W pierwszych trzech kwartałach 2012 roku Grupa Michelin odnotowała wzrost sprzedaży o 6%, względem analogicznego okresu w roku poprzednim. Niepokojącym jest fakt, iż kurczy się rynek europejski i spada wolumen sprzedaży opon na rynku wymiany.
Grupa Michelin rośnie mimo kryzysu
Michelin odnotowało sprzedaż netto na poziomie 16,1 mld euro w pierwszych dziewięciu miesiącach 2012 r. Rok wcześniej w tym samym czasie zanotowano sprzedaż na poziomie 15,3 mld euro. Spadki zanotowano głównie na rynkach rozwiniętych, na co wpływa trudna sytuacja gospodarcza (głównie w Europie). Ze względu na efekt wysokiej bazy, wolumen sprzedaży obniżył się o 6,7%, co było zgodne z oczekiwaniami. Grupa Michelin podtrzymuje swoje oczekiwania względem wyników za cały 2012 rok. Bieżący rok ma się zakończyć wzrostem zysku operacyjnego przy spadku wolumenów sprzedaży.
Wolumen sprzedaży: opony do samochodów osobowych i dostawczych
9 miesięcy 2012 % zmiana od poprzedniego roku |
Europa, Rosja, Turcja |
Ameryka Północna | Azja (bez Indii) | Ameryka Południowa | Afryka, Bliski Wschód, Indie | Razem |
---|---|---|---|---|---|---|
Pierwsze wyposażenie |
– 5% |
+ 19% |
+ 14% |
– 1% |
– 0% |
+ 8% |
Rynek wymiany |
– 10% |
– 3% | + 1% | + 1% | – 2% | – 4% |
Wolumen sprzedaży opon na pierwsze wyposażenie wzrósł o 8%, w dużej mierze dzięki popytowi w Ameryce Północnej (wzrost o 19%) i Azji (wzrost o 14%). Ujemna dynamika sprzedaży miała miejsce w Europie (spadek o 5%) i Ameryce Południowej (spadek o 1%).
W większości regionów spadł wolumen sprzedaży opon na rynku wymiany. Globalnie w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku wolumen sprzedaży w pierwszych 9 miesiącach 2012 r. spadł o 4%. Największy spadek zanotowano na rynku europejskim (- 10%). Z kolei niewielkie wzrosty miały miejsce w krajach Azji i Ameryki Południowej.
Wolumen sprzedaży: opony do samochodów ciężarowych
9 miesięcy 2012 % zmiana od poprzedniego roku |
Europa, Rosja, Turcja |
Ameryka Północna | Azja (bez Indii) | Ameryka Południowa | Afryka, Bliski Wschód, Indie | Razem |
---|---|---|---|---|---|---|
Pierwsze wyposażenie |
– 3% |
+ 9% |
– 8% |
– 31% |
+ 31% |
– 4% |
Rynek wymiany |
– 19% |
– 3% |
– 9% |
+ 1% | + 9% | – 7% |
*Tylko rynek opon radialnych
Wolumen sprzedaży opon do samochodów ciężarowych na pierwsze wyposażenie, w pierwszych trzech kwartałach spadł o 4% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. W Ameryce Północnej oraz krajach Afryki, Bliskiego Wschodu i Indiach odnotowano wzrost wolumenu sprzedaży odpowiednio o 9% i 31%. Największy spadek, o 31%, zanotowano w krajach Ameryki Południowej. Z kolei rynek europejski skurczył się o 3%.
Wolumen sprzedaży na rynku wymiany niemal wszędzie spadł w stosunku do analogicznego okresu 2011 roku. Globalnie spadek wyniósł -7%, a wzrosty zanotowano jedynie w regionie Afryki, Bliskiego Wschodu i Indii oraz w Ameryce Południowej.
Opony specjalistyczne
• Opony Earthmover – Światowy popyt na opony w segmencie rośnie zarówno w przypadku pierwszego wyposażenia, jak i rynku wymiany. Region, w którym zauważalny jest spadek popytu, stanowi Europa.
• Opony rolnicze – Po wzroście w pierwszej połowie 2012 roku, światowy popyt na opony rolnicze obniżył się w trzecim kwartale. Popyt na rynku wymiany spadł przez sytuację ekonomiczną w Europie i czynniki pogodowe w Ameryce Północnej.
• Opony do jednośladów – Segment odnotował spadek na rozwiniętych rynkach, z wyjątkiem Ameryki Północnej. Z kolei zapotrzebowanie rosło w krajach rozwijających się.
• Opony lotnicze – W minionym półroczu lotnictwo pasażerskie odnotowało wzrosty obłożenia samolotów. Z kolei przewozy cargo uległy zmniejszeniu.
Komentarze