,00%
powyżej 2,5 23,00%

 

Wiele starszych samochodów dobrze znosi współpracę z instalacjami gazowymi…czytaj dalej


Wiele starszych samochodów dobrze znosi współpracę z instalacjami gazowymi, do tego koszt takiej adaptacji jest niższy niż w przypadku nowszych i bardziej skomplikowanych pojazdów. Jednocześnie przybywa nowoczesnych konstrukcji silnikowych, których modyfikacja do zasilania gazem jest nieopłacalna lub wręcz niemożliwa. Jednak do tej pory niewiele raportów dokładnie opisywało to, jak zmienia się odsetek pojazdów z instalacją gazową wraz z określonym rocznikiem samochodu. Tylko 5% trzyletnich pojazdów benzynowych ogłaszanych w serwisie otoMoto.pl ma instalację LPG, natomiast wśród dwudziestoletnich aut – aż 40%.  

Rocznik Procent samochodów benzynowych w poszczególnych rocznikach z instalacjami LPG
1987 40,00%
1988 42,00%
1989 45,00%
1990 40,00%
1991 39,00%
1992 40,00%
1993 37,00%
1994 33,00%
1995 29,00%
1996 27,00%
1997 25,00%
1998 21,00%
1999 18,00%
2000 16,00%
2001 15,00%
2002 14,00%
2003 12,00%
2004 12,00%
2005 10,00%
2006 8,00%
2007 7,00%
2008 7,00%
2009 5,00%
2010 2,00%
2011 1,30%
2012 0,80%

Gaz będzie droższy


Eksperci rynku paliwowego prognozują, że w najbliższych tygodniach ceny propan-butanu mogą znacznie pójść w górę. Spowodowane jest to dwoma czynnikami: po pierwsze Rosjanie podnieśli stawki cła wywozowego na ten surowiec, a po drugie zaczyna się sezon grzewczy, który co roku powoduje okresowy wzrost cen tego paliwa. Wyższa cena gazu nie oznacza, że paliwo to zniknie z Polski. Nawet jeśli przekroczy ona poziom 3 zł za litr, może to co najwyżej zniechęcić niektórych kierowców do inwestycji w instalację gazową. Dla osób pokonujących duże przebiegi roczne, zwłaszcza nieco większymi samochodami benzynowymi, gaz pozostanie ciekawą alternatywą.

Dowiedz się więcej

Kolejny kod silnika obsługiwany przez STAG 400 DPI
Kolejny kod silnika obsługiwany przez STAG 400 DPI

Gama silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny obsługiwanych przez sterownik STAG 400 DPI poszerzyła się o 265-konną jednostkę 3.2 FSI z kodem CALB. Ten typ silnika jest stosowany w samochodzie Audi Q5. STAG 400 DPI jest sterownikiem współpracującym z technologią bezpośredniego wtrysku benzyny, całkowicie bezpiecznym dla silnika, co zostało potwierdzone w długodystansowych testach drogowych przeprowadzonych przez […]

Spadek cen używanych samochodów i motocykli
Spadek cen używanych samochodów i motocykli

Serwis ogłoszeń motoryzacyjnych otoMoto.pl ogłosił dane statystyczne z pierwszego kwartału 2012 roku. Liczba ofert i wyszukiwań wzrosła od zeszłego roku, jednak ceny ofertowe pojazdów są o ponad 20% niższe niż przed rokiem. Czy kryzys dotarł do rynku pojazdów z drugiej ręki? Więcej ogłoszeń sprzedaży samochodów i motocykli Od początku roku w serwisie otoMoto.pl odnotowano wyraźny […]

Przyszłość rynku LPG w Polsce –  wywiad
Przyszłość rynku LPG w Polsce – wywiad

Ogromną większość samochodów z zamontowanymi instalacjami gazowymi stanowią pojazdy wyprodukowane w latach 90. i wcześniej. Czy rynek LPG jest gotowy na modernizację parku samochodowego w Polsce? Na ten temat rozmawialiśmy z Piotrem Bokiem, specjalistą od instalacji samochodowych z firmy Inter Cars SA. Jak zmienia się tendencja zakupów instalacji LPG przez Polaków? Piotr Bok: Tendencja zakupowa […]

Komentarze

Brak komentarzy