Serwis otoMoto.pl przygotował raport na temat liczby samochodów, wyposażonych w instalacje LPG w Polsce. Okazuje się, że Polacy najchętniej montują ,,gaz” do starszych pojazdów.
Według ekspertów portalu w Polsce jest od 1,8 do 2,5 mln samochodów z instalacjami LPG. Pod tym względem wyprzedza nas jedynie Turcja, gdzie litr benzyny kosztuje średnio 8,5 zł. Obecnie co dziesiąty samochód osobowy ogłaszany w serwisie otoMoto.pl ma instalację gazową, w tym co piąty samochód benzynowy. Od czterech lat udział pojazdów z LPG w ogólnej liczbie ofert wynosi ok. 10% – nie widać ani wzrostu, ani też spadku ich popularności.
Jakie modele aut są najczęściej „przerabiane na gaz”?
Nie wszystkie modele aut dobrze współpracują z instalacjami gazowymi. Jednak większość kierowców dobrze wie, które samochody najlepiej nadają się do zasilania gazem płynnym. Oto pierwsza dziesiątka najpopularniejszych modeli w Polsce z instalacjami LPG.
Marka | Model | Najczęściej występujący rocznik danego modelu z LPG | |
---|---|---|---|
1 | OPEL | ASTRA | 1997 |
2 | VW | GOLF | 1994 |
3 | OPEL | VECTRA | 1997 |
4 | VW | PASSAT | 1996 |
5 | DEAWOO | LANOS | 1999 |
6 | RENAULT | LAGUNA | 1998 |
7 | OPEL | OMEGA | 1996 |
8 | AUDI | 80 | 1992 |
9 | FIAT | PUNTO | 1999 |
10 | RENAULT | MEGANE | 1998 |
Najpopularniejsze pojazdy zasilane gazem płynnym to modele z lat 90. Ich silniki dobrze współpracowały z tanimi instalacjami mieszalnikowymi.
Instalacje LPG najczęściej w starych samochodach
Samochody o większej pojemności skokowej silnika spalają więcej benzyny, co za tym idzie bardziej opłacalna jest inwestycja w instalację gazową. Doskonale widać to w poniższej tabeli.
Pojemność skokowa (dm3) | Udział samochodów z instalacjami LPG we wszystkich ogłoszeniach sprzedaży osobowych samochodów benzynowych |
---|---|
do 1.3 | 12,00% |
1.3 – 1.7 | 17,00% |
1.7 – 2.0 | 25,00% |
2.0 – 2.5 | 27,00% |
powyżej 2,5 | 23,00% |
Wiele starszych samochodów dobrze znosi współpracę z instalacjami gazowymi, do tego koszt takiej adaptacji jest niższy niż w przypadku nowszych i bardziej skomplikowanych pojazdów. Jednocześnie przybywa nowoczesnych konstrukcji silnikowych, których modyfikacja do zasilania gazem jest nieopłacalna lub wręcz niemożliwa. Jednak do tej pory niewiele raportów dokładnie opisywało to, jak zmienia się odsetek pojazdów z instalacją gazową wraz z określonym rocznikiem samochodu. Tylko 5% trzyletnich pojazdów benzynowych ogłaszanych w serwisie otoMoto.pl ma instalację LPG, natomiast wśród dwudziestoletnich aut – aż 40%.
Rocznik | Procent samochodów benzynowych w poszczególnych rocznikach z instalacjami LPG |
---|---|
1987 | 40,00% |
1988 | 42,00% |
1989 | 45,00% |
1990 | 40,00% |
1991 | 39,00% |
1992 | 40,00% |
1993 | 37,00% |
1994 | 33,00% |
1995 | 29,00% |
1996 | 27,00% |
1997 | 25,00% |
1998 | 21,00% |
1999 | 18,00% |
2000 | 16,00% |
2001 | 15,00% |
2002 | 14,00% |
2003 | 12,00% |
2004 | 12,00% |
2005 | 10,00% |
2006 | 8,00% |
2007 | 7,00% |
2008 | 7,00% |
2009 | 5,00% |
2010 | 2,00% |
2011 | 1,30% |
2012 | 0,80% |
Gaz będzie droższy
Eksperci rynku paliwowego prognozują, że w najbliższych tygodniach ceny propan-butanu mogą znacznie pójść w górę. Spowodowane jest to dwoma czynnikami: po pierwsze Rosjanie podnieśli stawki cła wywozowego na ten surowiec, a po drugie zaczyna się sezon grzewczy, który co roku powoduje okresowy wzrost cen tego paliwa. Wyższa cena gazu nie oznacza, że paliwo to zniknie z Polski. Nawet jeśli przekroczy ona poziom 3 zł za litr, może to co najwyżej zniechęcić niektórych kierowców do inwestycji w instalację gazową. Dla osób pokonujących duże przebiegi roczne, zwłaszcza nieco większymi samochodami benzynowymi, gaz pozostanie ciekawą alternatywą.
Komentarze