Nowe opony letnie na sezon 2013 są dużo bardziej ekologiczne niż opony debiutujące w zeszłym sezonie letnim. Także ich poziom osiągów na mokrej nawierzchni znacznie wzrósł. Spowodowało to wprowadzenie etykiet.
Nowości producentów opon
Jakość opon poprawiła się ponieważ producentom zależy na tym, aby ich opony zostały jak najwyżej ocenione w etykietach, które weszły w życie w listopadzie 2012 roku. Etykiety przyklejane na opony zawierają jej wyniki z testu, który bierze pod uwagę 3 osiągi opony: efektywność paliwową, przyczepność na mokrej nawierzchni i hałas wytwarzany przez oponę.
Filip Fischer, kierownik Działu Obsługi Klienta w sklepie Oponeo.p, tłumaczy, że to etykiety spowodowały, że producenci opon zaczęli zwracać jeszcze większą uwagę na te trzy aspekty opon. W ten sposób każda z tegorocznych nowości może się pochwalić bardzo wysokimi wynikami we wszystkich kategoriach prezentowanych na etykiecie.
– ,,Od razu jednak trzeba wspomnieć o tym, że opony te (jak wielu krytyków nowego przepisu niesłusznie przewidywało) nie są projektowane tylko ściśle pod etykiety, ale na szczęście charakteryzuje je też wysoki poziom osiągów na innych polach”. – dodaje Fischer.
Producenci opon w tym roku nie oszczędzali i mocno urozmaicili swoje oferty na sezon 2013 (np. Nokian promuje aż trzy nowe modele opon osobowych). Na brak nowości nie mogą narzekać m.in. kierowcy samochodów osobowych o większej mocy silnika, bo aż trzech różnych producentów zadbało o to, aby jak najlepiej sprostać ich wymaganiom.
Zobacz najnowsze opony letnie do samochodów osobowych.
Nokian eLine
Rozmiary: od 15 do 16 cali.
Efektywność paliwowa, ekologia: Lamelki w zewnętrznej części barku opony, krótsze i szersze profilowane klocki, optymalny przekrój opony, specyficzna gumowa mieszanka – te elementy dają oponie lepszy rozkład nacisków, znaczną redukcję oporów toczenia i sprawiają, że opona szybko uzyskuje odpowiednią temperaturę pracy już na początku jazdy, co pozwala jej zaoszczędzić dużo energii, którą zużywa normalna opona w początkowym okresie pracz. W większości rozmiarów opona uzyskuje najwyższą klasę A w kategorii efektywności paliwowej.
Przyczepność na mokrej drodze: Nowatorska rzeźba bieżnika i struktura wewnętrzna opony – głównie dzięki nim opona uzyskuje w większości rozmiarów najwyższą klasę A w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni.
Inne zalety opony: Mniejszy moment bezwładności – daje szybszą reakcję na ruchy kierownicy, czyli łatwe i precyzyjne kierowanie pojazdem. Krótsze i szersze profilowane klocki – znacznie zmniejszają ryzyko zniekształceń opony.
Michelin Energy Saver plus
Efektywność paliwowa, ekologia: Dodatkowa, wewnętrza warstwa w opinie – sprawia, że produkt doskonale kontroluje wytwarzaniem ciepła, a przez to charakteryzuje się o 18% lepszymi oporami toczenia w porównaniu do opony poprzedniej generacji. To pozwala oponie zużyć do 60 litrów mniej paliwa w całym okresie eksploatacji.
Przyczepność na mokrej drodze: 10% większy styk opony z nawierzchnią – dzięki temu opona doskonale się prowadzi, ale też wolniej i bardziej równomiernie się zużywa.
Inne zalety opony: Opona zajęła 1. miejsce w teście opon letnich ADAC 2013 w rozmiarze 185/60 R15 H (ocena dobra).
Continental ContiCrossContact LX 2
Rozmiary: od 15 do 18 cali.
Efektywność paliwowa, ekologia: Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne – dzięki nim opona charakteryzuje się niskim poziomem hałasu i wykazuje mniejsze zużycie paliwa.
Przyczepność na mokrej drodze: Asymetryczny bieżnik, blokujące się lamele w centralnym obszarze bieżnika i cztery szerokie rowki obwodowe o stożkowym profilu – wszystkie te elementy to gwaracja świetnych osiągów na standardowych drogach, ale i w warunkach terenowych (również w deszczu).
Inne zalety opony: Trwałość lepsza o 28% i 10% większa odporność na uszkodzenia (w porównaniu do opony Continental ContiCrossContact LX), szerokie rowki obwodowe w oponie są odporne na blokowanie się w nich kamieni, które mogą powodować uszkodzenia opony. Continental ContiCrossContact wyposażona jest w specjalny kołnierz na ścianie bocznej, który świetnie chroni felgę przy najeżdzaniu autem na krawężnik.
Nokian Line
Rozmiary: od 14 do 17 cali.
Efektywność paliwowa, ekologia: Elastyczne lamelki – wysoka redukcja oporów toczenia, a w konsekwencji dużo mniejsze zużycie paliwa, emisja CO₂, ale i hałas opony. Mieszanka gumowa Nokian Silica – świetnie sprawdza się w wysokich temperaturach, wytwarza mniej ciepła, tworzy wysoką odporność na ścieranie. Nokian Silica + asymetryczny bieżnik – niskie opory toczenia, mniejsze zużycie paliwa i emisja CO₂.
Przyczepność na mokrej drodze: Lamelki Cross Block, faliste rowki i rowki retencyjne Swoop Grooves – bardzo dobra stabilność, sterowalność, przyczepność i odprowadzanie wody na śliskich i mokrych drogach przez cały okres eksploatacji i przy wysokich prędkościach.
Poziom hałasu opony: Elastyczne lamelki, tworzywo Nokian Silica, asymetryczny bieżnik – gwarantują niski poziom hałasu opony przez cały okres użytkowania.
Inne zalety opony: Opona uzyskała ocenę dobrą w teście opon letnich ADAC 2013 w rozmiarze 185/60 R15 H. Opona otrzymała notę ‘polecana’ w teście opon letnich ACE/GTÜ w rozmiarze 195/65 R15 V. Wskaźnik zużycia bieżnika (DSI) – ułatwia odczytanie poziomu zużycia bieżnika. W razie dużego zużycia ostrzega przed zwiększonym wówczas ryzykiem aquaplaningu.
Nokian zLine
Efektywność paliwowa, ekologia: Mieszanka gumowa Nokian UHP Silica – minimalizuje nagrzewanie się opony, a więc opona zużywa dużo mniej energii, paliwa do osiągnięcia prawidłowej temperatury.
Przyczepność na mokrej drodze: Asymetryczny bieżnik, bloki ze wzmocnionymi i szerokimi żebrami z rowkami – elementy te zmniejszają ruch profilowych bloków opony dzięki czemu jest ona stabilna. Żebra z rowkami zatrzymują i odpychają wodę poza oponę. Mieszanka gumowa Nokian UHP Silica – gwarantuje świetne czucie drogi przez prowadzącego.
Poziom hałasu opony: Wzór cichych, okrągłych rowków na ściankach poprzecznych rowków – pochłaniają hałas pracującej opony i powodują, że nie jest on słyszalny we wnętrzu samochodu.
Inne zalety opony: Mieszanka Nokian UHP Silica – sprawia, że naturalnym środowiskiem opony są trudne warunki drogowe oraz wysoka prędkość. Opona jest odporna wówczas na działanie wysokich obciążeń. Zmniejszony ruch bloków profilowych – daje oponie wysoką stabilność. Dodatkowe stalowe wzmocnienie z drutu stalowego o podwójnej konstrukcji – opona jest bardzo trwała. Rant ochronny felgi – chroni powierzchnię felgi w trakcie pokonywania trudnych odcinków trasy. Wskaźnik zużycia bieżnika (DSI) – umożliwia szybkie odczytanie poziomu zużycia bieżnika, w razie dużego zużycia ostrzega przed zwiększonym ryzykiem aquaplaningu. Pole informacyjne – informuje o poziomie prawidłowego ciśnienia, wartości siły dokręcenia śrub przy felgach aluminiowych.
Yokohama Advan Sport V105
Rozmiary: od 16 do 18 cali.
Efektywność paliwowa, ekologia: Nowa struktura, bieżnik, mieszanka gumowa + Technologia Matrix Body Play Structure – do tej pory rozwiązania wykorzystywane tylko na torach wyścigowych. Razem powodują, że opona uzyskuje wysoką stabilność i wydajność na każdym rodzaju zimowej nawierzchni.
Poziom hałasu opony: Asymetryczny bieżnik i system Mound Profile – te elementy pozbawiają oponę tendencji do hałasowania.
Inne zalety opony: Opona fabrycznie montowana jako pierwsze wyposażenie w samochodach: Mercedes-Benz SL, SLK, CLS i C Class. Oznaczenie „MO” na boku opony – dowód spełniania przez oponę wszystkich wymagań stawianych przez koncern Daimler. Opona dedykowana samochodom rozwijającym wysokie moce, sportowym, wyczynowym, limuzynom, ale i SUV-om.
Dunlop Sport BluResponse
Efektywność paliwowa, ekologia : 130% lepsze wyniki w oporach toczenia opony (w porównaniu do opony Dunlop Fast Response). Opona uzyskuje w kategorii oporów toczenia klasę B lub C.
Przyczepność na mokrej drodze: Szerokie, centralne rowki – 3% lepsze osiągi (w porównaniu do innych produktów) na mokrej nawierzchni i krótsza o 3 metry droga hamowania na mokrej drodze. W większości rozmiarów opona uzyskała najwyższą klasę A w kategorii osiągów na mokrej nawierzchni.
Inne zalety opony: Technologie z motorsportu – dzięki nim opona ma bardzo dobre osiągi przy wysokich prędkościach i w trudnych warunkach drogowych. Opona zajęła 1. miejsce w teście opon letnich ACE/GTÜ 2013 w rozmiarze 195/65 R15 V (uzyskała notę ‘bardzo polecana’). Opona zajęła 3. miejsce (ocena dobra) w teście opon letnich ADAC 2013 w rozmiarze 185/60 R15 H.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 1 marca 2013, 8:40 0 0
Wszystko wyjdzie w praniu . Bo faktycznie, czy inne parametry opon będą szły tak do przodu jak te z naklejki ?! Jestem ciekaw ile kilometrów zrobi się na tych oponach ?
Odpowiedz
Anonim, 7 marca 2013, 9:14 0 0
okazuje się ,że nic nie może dobrze działać jeśli urzędas nie nakaże.chwała.
Odpowiedz
Anonim, 7 marca 2013, 15:26 0 0
Gdzie te etykiety na oponach oferowanych w w sklepie oponeo.pl ?
Odpowiedz
Anonim, 8 marca 2013, 11:00 0 0
Naprawdę CUD jeszcze raz CUD, etykietka spowodowała że mamy się jak w niebie. Najwyższy czas zacząć etykietować tych "mądrych urzędasów"którzy wymyślając takie bzdury tylko podnoszą koszty eksploatacji samochodów, wciskają nam kit o bezpieczeństwie i inne pierdoły.
Jakby mieli przyklejone na czole etykiety, to na pewno byłoby lepiej i bezpieczniej
Odpowiedz