W poniższym tekście skupimy się na przybliżeniu funkcji specjalnych urządzenia do obsługiu klimatyzqacji Hella ACTT200. Funkcje te podzielono na dwie kategorie. Pierwszą stanowią funkcje rozszerzające możliwości obsługi systemów klimatyzacji. Drugą kategorią są funkcje ułatwiające szybki, własny serwis urządzenia obsługowego.
W poniższym tekście skupimy się na przybliżeniu funkcji rozszerzających możliwości urządzenia, do których należą:
– opcja kontroli szczelności serwisowanego układu za pomocą azotu
– płukanie układu klimatyzacji
– obsługa pojazdow hybrydowych
Maszyna ACTT 200 wyposażona jest standardowo w port wejściowy, do którego podłącza się przewód ze strony zredukowanego ciśnienia z reduktora butli z azotem technicznym (azot suchy i czysty). Ciśnienie na reduktorze w czasie wykonywania próby szczelności musi być ustawione na 9 barów. Wykonanie testu szczelności azotem wykonuje się gdy instalacja klimatyzacji jest opróżniona z czynnika.
Przebieg testu polega na podłączeniu butli z azotem do maszyny ACTT 200, następnie należy podłączyć badany układ klimatyzacji do ACTT 200 przewodami niskiego i wysokiego ciśnienia. Po wybraniu z menu funkcji specjalnych, testu szczelności, należy uruchomić procedurę programową. Urządzenie Hella ACTT 200 automatycznie napełni badany układ klimatyzacji azotem i rozpocznie kontrolę spadku ciśnienia w określonym normą SAE J2788 czasie. Po wykonaniu testu, na życzenie operatora, może zostać wydrukowany raport, w którym podane są zmierzone wartości ciśnień i określony jest stan instalacji klimatyzacji.
Wykonywana przez maszynę Hella ACTT 200 procedura testu azotem jest zgodna z dyrektywą UE 307/2008 określającą maksymalny dopuszczalny ubytek czynnika chłodniczego z samochodowych układów klimatyzacji. Dyrektywa ta w przyszłości będzie zobowiązywała stacje kontroli pojazdów do wykonywania testu szczelności układów klimatyzacji samochodów w taki układ wyposażonych w czasie okresowego badania technicznego.
Gdy układ klimatyzacji z dowolnych powodów utracił szczelność i przez czas dłuższy niż 1-3 godziny pozostawał otwarty lub gdy pojazd poddany był naprawie, w wyniku której układ klimatyzacji był rozmontowany lub gdy nastąpiła awaria sprężarki wymagająca jej wymiany to przed ponownym uruchomieniem, układ klimatyzacji warto dokładnie wypłukać. Urządzenie Hella ACTT 200 jest standardowo przystosowane to takiej operacji. Płukany układ klimatyzacji należy podłączyć do urządzenia ACTT 200 za pomocą dodatkowej przystawki do płukania z wykorzystaniem zestawu odpowiednich adapterów. Przystawka (Hella nr kat. 8PS 351 327-651) i zestaw adapterów (Hella nr kat. 8PS 351 327-661) stanowią dodatkową ofertę doposażenia maszyny.
Płukanie polega na odpowiednim podłączeniu serwisowanego układu do obu węży serwisowych maszyny i wybraniu z menu funkcji specjalnych procedury płukania. W czasie trwania procesu wielokrotnie przetłaczany jest czynnik chłodniczy w stanie ciekłym ze zbiornika maszyny przez serwisowany układ. Przezroczyste elementy przystawki pozwalają na wzrokową kontrolę przebiegu procedury czyszczenia i stanu czyszczonego układu. W czasie płukania rozpuszczane zanieczyszczenia zatrzymywane są w filtrze urządzenia ACTT 200. Proces czyszczenia kończy się gdy przez płukany układ przetłoczone będzie ok. 4 kg czynnika chłodniczego. Po zakończeniu płukania, odłączeniu przystawki i zamknięciu układu z zamontowanym nowym osuszaczem, system klimatyzacji można ponownie napełnić właściwą ilością oleju i czynnika chłodniczego.
Obsługa klimatyzacji w samochodach hybrydowych w zasadzie nie różni się od procedur stosowanych w typowych pojazdach. Należy jedynie pamiętać, że w układzie klimatyzacji pojazdu hybrydowego znajduje się specjalny nie przewodzący prądu olej. Olej ten nie może być zanieczyszczony ani zmieszany z olejem stosowanym w układach klimatyzacji aut typowych. Układy klimatyzacji typowych aut też nie mogą być zanieczyszczone olejem stosowanym w pojazdach hybrydowych. Te wymagania powodują, że obsługa pojazdów hybrydowych zwykle nie jest podejmowana przez warsztaty niezależne. Urządzenie Hella ACTT 200 ma możliwość rozbudowy o układ umożliwiający łatwą i zgodna z wymaganiami producentów hybryd obsługę klimatyzacji aut hybrydowych (można zamówić urządzenie ACTT 200 od razu przystosowane do takich prac).
Hella ACTT 200 w wersji do obsługi hybryd ma dodatkową wagę oleju stosowanego w klimatyzacji pojazdu hybrydowego i programowe procedury zapewniające płukanie węży serwisowych i wewnętrznego obiegu czynnika i oleju przed i po obsłudze układu klimatyzacji auta hybrydowego. Te automatyczne procedury są uruchamiane gdy operator wybierze z bazy danych auto hybrydowe lub samodzielnie uruchomi taką procedurę.
Komentarze