Świece zapłonowe, w zależności od typu, mogą działać nawet do 100 000 km. Jednak oznaki takie jak zwiększona emisja spalin, nietypowe odgłosy podczas pracy silnika przed osiągnięciem optymalnej temperatury, wysokie zużycie paliwa, trudności z uruchomieniem pojazdu czy przerwy w zapłonie mogą świadczyć o ich zużyciu lub uszkodzeniu. W przypadku wystąpienia któregokolwiek z tych objawów świece zapłonowe powinny zostać niezwłocznie sprawdzone i wymienione.
Należy również pamiętać o regularnej wymianie świec zapłonowych zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
Świece zapłonowe Bosch zostały zaprojektowane z myślą o trwałości i efektywności. Ich niklowany korpus z gwintem zapewnia ochronę przed korozją, a elektroda środkowa, dzięki zastosowaniu metali szlachetnych i odpowiednich stopów, wspomaga skuteczny i stabilny zapłon mieszanki paliwowej. Fabrycznie ustawiona szczelina między elektrodami ułatwia prawidłowy montaż i minimalizuje ryzyko błędów przy wymianie. Dzięki wysokiej odporności na zużycie oraz stabilnym parametrom cieplnym, świece Bosch sprawdzają się nawet w wymagających warunkach pracy nowoczesnych silników.
Wymiana świec zapłonowych to zadanie, które wymaga precyzji. Sprawdź, czy nie popełniasz tych pięciu typowych błędów, które mogą wpłynąć na działanie silnika:
BŁĄD 1
SMAROWANIE GWINTU
Świece zapłonowe mają określony moment dokręcania. Użycie smaru skutkuje zastosowaniem niewłaściwej siły dokręcania i może spowodować uszkodzenie świec zapłonowych lub silnika.
BŁĄD 2
REGULACJA ODSTĘPU MIĘDZY ELEKTRODAMI MONTOWANYCH ŚWIEC
Świece zapłonowe Bosch mają dokładnie ustawiony odstęp między elektrodami nowych świec, więc przed montażem nie jest konieczna dodatkowa regulacja, nawet jeśli ma to na celu przedłużenie żywotności. Zmiana fabrycznego ustawiania może wpłynąć na większe zużywanie się elektrody, a nieodpowiedni kształt lub objętość może negatywnie wpływać na pracę silnika.
BŁĄD 3
ZABRUDZONE OTOCZENIE OTWORU KOMORY SPALANIA
Zgromadzony na silniku brud i pył może łatwo dostać się do komory spalania i spowodować uszkodzenie silnika. Przed wykręceniem świec zapłonowych Bosch zaleca wyczyszczenie silnika w pobliżu otworów świec zapłonowych.
BŁĄD 4
BRAK KLUCZA DYNAMOMETRYCZNEGO LUB NIEWŁAŚCIWY MOMENT DOKRĘCANIA
Jeśli nie zwróci się uwagi na prawidłowy moment dokręcania, istnieje ryzyko uszkodzenia nie tylko samej świecy zapłonowej, na przykład w postaci pęknięcia elementów ceramicznych, ale także głowicy cylindrów. Z drugiej strony niewystarczający moment dokręcania może prowadzić do utraty szczelności połączenia z głowicą.
BŁĄD 5
WYMIANA TYLKO CZĘŚCI ŚWIEC ZAPŁONOWYCH
Wszystkie świece zapłonowe w danym silniku podlegają tym samym obciążeniom — jeśli jedna świeca ulegnie uszkodzeniu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że wkrótce uszkodzeniu ulegną pozostałe. Firma Bosch zaleca wymianę wszystkich świec zapłonowych jednocześnie, w przeciwnym razie wkrótce może dojść do przerw w zapłonie, a nawet uszkodzenia silnika.
Czy wiesz, że…
Świece zapłonowe Bosch Evo zostały specjalnie opracowane do pracy w trudnych warunkach, takich jak ekstremalne spalanie stukowe („mega knocking”). Dzięki ich wyjątkowej konstrukcji doskonale radzą sobie w nowoczesnych, turbodoładowanych silnikach o bezpośrednim wtrysku benzyny.
Wymiana świec zapłonowych według ekspertów
Jak odczytać prawidłowy moment dokręcania z opakowania świecy? Czym jest downsizing w silnikach GDI i jakie wyzwania stawia przed świecami zapłonowymi? Zobacz, jak eksperci Boscha odpowiadają na te pytania i pokazują, jak unikać najczęstszych błędów podczas wymiany świec zapłonowych:
Więcej informacji oraz katalog świec zapłonowych znajdziesz na stronie:
Komentarze