Wyniki Michelin za 2012 rok

14 lutego 2013, 14:29

Grupa Michelin odnotowała wzrost zysku operacyjnego (z wyłączeniem zdarzeń jednorazowych) o 25 proc. do 2,4 mld euro. Odnotowano za to spadek wolumenów o 6,4 proc.

Skonsolidowana sprzedaż netto sięgnęła 21 474 milionów euro, co oznacza wzrost o 3,6% w stosunku do 2011 r. przy aktualnych kursach wymiany walut. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych wyniósł 2 423 miliony euro, czyli 11,3% sprzedaży netto.
Zysk netto za rok 2012 wyniósł 1 571 milionów euro. Na koniec 2012 r. wolne środki pieniężne stanowiły 1 075 milionów euro, ponieważ dostępne środki pieniężne i sprzedaż nieruchomości w Paryżu pomogły zrównoważyć szybsze wykorzystanie rosnących nakładów inwestycyjnych. Wskaźnik zadłużenia do kapitału własnego wyniósł 12% na dzień 31 grudnia 2012 roku, natomiast zadłużenie netto wyniosło 1 053 milionów euro.

Opony do samochodów osobowych i dostawczych: pierwsze wyposażenie

W Europie wolumen sprzedaży opon w 2012 roku zmniejszył się o 5 proc. Liczba rejestracji nowych samochodów była najniższa od 17 lat, mimo tego rynki Europy Wschodniej wzrosły o 11 proc. Rynek Ameryki Północnej wzrósł o 16 proc., powracając do poziomu z 2007 roku. Powodem wzrostów była wymiana starszych pojazdów na nowe modele, która wpływała na wzrost sprzedaży nowych samochodów. Rynek w Azji wzrósł o 11 proc. mimo spadku szybkości wzrostu chińskiego rynku do 6 proc. Popyt w Japonii (+ 11 proc.) i krajach Azji Południowo-Wschodniej (+38 proc.) zrekompensował negatywne wpływy słabszego 2011 roku. Rynek Ameryki Południowej zakończył rok na stabilnym poziomie. Druga część minionego roku (+ 7 proc.) zrekompensowała spadki na początku roku.

Rynek wymiany

W Europie rynek wymiany zmalał o 10 proc. pod wpływem niepewnej sytuacji ekonomicznej. Spadek rynku w Europie Zachodniej był większy niż w 2008 roku. Rynek opon zimowych zmniejszył się zgodnie z oczekiwaniami o 16 proc., a spadek rynku Premium był niższy od średniej.
Popyt w Ameryce Północnej obniżył się o 2 proc. do poziomu z 2009 roku na skutek słabszej sytuacji w gospodarce. W Azji rynek wzrósł o 2 proc., na co największy wpływ miał wzrost rynku w Chinach i spadek w Japonii i Korei. W Ameryce Południowej zachowania poszczególnych rynków krajowych były bardzo zróżnicowane, łącznie rynek wzrósł o 2 proc., na co główny wpływ miał wzrost rynku w Brazylii o 3 proc.

Opony do samochodów ciężarowych: pierwsze wyposażenie

MichelinPopyt w Europie spadł o 4 proc. poniżej poziomów z 2007 i 2008 roku. Pod wpływem pogarszania się sytuacji ekonomicznej 2 proc. spadek w pierwszym półroczu pogłębił się do 5 proc. w drugim półroczu. Po wzroście w pierwszej połowie roku o 17 proc. rynek Ameryki Północnej znacząco zwolnił w drugiej połowie i na koniec roku zanotował wzrost o 2 proc. Rynek w Azji spadł o 9 proc., głównie za sprawą 15 proc. spadku popytu w Chinach. Rynki w Azji Południowo-Wschodniej, kontynuujące przejście na opony radialne, odnotowały wzrost o 42 proc. Z kolei w Japonii wzrost wyniósł 12 proc. Duże wzrosty są spowodowane odbiciem po słabszym 2011 roku stojącym pod wpływem katastrof naturalnych. Rynek Ameryki Południowej zanotował spadek o 30 proc. po tym jak Brazylia wprowadziła normy emisji Euro V.

Rynek wymiany

Popyt w Europie spadł o 14 proc. głównie za sprawą niepewnej sytuacji ekonomicznej. Z kolei w krajach Europy Wschodniej rynek spadł o 3 proc. W Ameryce Północnej rynek spadł o 2 proc., odzwierciedlając ostrożność zarządzających flotami o perspektywy gospodarcze. W Azji rynek spadł o 6 proc., co było wynikiem słabszej sytuacji ekonomicznej w Chinach i Korei oraz efektu wysokiej bazy w Japonii. W Ameryce Południowej rynek wzrósł o 3 proc.

Opony specjalistyczne

  • Opony przemysłowe – sektor górniczy znajduje się w fazie wzrostowej, głównie dzięki rosnącemu popytowi na surowce, dzięki temu rynek dużych opon pozostaje silny. Po wzroście w pierwszej połowie 2012 roku rynek pierwszego wyposażenia zmniejszył się w IV kwartale.
  • Opony rolnicze – w pierwszej połowie roku rynek pierwszego wyposażenia wzrósł, jednak końcówka roku przyniosła spadki, szczególnie w Europie. Rynek wymiany istotnie spadł w krajach rozwiniętych, główne w wyniku niepewnej sytuacji gospodarczej
  • Opony do jednośladów – w wyniku gorszej sytuacji gospodarczej w krajach rozwiniętych, z wyjątkiem Ameryki Północnej, rynek spadł. Z kolei popyt nadal rósł w krajach rozwijających się
  • Opony lotnicze – obłożenie samolotów pasażerskich w minionym roku nadal rosło, z kolei zmniejszył się rynek przewozu towarów.

Wyniki Michelin w ostatnich latach prezentuje tabela:

(w milionach euro)

2012

2011

 

Sprzedaż netto

21 474

20 719

 

Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych

2 423

 

1 945

 

Marża operacyjna

11,3%

 

9,4%

Opony do samochodów osobowych i dostawczych oraz ich dystrybucja

9,3%

9,4%

 

Opony ciężarowe i ich dystrybucja

6,6%

3,5%

 

Działalność specjalistyczna

26,0%

21,5%

 

Zysk operacyjny po uwzględnieniu pozycji jednorazowych

2 469

1 945

 

Zysk netto

1 571

1 462

 

Nakłady inwestycyjne

1 996

1 711

 

Zadłużenie netto

1 053

1 814

 

Zadłużenie netto/Kapitał własny

12%

22%

 

Wolne środki pieniężne1

1 075

(19)

ROCE

12,8%

10,9%

Wynagrodzenia pracowników2

113 400

115 000

 

1Wolne środki pieniężne wypracowane w działalności operacyjnej minus wydatki inwestycyjne

2 Na koniec roku

Plany na 2013 rok

Przy niepewnej sytuacji na rynkach rozwiniętych ale wzrostach w krajach rozwijających się, Michelin oczekuje utrzymania w 2013 roku wolumenu sprzedaży. Ceny surowców powinny pozostać stabilne w pierwszej połowie roku, powodując wzrost wyniku operacyjnego o 350-400 mln euro.

Program inwestycyjny o wartości 2 mld euro będzie przyczyniał się do rozwoju Grupy Michelin, zapewniając nowe moce produkcyjne na rynkach rozwijających się. Program ma również wspierać konkurencyjność na rozwiniętych rynkach i promować rozwój nowych technologii.

W 2013 roku zysk operacyjny z wyłączeniem zdarzeń jednorazowych i przy stabilnych kursach walutowych, powinien pozostać na stabilnym poziomie. Spodziewany jest ponad 10 proc. wskaźnik ROCE oraz pozytywne przepływy pieniężne.

 

Dowiedz się więcej

Michelin wyjaśnia nowe przepisy etykietowania opon
Michelin wyjaśnia nowe przepisy etykietowania opon

Etykiety opon informują o trzech rodzajach osiągów: efektywności energetycznej, drodze hamowania na mokrej nawierzchni i poziomie hałasu. Firma Michelin postanowiła wyjaśnić te dane na przykładach oraz podać własne propozycje dotyczące systemu etykietowania. 1. Efektywność energetyczna Mówi o tym, jakie rezultaty spalania można osiągnąć przy zastosowaniu danej opony. Ocena A oznacza najwyższą efektywność opony, co przekłada […]

Przychody Grupy Michelin rosną
Przychody Grupy Michelin rosną

W pierwszych trzech kwartałach 2012 roku Grupa Michelin odnotowała wzrost sprzedaży o 6%, względem analogicznego okresu w roku poprzednim. Niepokojącym jest fakt, iż kurczy się rynek europejski i spada wolumen sprzedaży opon na rynku wymiany. Grupa Michelin rośnie mimo kryzysu Michelin odnotowało sprzedaż netto na poziomie 16,1 mld euro w pierwszych dziewięciu miesiącach 2012 r. […]

Nowe opony Michelin Latitude Cross
Nowe opony Michelin Latitude Cross

Na tegoroczne eliminacje Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata (WRC) Michelin przygotował nową wersję szutrowej opony Latitude Cross, w której zastosowano mieszanki zapewniające większą wszechstronność i wytrzymałość. Michelin Latitude Cross w Rajdzie Meksyku W stosunku do ubiegłorocznego modelu zmodyfikowano również rant ochronny felgi, aby zapewnić bezpieczniejsze użytkowanie. Po analizach specjaliści z Michelin zdecydowali się pozostawić bez zmian […]

Michelin rozszerza gamę opon Energy Saver+
Michelin rozszerza gamę opon Energy Saver+

Na rynku pojawiły się nowe rozmiary opon letnich Energy Saver+ do samochodów osobowych. Są to pierwsze opony z Eco N Grip – nowej opatentowanej mieszanki gumy opracowanej przez naukowców z Centrum Technologicznego Michelin w Ladoux. Oszczędne opony Michelin Gama Energy Saver+ została rozszerzona o wersje 215/60 R16 i 185/55 R16. Eco N Grip zastosowana w […]

Wyniki Grupy Michelin w I kwartale 2013 r.
Wyniki Grupy Michelin w I kwartale 2013 r.

Grupa Michelin odnotowała w pierwszym kwartale sprzedaż na poziomie blisko 5 miliardów euro, co jest zgodne z założeniami firmy na rok 2013. Michelin przyznaje, że na wyniki duży wpływ ma słaba kondycja rynku. Wyniki Michelin Publikując swoje wyniki, Grupa Michelin zwraca uwagę na otoczenie rynkowe, które w Europie było niekorzystne w segmencie opon do samochodów […]

Wyniki Grupy Michelin w I połowie 2013 r.
Wyniki Grupy Michelin w I połowie 2013 r.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2013 r. Grupa Michelin odnotowała sprzedaż na poziomie 10,16 mld euro, co jest zgodne z założeniami firmy na bieżący rok. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem czynników jednorazowych wyniósł 1,15 mld euro. Wyniki zgodne z planem Publikując swoje wyniki, Grupa Michelin podkreśliła znaczenie otoczenia rynkowego, które podobnie jak w poprzednich okresach było […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!