Oponeo: Etykiety nie powinny znacząco zmienić sytuacji na rynku opon – wywiad

26 października 2012, 13:14

Wprowadzenie obowiązku stosowania nowych etykiet to jedna z najważniejszych zmian prawnych w branży oponiarskiej, w ciągu ostatnich lat. O to jak zmieni się rynek ogumienia w Polsce po reformie, zapytaliśmy Damiana Nawrockiego z firmy Oponeo.pl.

1. Jaki Pana zdaniem wpływ na rynek opon w Polsce będzie miało wprowadzenie nowych etykiet?

oponeoEtykiety nie powinny znacząco zmienić sytuacji na rynku opon. Szczególnie, że wprowadzane są przed sezonem zimowym, a etykiety w przypadku opon zimowych kompletnie nie oddają ich właściwości. Druga sprawa to niska świadomość społeczna o wprowadzanych zmianach, pomimo prowadzonej polityki informacyjnej producentów ogumienia. Te dwa czynniki prawdopodobnie wzmocnią pozycję specjalistów, sprzedawców opon i ekspertów z warsztatów ogumienia czy chociażby naszej firmy, którzy będą starali się wytłumaczyć klientom istotę etykiet i ich znaczenie.

Etykiety mogą stać się szansą dla nieco mniej znanych producentów opon takich jak Nokian czy Zeetex, które, pokazując dobre osiągi na etykietach, mogą szerzej zaistnieć w świadomości konsumentów. Marki premium bronią się same, ponieważ przeznaczają ogromne nakłady na badania i rozwój swoich produktów. Dzięki temu, oferowane przez nich produkty uzyskują bardzo dobre wyniki zarówno na etykietach, w testach opon jak i szybko zyskują renomę wśród klientów.

2. Czy zamierzają Państwo w jakiś szczególny sposób eksponować etykiety produktów w sklepach Oponeo?

Aktualnie staramy się skupić na edukacji kierowców w kontekście etykiet. Bardzo istotne jest by klienci poszukujący opon do swojego pojazdu dobrze rozumieli wszystkie parametry znajdujące się na etykiecie . Istotna jest tutaj również rola sprzedawcy jako eksperta w doborze odpowiednich opon dla potrzeb konkretnego klienta. Każda z osób poszukujących opony musi mieć świadomość, że znajdujące się na etykiecie trzy parametry nie są jedynym kryterium którym powinien się kierować klient podczas wyboru odpowiednich opon do swoich potrzeb. Odpowiadając na pytanie – w tej chwili skupiamy się na prezentacji etykiet oraz na edukacji klientów w zakresie parametrów znajdujących się na nich. Dodatkowe funkcjonalności związane z etykietami planujemy wprowadzić w przyszłości.

3. Co Pan sądzi o propozycji wprowadzenia prawnego obowiązku montowania opon zimowych i jaki wpływ na rynek, Pana zdaniem, mogłoby mieć takie rozwiązanie?

Badania wskazują, że prawie 80%  kierowców aut osobowych stosuje ogumienie zimowe (ankieta przeprowadzona przez TNS OBOP w lutym 2011 r.). Świadomość kierowców w tym zakresie z roku na rok staje się coraz większa. Sądzę, że wprowadzenie takiego obowiązku wpisałoby się w trend wzrostowy jaki obserwujemy od kilku lat.  Nie należy też oczekiwać, że po wprowadzeniu nowych przepisów  100% kierowców zacznie nagle montować opony zimowe. Zawsze znajdą się tacy, którzy będą jeździć na oponach letnich, nawet pomimo zakazu ich stosowania zimą.

Z drugiej strony faktycznie można zaobserwować zjawisko używania opon zimowych przez cały rok. Wielu kierowców zdaje sobie sprawę, że opony zimowe zapewnią im bezpieczeństwo zimą, ale z drugiej strony szukają oszczędności i nie zmieniają opon na letnie. Takie zjawisko już ma miejsce od jakiegoś czasu i nowe przepisy nie powinny wprowadzić jakiegoś większego zamieszania na rynku. Co więcej, ETRMA (europejskie stowarzyszenie producentów opon) twierdzi, że sprzedaż opon w Europie generalnie rośnie z roku na rok.

Obawy dotyczą tu czegoś innego. Opony zimowe latem mogą być równie niebezpieczne, co opony letnie zimą. Rolą ekspertów, zatem także i naszą, jest troska o bezpieczeństwo kierowców i edukowanie ich w tym zakresie.  Ponadto kierowcy muszą pamiętać, że używanie zimowek przez cały rok prowadzi do ich szybkiego zużycia, a więc wcale nie jest to oszczędne rozwiązanie.

4. Według danych ETRMA sprzedaż opon w Polsce po 8 miesiącach 2012r. spadła o około 5%. Czy spadki dotknęły także sprzedaży opon przez Internet?

Sygnały rynkowe wskazują, że tradycyjny rynek sprzedaży opon nieznacznie spada, co może potwierdzać dane ETRMA. Widzimy tendencję przechodzenia klientów do sklepów internetowych, co wspomaga sprzedaż takich firm jak nasza. Zapewne jest to związane z poszukiwaniem przez klientów dodatkowych oszczędności jak również dodatkowych funkcjonalności które oferują sklepy on-line jak np. dużo większy wybór niż w lokalnym serwisie, bogata baza opinii o oponach, bezpłatna dostawa do domu czy też możliwość odbioru zakupionych opon w lokalnym serwisie wraz z usługą montażu.

 

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Rebranding bez precedensu – wywiad
Rebranding bez precedensu – wywiad

Grupa Topex to od niedawna nowa nazwa polskiego producenta narzędzi. Zmianie marki firmowej towarzyszy wprowadzanie nowej identyfikacji marek produktowych TOPEX i NEO. O szczegółach kompleksowego rebrandingu opowiedział Daniel Szafulera, Dyrektor Marketingu Grupy Topex. TOPEX i NEO – dlaczego akurat te marki?   Daniel Szafulera: Naszym priorytetem było odróżnienie marki firmowej od kluczowej marki produktowej. Grupa […]

Etykietowanie opon – nowe przepisy wchodzą w życie
Etykietowanie opon – nowe przepisy wchodzą w życie

Już 1 listopada tego roku w życie wchodzi przepis o etykietowaniu opon. Etykiety mają formę naklejek (o wymiarach 75×110 mm) przyklejanych na bieżnik każdej opony. Etykietowanie opon to umowna nazwa nowych przepisów, ponieważ naklejane etykiety to główna ich część. Nowe przepisy to nie tylko etykiety na oponach W rzeczywistości jednak informacje o osiągach opon poza […]

Michelin wyjaśnia nowe przepisy etykietowania opon
Michelin wyjaśnia nowe przepisy etykietowania opon

Etykiety opon informują o trzech rodzajach osiągów: efektywności energetycznej, drodze hamowania na mokrej nawierzchni i poziomie hałasu. Firma Michelin postanowiła wyjaśnić te dane na przykładach oraz podać własne propozycje dotyczące systemu etykietowania. 1. Efektywność energetyczna Mówi o tym, jakie rezultaty spalania można osiągnąć przy zastosowaniu danej opony. Ocena A oznacza najwyższą efektywność opony, co przekłada […]

Urządzenia do obsługi akumulatorów, które warto mieć – wywiad
Urządzenia do obsługi akumulatorów, które warto mieć – wywiad

Pierwsze ujemne temperatury to znak, że rozpoczyna się sezon kłopotów z akumulatorami samochodowymi. Przed wizytą pierwszych klientów, w trosce o jakość świadczonych usług, warto zaopatrzyć się w przydatne urządzenia do obsługi baterii. Na temat oferty oraz funkcjonalności takiego sprzętu rozmawialiśmy z Dominikiem Szymańskim, Kierownikiem ds. Rozwoju Wyposażenia Warsztatowego w firmie TipTopol. Jakie urządzenia do obsługi […]

Opony zimowe do motocykli – sezon może trwać cały rok
Opony zimowe do motocykli – sezon może trwać cały rok

Bezpieczna jazda motocyklem zimą jest możliwa tylko jeśli posiada on odpowiednie opony zimowe. Oferta tego typu produktów jest coraz bogatsza. Zimowe opony do motocykli – właściwości Proces produkcyjny motocyklowych opon zimowych jest podobny do tego, który wykorzystywany jest przy pracy nad wyposażeniem zimowym do samochodów osobowych. Zimowe opony motocyklowe, podobnie jak ich osobowe odpowiedniki, charakteryzują […]

Nowe opony letnie –  skutki przepisów o etykietowaniu
Nowe opony letnie – skutki przepisów o etykietowaniu

Nowe opony letnie na sezon 2013 są dużo bardziej ekologiczne niż opony debiutujące w zeszłym sezonie letnim. Także ich poziom osiągów na mokrej nawierzchni znacznie wzrósł. Spowodowało to wprowadzenie etykiet. Nowości producentów opon Jakość opon poprawiła się ponieważ producentom zależy na tym, aby ich opony zostały jak najwyżej ocenione w etykietach, które weszły w życie […]

Unijna etykieta ma znaczenie dla nabywców opon
Unijna etykieta ma znaczenie dla nabywców opon

Badania wykonane na zlecenie Goodyear Dunlop przez IPSOS MarketQuest na sześciu europejskich rynkach pokazały, że ponad dwie trzecie konsumentów, którzy kupili opony w 2013 roku, brało pod uwagę informacje zaczerpnięte z unijnej etykiety na opony. Etykiety opon ważne dla klientów Aż 71% kupujących opony, którzy wiedzieli o etykiecie, przed dokonaniem wyboru wykorzystało zawarte w niej […]

Czy etykietowanie opon wpłynęło na zachowania klientów?
Czy etykietowanie opon wpłynęło na zachowania klientów?

Serwis internetowy rezulteo zlecił instytutowi Ipsos badania dotyczące europejskich etykiet na opony, które od 1 listopada 2012 roku muszą być umieszczone na sprzedawanych oponach na terytorium państw UE. Badanie sondażowe zostało przeprowadzone już po raz drugi, co pozwala porównać ewolucję znajomości i zachowań konsumentów w stosunku do etykiet na opony. Co nabywcy opon wiedzą o […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 28 października 2012, 11:17 0 0

Ładna wymijająca odpowiedź nt. spadku sprzedaży w oponeo.pl :) Przecież by kurs spadł. Nie ma to jak się samemu oszukiwać :)

Odpowiedz