Etykiety opon informują o trzech rodzajach osiągów: efektywności energetycznej, drodze hamowania na mokrej nawierzchni i poziomie hałasu. Firma Michelin postanowiła wyjaśnić te dane na przykładach oraz podać własne propozycje dotyczące systemu etykietowania.
1. Efektywność energetyczna
Mówi o tym, jakie rezultaty spalania można osiągnąć przy zastosowaniu danej opony. Ocena A oznacza najwyższą efektywność opony, co przekłada się na niższe spalanie samochodu. Według Michelin, 1200 zł to kwota jaką można zaoszczędzić na paliwie, używając opon klasy A w stosunku do opon klasy G.
Ciekawostka: Opony odpowiadają za zużycie co piątego litra paliwa. Podczas jazdy pod ciężarem ładunku opona odkształca się w obszarze styku z podłożem, co powoduje jej nagrzewanie. Ograniczenie nagrzewania opony umożliwia obniżenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla powstającego przy jego spalaniu. Siła, jaka wytwarza się podczas toczenia i działa w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy pojazdu, nazywana jest oporem toczenia.
2. Droga hamowania na mokrej nawierzchni
Ocena A oznacza najlepsze wyniki opony w teście hamowania na mokrej nawierzchni. O 16 metrów skraca się droga hamowania dla samochodu jadącego 80 km/h i wyposażonego w opony klasy A w stosunku do tego samego samochodu wyposażonego w opony klasy F.
Ciekawostka: Opony są jedynymi punktami styku pojazdu z nawierzchnią drogi. Przy jeździe z prędkością 80 km/h powierzchnia opony ma mniej niż jedną milisekundę, aby pokierować pojazd, przyśpieszyć lub wyhamować. Opona jest ważnym elementem bezpieczeństwa samochodu. Jej zadaniem jest utrzymanie przyczepności niezależnie od stanu nawierzchni drogi, jej konfiguracji czy warunków pogodowych.
3. Poziom hałasu
W tym przypadku klasy opony nie oznaczono literami, a falami. Im mniej fal, tym lepsze parametry. Opona oznaczona jedną falą generuje o połowę mniej hałasu niż opona oznaczona dwoma falami. Hałas jest mierzony przy prędkości 80 km/h i wyłączonym silniku.
Ciekawostka: W samochodzie poruszającym się ze stałą prędkością 80 km/h hałas generowany przez opony jest większy niż ten dochodzący z silnika. Hałas generowany przez opony zależy zarówno od samych opon, jak również od rodzaju nawierzchni, po której porusza się pojazd.
Michelin Total Performance
Firma Michelin postuluje, aby na etykietach umieszczać także informacje na temat żywotności opony. Ten rodzaj osiągów, który jest ważny dla kierowców i ma bezpośrednie przełożenie na wydatki związane z oponami, nie jest uwzględniony na nowej etykiecie. Producent posiada w swojej ofercie opony, które oprócz spełniania najwyższych parametrów efektywności, drogi hamowania oraz poziomu hałasu mają także wydłużoną żywotność. W związku z tym uważa, że pomijanie tej istotnej wartości może przynieść rynkowi ogumienia negatywne konsekwencje.
Komentarze