Menu
Informacje Części Technika Po godzinach
13.11 Wymiana panewek w silniku: z czym wiąże się taka operacja? 13.11 Przemysł motoryzacyjny w Unii Europejskiej traci swoje przewagi 13.11 Co to jest szkoda całkowita? Czy auto może po niej trafić do sprzedaży? Wywiad. 12.11 Motoryzacja przechodzi kolejny kryzys. Tym razem chodzi o… kompetencje. 12.11 Ford Edge – Hałas i utrata mocy w fazie przyspieszania

Technika

Układ rozrządu – budowa i rodzaje rozrządów samochodowych

Często mianem rozrządu określany jest pasek i rolki, które tak naprawdę są napędem rozrządu. Rozrząd to układ sterujący silnika – zespół elementów, które zarządzają jego pracą. Sprawdź, jaka jest budowa i rodzaje układu rozrządu. 

Samonastawne sprzęgła – działanie i wymiana

Prawidłowe funkcjonowanie każdego z podzespołów samochodu przez cały okres jego eksploatacji jest gwarancją komfortu jazdy i braku dodatkowych kosztów. Pogarszanie się parametrów pracy poszczególnych elementów, wynikających z naturalnego procesu zużycia, przekłada się na wzrost kosztów. Aby temu przeciwdziałać zaczęto konstruować coraz więcej podzespołów zdolnych do samoregulacji. Stała siła wysprzęglania przez cały okres eksploatacji Dziś ok. […]

Rolka zwrotna inna niż dotychczasowa

W Oplach i samochodach koncernu GM z silnikiem 1,7 D, rolka zwrotna dostarczana w zestawie ContiTech Kit CT 1014 K2/K5/K3, różni się od rolki montowanej dotychczasowo. Pomimo innej konstrukcji, nowa rolka V 55368 może być stosowana bezpośrednio w miejsce starej, blaszanej rolki V 55317. Stara rolka, zgodnie z „Opel TIS” nie jest już używana, i […]

Remont i modyfikacja silnika – tuleje cylindrowe

Tuleje cylindra nie są niczym nowym, ale materiały wykorzystywane do ich produkcji i sposób montażu zmieniły się w ostatnich latach. Ważnym jest więc by być na bieżąco z nowymi technologiami. Bardzo długo do naprawy uszkodzonych bądź zużytych żeliwnych i aluminiowych bloków stosowano suche tuleje. Gdy cylinder jest nadmiernie zużyty lub pęknięty, wymiana tulei może często […]

Dwumasowe koła zamachowe SACHS – budowa i sposób działania

Chociaż dwumasowe koła zamachowe są coraz powszechniejszym elementem silników montowanych we współczesnych samochodach, dla wielu mechaników, a w jeszcze większym stopniu dla samych kierowców, pozostają prawdziwą terra incognita. Poniższy tekst, opracowany przez inżynierów związanych z marką SACHS oraz firmą ZF Services, stanowi przypomnienie podstawowych zasad budowy i działania „dwumasówek”. W nowoczesnych silnikach wyższe momenty obrotowe, […]

Wskazówki dotyczące przedwczesnego zużycia łożyska oporowego turbosprężarki

Turbosprężarki osiągają bardzo wysokie obroty i pracują w wysokich temperaturach. Nawet częściowe zablokowanie układu wydechowego może prowadzić do nadmiernego ciśnienia i w efekcie uszkodzenia łożyska oporowego w turbosprężarce. Regularna konserwacja i prawidłowa kontrola strumienia spalin chronią przed przedwczesnym zużyciem łożyska. Zaniedbania sprawiają, że właściciele nie są nawet świadomi ryzyka usterki. Chociaż rozbudowana elektronika w nowszych […]

Toyota Corolla i Matrix: hałasujące klocki hamulcowe

Niektórzy posiadacze Toyoty Corolla lub Matrix mogą narzekać na niepokojące odgłosy wydobywające się z przednich hamulców podczas jazdy po wybojach. Dźwięk ten, który można określić “turkotaniem” może być wywołany przez nieprawidłowe, zbyt luźne prowadzenie klocka hamulcowego. Ważne jest by upewnić się, czy hałas pojawia się w momencie jazdy po nierównej nawierzchni i wybojach. Często taki […]

Inwestycje Lumag w rozwój klocków hamulcowych

Firma Lumag od kliku lat konsekwentnie inwestuje w nowoczesne linie technologiczne, a uruchomienie kolejnej linii prasowalniczej IAG w 2010 roku pozwoliło na 50-procentowe zwiększenie wydajności w asortymencie klocków osobowych. Liniowe centrum prasowalnicze, wyprodukowane przez austriacką firmę IAG Industrie Automatisierungsgesellschaft mbH, to automat do produkcji klocków hamulcowych o budowie modułowej – 12 pras pracujących niezależnie i […]

Coraz bardziej skomplikowane amortyzatory

Wzrastające wymagania dotyczące bezpieczeństwa to przyczyna pojawiania się zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, jak ABS, ASR czy ESP. Początkowo montowane w najdroższych pojazdach, z czasem trafiają do coraz szerszej gamy modeli. Wprowadzenie owych systemów wymusza zmiany konstrukcyjne układu zawieszenia pojazdu, ale i całej jego koncepcji. Z układu statycznego coraz bardziej ewoluuje on w stronę dynamicznego, płynnie reagującego […]

Blokujący się napinacz w modelach Renault

W różnych modelach Renault, napinacze sprzedawane w kompletach Contitech CT 604K1, CT 684K1, CT 711K1, CT 840 K1/K2, CT 935 K1/K2, CT 940 K1/K2 i CT 949 K1, po krótkiej pracy blokują się, a rolka zwrotna ulega uszkodzeniu termicznemu. Przyczyną opisanego problemu może być nieprawidłowo włożona oś obrotu lub nieodpowiednio dokręcona nakrętka. Pod obciążeniem rolka […]

Nawet najlepsi fachowcy potrzebują regularnie aktualizować i odświeżać swoją wiedzę. Czy wiesz, jakie możliwości ma najnowsze narzędzie do regulacji geometrii  zawieszenia? A może zastanawiałeś się, jaki wpływ na układ hamulcowy ma malowanie i zabiegi pielęgnacyjne felg? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w dziale “Technika”. To praktyczne informacje techniczne, wskazówki i porady przydatne podczas pracy w każdym warsztacie samochodowym. 

Publikujemy wysokiej jakości artykuły i poradniki, w których znajdują się liczne komentarze ekspertów z renomowanych firm dostarczających komponenty i akcesoria dla branży motoryzacyjnej.