W zeszłym roku w Polsce pojawił się pomysł wprowadzenia obowiązku wymiany opon na zimowe po 1 listopada. Pomysł w końcu upadł i wciąż to od kierowców zależy, czy chcą wymieniać opony na zimowe, czy też wolą jeździć na ogumieniu letnim. Okazuje się, że pod tym względem jesteśmy w mniejszości.
Według proponowanych regulacji, polscy kierowcy mieliby stosować zimowe ogumienie w okresie od 1 listopada do 31 marca. Obowiązek nie został jednak wprowadzony. Pomimo jego braku, zaleca się, aby wymiany opon na zimowe dokonać już w momencie, w którym temperatura w trakcie dnia spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Ogumienie przystosowane do śniegu i niższych temperatur zapewnia dużo lepszą przyczepność w trudnych warunkach pogodowych.
W Europie zdecydowana większość państw uregulowała przepisy związane z wymianą opon na zimowe. Taki obowiązek istnieje między innymi w Niemczech, Austrii, Norwegii, Szwecji, Czechach, Słowacji, Litwy, Łotwy, Estonii, Rumunii, czy też Turcji, gdzie zima nie należy do najostrzejszych. Kierowcy nie muszą wymieniać opon na zimowe w Holandii, Belgii, Danii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Portugalii, Bułgarii, Macedonii, Albanii i Grecji. Osobne przepisy obowiązują we Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Włoszech i Czarnogórze, gdzie normalnie nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe, ale są określone konkretne warunki, w których kierowcy muszą to robić, np. w Alpach Francuskich lub gdy wymagają tego znaki drogowe.
U naszych zachodnich sąsiadów odpowiedni przepis wprowadzono 4 grudnia 2010 roku. Co ciekawe – chociaż w Polsce pomysł spotkał się z dużym sprzeciwem społeczeństwa – w Niemczech aż 93 proc. ankietowanych poparło nowe przepisy, a prawie połowa, bo 49 proc. opowiedziało się za tym, aby okres zimowy wydłużyć także na październik oraz kwiecień.
O zmianę przepisów w Niemczech apelował między innymi instytut ADAC, który zajmuje się testowaniem opon. W licznych testach udowodniono, że opona zimowa sprawuje się znacznie lepiej na śniegu lub nawet przy niższej temperaturze, co z kolei przekłada się na większe bezpieczeństwo na drodze.
Według danych Unii Europejskiej, w większości krajów, w którym jest obowiązek wymiany opon na zimowe jest dużo mniej zgonów przypadających na milion mieszkańców, które wynikają z wypadków drogowych. Polska, pomimo ciągłej poprawy, cały czas notuje pod tym względem jeden z najgorszych wyników w UE (szczegóły na poniższej mapie).
Komentarze