Grupa Michelin odnotowała wzrost zysku operacyjnego (z wyłączeniem zdarzeń jednorazowych) o 25 proc. do 2,4 mld euro. Odnotowano za to spadek wolumenów o 6,4 proc.
Skonsolidowana sprzedaż netto sięgnęła 21 474 milionów euro, co oznacza wzrost o 3,6% w stosunku do 2011 r. przy aktualnych kursach wymiany walut. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych wyniósł 2 423 miliony euro, czyli 11,3% sprzedaży netto.
Zysk netto za rok 2012 wyniósł 1 571 milionów euro. Na koniec 2012 r. wolne środki pieniężne stanowiły 1 075 milionów euro, ponieważ dostępne środki pieniężne i sprzedaż nieruchomości w Paryżu pomogły zrównoważyć szybsze wykorzystanie rosnących nakładów inwestycyjnych. Wskaźnik zadłużenia do kapitału własnego wyniósł 12% na dzień 31 grudnia 2012 roku, natomiast zadłużenie netto wyniosło 1 053 milionów euro.
Opony do samochodów osobowych i dostawczych: pierwsze wyposażenie
W Europie wolumen sprzedaży opon w 2012 roku zmniejszył się o 5 proc. Liczba rejestracji nowych samochodów była najniższa od 17 lat, mimo tego rynki Europy Wschodniej wzrosły o 11 proc. Rynek Ameryki Północnej wzrósł o 16 proc., powracając do poziomu z 2007 roku. Powodem wzrostów była wymiana starszych pojazdów na nowe modele, która wpływała na wzrost sprzedaży nowych samochodów. Rynek w Azji wzrósł o 11 proc. mimo spadku szybkości wzrostu chińskiego rynku do 6 proc. Popyt w Japonii (+ 11 proc.) i krajach Azji Południowo-Wschodniej (+38 proc.) zrekompensował negatywne wpływy słabszego 2011 roku. Rynek Ameryki Południowej zakończył rok na stabilnym poziomie. Druga część minionego roku (+ 7 proc.) zrekompensowała spadki na początku roku.
Rynek wymiany
W Europie rynek wymiany zmalał o 10 proc. pod wpływem niepewnej sytuacji ekonomicznej. Spadek rynku w Europie Zachodniej był większy niż w 2008 roku. Rynek opon zimowych zmniejszył się zgodnie z oczekiwaniami o 16 proc., a spadek rynku Premium był niższy od średniej.
Popyt w Ameryce Północnej obniżył się o 2 proc. do poziomu z 2009 roku na skutek słabszej sytuacji w gospodarce. W Azji rynek wzrósł o 2 proc., na co największy wpływ miał wzrost rynku w Chinach i spadek w Japonii i Korei. W Ameryce Południowej zachowania poszczególnych rynków krajowych były bardzo zróżnicowane, łącznie rynek wzrósł o 2 proc., na co główny wpływ miał wzrost rynku w Brazylii o 3 proc.
Opony do samochodów ciężarowych: pierwsze wyposażenie
Popyt w Europie spadł o 4 proc. poniżej poziomów z 2007 i 2008 roku. Pod wpływem pogarszania się sytuacji ekonomicznej 2 proc. spadek w pierwszym półroczu pogłębił się do 5 proc. w drugim półroczu. Po wzroście w pierwszej połowie roku o 17 proc. rynek Ameryki Północnej znacząco zwolnił w drugiej połowie i na koniec roku zanotował wzrost o 2 proc. Rynek w Azji spadł o 9 proc., głównie za sprawą 15 proc. spadku popytu w Chinach. Rynki w Azji Południowo-Wschodniej, kontynuujące przejście na opony radialne, odnotowały wzrost o 42 proc. Z kolei w Japonii wzrost wyniósł 12 proc. Duże wzrosty są spowodowane odbiciem po słabszym 2011 roku stojącym pod wpływem katastrof naturalnych. Rynek Ameryki Południowej zanotował spadek o 30 proc. po tym jak Brazylia wprowadziła normy emisji Euro V.
Rynek wymiany
Popyt w Europie spadł o 14 proc. głównie za sprawą niepewnej sytuacji ekonomicznej. Z kolei w krajach Europy Wschodniej rynek spadł o 3 proc. W Ameryce Północnej rynek spadł o 2 proc., odzwierciedlając ostrożność zarządzających flotami o perspektywy gospodarcze. W Azji rynek spadł o 6 proc., co było wynikiem słabszej sytuacji ekonomicznej w Chinach i Korei oraz efektu wysokiej bazy w Japonii. W Ameryce Południowej rynek wzrósł o 3 proc.
Opony specjalistyczne
- Opony przemysłowe – sektor górniczy znajduje się w fazie wzrostowej, głównie dzięki rosnącemu popytowi na surowce, dzięki temu rynek dużych opon pozostaje silny. Po wzroście w pierwszej połowie 2012 roku rynek pierwszego wyposażenia zmniejszył się w IV kwartale.
- Opony rolnicze – w pierwszej połowie roku rynek pierwszego wyposażenia wzrósł, jednak końcówka roku przyniosła spadki, szczególnie w Europie. Rynek wymiany istotnie spadł w krajach rozwiniętych, główne w wyniku niepewnej sytuacji gospodarczej
- Opony do jednośladów – w wyniku gorszej sytuacji gospodarczej w krajach rozwiniętych, z wyjątkiem Ameryki Północnej, rynek spadł. Z kolei popyt nadal rósł w krajach rozwijających się
- Opony lotnicze – obłożenie samolotów pasażerskich w minionym roku nadal rosło, z kolei zmniejszył się rynek przewozu towarów.
Wyniki Michelin w ostatnich latach prezentuje tabela:
(w milionach euro) |
2012 |
2011 |
Sprzedaż netto |
21 474 |
20 719 |
Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych |
2 423 |
1 945 |
Marża operacyjna |
11,3% |
9,4% |
Opony do samochodów osobowych i dostawczych oraz ich dystrybucja |
9,3% |
9,4% |
Opony ciężarowe i ich dystrybucja |
6,6% |
3,5% |
Działalność specjalistyczna |
26,0% |
21,5% |
Zysk operacyjny po uwzględnieniu pozycji jednorazowych |
2 469 |
1 945 |
Zysk netto |
1 571 |
1 462 |
Nakłady inwestycyjne |
1 996 |
1 711 |
Zadłużenie netto |
1 053 |
1 814 |
Zadłużenie netto/Kapitał własny |
12% |
22% |
Wolne środki pieniężne1 |
1 075 |
(19) |
ROCE |
12,8% |
10,9% |
Wynagrodzenia pracowników2 |
113 400 |
115 000 |
1Wolne środki pieniężne wypracowane w działalności operacyjnej minus wydatki inwestycyjne
2 Na koniec roku
Plany na 2013 rok
Przy niepewnej sytuacji na rynkach rozwiniętych ale wzrostach w krajach rozwijających się, Michelin oczekuje utrzymania w 2013 roku wolumenu sprzedaży. Ceny surowców powinny pozostać stabilne w pierwszej połowie roku, powodując wzrost wyniku operacyjnego o 350-400 mln euro.
Program inwestycyjny o wartości 2 mld euro będzie przyczyniał się do rozwoju Grupy Michelin, zapewniając nowe moce produkcyjne na rynkach rozwijających się. Program ma również wspierać konkurencyjność na rozwiniętych rynkach i promować rozwój nowych technologii.
W 2013 roku zysk operacyjny z wyłączeniem zdarzeń jednorazowych i przy stabilnych kursach walutowych, powinien pozostać na stabilnym poziomie. Spodziewany jest ponad 10 proc. wskaźnik ROCE oraz pozytywne przepływy pieniężne.
Komentarze