Procedura montażu napinacza paska rozrządu w samochodzie Ford Puma 1.7 o kodzie 17HDEY jest inna niż najczęściej stosowana. Dlatego aby uniknąć negatywnych konsekwencji warto zastosować się do rad przedstawionych przez firmę Gates. Niniejsze opracowanie ma na celu omówienie potencjalnych problemów montażowych napinacza w układzie paska synchronicznego.
Zastosowany napinacz automatyczny, nie jest napinaczem mimośrodowym. Prawidłowa instalacja wymaga szczegółowego przestrzegania procedury montażowej, która różni się w tym przypadku od powszechnie stosowanej dla napinaczy z zawleczką blokującą.
Najczęściej występujące błędy:
Najczęściej popełnianym błędem, podczas montażu napinacza w tym silniku, jest dokręcanie śrub i następnie wyciąganie zawleczki blokującej. Tego typu montaż wyklucza prawidłowe funkcjonowanie sprężyny napinacza. Przy dokręceniu dolnej śruby napinacza, przed częściowym wyciągnięciem zawleczki blokującej, sprężyna nie może podnieść płyty czołowej do właściwej pozycji.
W takim przypadku dolna śruba napinacza będzie usadowiona po lewej stronie otworu szczelinowego.
Niewłaściwa pozycja płyty czołowej umożliwi “luzowanie” silnika, gdy jest wyłączony i zbyt mocne ściśnięcie sprężyny. Wystąpi zbyt niskie napięcie paska, a w konsekwencji przeskakiwanie zębów i/ lub uszkodzenie paska.
Procedura montażowa:
1. silnik musi być zimy a tłok nr 1 ustawiony w Górnym Martwym Położeniu (GMP)
2. włóż trzpień do blokowania koła wału korbowego i płytę nastawczą wałka rozrządu
3. poluzuj śruby kół zębatych wałków rozrządu przytrzymując w miejscu wałki kluczem. Zluzuj koła na stożkach.
4. odciągnij napinacz od paska (klucz 12 mm) tak, aby można było wsunąć 5 mm zawleczki zabezpieczającej w tylną płytę (zdjęcie po prawej)
5. wyjmij dolną śrubę
6. zdemontuj prowadnicę paska (po prawej stronie koła zębatego wału korbowego)
8. zainstaluj nowy napinacz (dokręć wyłącznie górną śrubę, dolną pozostaw poluzowaną)
9. załóż nowy pasek
10. zainstaluj prowadnicę paska (9 Nm)
11. wysuń zawleczkę napinacza o 2-3 mm (zwalniając od tylnej płyty – zdjecie po lewej)
12. sprężyna popchnie koło pasowe w kierunku paska i przesunie płytę czołową, dolna śruba napinacza pozostanie po prawej stronie otworu szczelinowego (zdjęcie po prawej)
13. dokręć dolną śrubę napinacza (20 Nm)
14. wyjmij całkowicie zawleczkę zabezpieczającą
15. zainstaluj koło pasowe wału korbowego
16. zainstaluj nową śrubę koła pasowego wału korbowego
(40 Nm + 90°) (ważne!)
17. upewnij się, czy pierwszy tłok w dalszym ciągu znajduje się w GMP
18. dokręć śruby kół zębatych wałków rozrządu: wylotowy (lewy) 60 Nm, dolotowy (prawy) 105 Nm, przytrzymując w miejscu wałki kluczem
19. usuń blokady
20. obróć silnik dwukrotnie, upewnij się czy pierwszy tłok jest ustawiony w GMP i czy można włożyć ponownie trzpień blokujący i płytę nastawczą wałka rozrządu
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 12 sierpnia 2011, 14:10 0 0
porada, przy łączeniu skrzyni i wału jest śruba która sie wykreca i wkłada srube 14 dzieki temu blokuje sie wał. pozdrawiam
Odpowiedz