Dotychczas stosowany napinacz (531 0275 30) zastąpiono napinaczem z wskaźnikiem napięcia 531 0440 30. Nowy napinacz odróżnia od dotychczasowego kilka cech zewnętrznych:
Marka pojazdu:
Audi, Seat, Skoda, Volkswagen
Model:
Audi • A3 (8L)
Seat • Cordoba (6K), Ibiza III (6K), Ibiza IV (6L), Inca (6K), Leon (1M),Toledo II (1M)
Skoda • Fabia (6Y), Octavia (1U)
Volkswagen • Bora (1J), Caddy II (9K), Golf IV (1J), New Beetle (1C), Polo Classic (6K), Polo (9N)
Silnik:
1.9 TDI, 1.9 SDI (od 1996 )
Kod silnika:
1.9 TDI AGR, ALH, AHF, ASV • 1.9 SDI AGP, AQM, ASY, AEY, • AYQ
Nr LuK:
531 0440 30
Nr OE:
038 109 243
038 109 243 D
038 109 243 F
038 109 243 G
038 109 243 H
038 109 243 N
- Niebieski pierścień uszczelniający
- Jaskrawy tył (srebrny lub żółtawy)
- Krótki pierścień dystansujący na tylnej ściance
- Kratka wytłoczona na płycie mimośrodowej
Nowy napinacz posiada wskaźnik zużycia paska rozrządu. Wskaźnik ten charakteryzuje wytłoczona kratka obok szczeliny nastawnej napinacza.
Wskazówki montażowe:
- Silnik przekręcać tylko w kierunku jego obrotów (zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Pod żadnym pozorem nie przekręcać silnika w kierunku przeciwnym.
- Jeśli GMP zostanie przekroczone, nie przekręcać silnika w kierunku przeciwnym. W takim przypadku przekręcić silnik o cały obrót aby ponownie ustawić GMP.
- Silnik przekręcać zawsze za centralną śrubę koła wału korbowego.
-
Postępować zgodnie ze wskazówkami producenta pojazdu.
Uwaga!
Dla tych silników istotne jest dokładne ustawienie czasów rozrządu. Nawet najdrobniejsze odchyłki mogą prowadzić do uszkodzenia silnika. Ustawienie GMP dla pierwszego cylindra, przeprowadzić zgodnie z instrukcją fabryczną producenta pojazdu!
Regulacja napięcia paska:
1. Ustawić i skontrolować GMP dla wałka rozrządu, wału korbowego i pompy wtryskowej w/g danych i instrukcji producenta pojazdu.
- W żadnym wypadku nie przekręcać silnika przy zdjętym pasku rozrządu.
-
Przed zdjęciem zużytego paska ustawić GMP 1 cylindra!
2. Montaż nowego paska, napinacza i rolek prowadzących.
- Oczyścić miejsce montażu napinacza na bloku silnika.
- Nie stosować żadnych narzędzi do założenia paska (np.: śrubokręta), co mogłoby uszkodzić pasek. Nie wolno pokrywać paska żadnym środkiem smarującym.
- Haczyk ustalający napinacza należy wsunąć w właściwą szczelinę w korpusie.
- Podczas montażu, zwrócić uwagę aby nie uszkodzić haczyka.
-
Dokręcać napinacz aż do jego pełnego kontaktu z blokiem silnika, ale tak by można go było lekko przekręcać / napinać.
3. Regulacja napięcia paska.
- Specjalnym kluczem przekręcić napinacz do pokrycia się obu znaków z rowkiem.
-
Z uwagi na utrudniony dostęp, w celu lepszej obserwacji skorzystać z małego lusterka.
4. Dokręcić napinacz.
- Napinacz dokręcić siłą 23 Nm. korzystając z klucza dynamometrycznego!
- W żadnym wypadku nie przekręcać śruby montażowej.
- Specjalnym kluczem zachować nieruchomą pozycję napinacza.
-
Sprawdzić pozycję zamontowanego napinacza, ew. skorygować.
5. Kontrola napięcia paska rozrządu.
- Usunąć wszystkie narzędzia i przekręcić 2-krotnie wał korbowy w kier. ruchu zegara.
- Wałek rozrządu, wał korbowy i pompę wtryskową ustawić na GMP 1 cylindra, zgodnie z instrukcją producenta pojazdu. Założyć wymagane narzędzia.
- Skorzystać z małego lusterka podczas kontroli napięcia paska.
- Oba znaki napinacza muszą się pokrywać z rowkiem (pkt. 3). Jeśli napinacz nie jest prawidłowo nastawiony, należy powtórzyć czynności regulacyjne (pkt 3) oraz kontrolne (pkt. 5).
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 25 września 2008, 0:00 0 0
Witam.Od 30 lat lubię majstrowac przy samochodach ale ta strona mnie powaliła.W krótkim czasie dowiedziałem się u was wiecej niż w różnej literaturze(oczywiście którą musiałem kupić)przez kilka lat.Jasne opisy,czytelne zdjęcia,fachowe porady.Tak trzymać.Od 13 lat jeżdzę tylko VW(Diesle).Mogę się podzielić moim doświadczeniemPozdrawiam.ENDRJU
Odpowiedz
Anonim, 16 grudnia 2008, 0:00 0 0
Dobry wieczĂłr Posiadam VW passata b5 fl i chciaĹ?bym sie zorientowaÄ? ile by
u Was kosztowaĹ?o nastawienie rozrzÄ?du i kÄ?ta wtrysku? bo taki dupek mi
wymieniĹ? razrzad i mi teraz autko kopci na jasno na zimnym silniku i toche
go trzesie... A przed wymianÄ? nic takiego nie miaĹ?o miejsca. Pozdrawiam
Wojtek
Ps. prosze tez o podanie konkretnego terminu kiedy ewentalnie mĂłgĹ?bym sie
do Was zgĹ?osiÄ?
Odpowiedz
Anonim, 28 lutego 2009, 0:00 0 0
witam posiadam vw polo 1.7 sdi i na okraglo pali mi sie pasek od alternatora i bardzo trzesie mi sie napinacz co mam zrobic z tym fantem zauwazylem ze pasek krzywo wchodzi na alternator
Odpowiedz
Anonim, 22 marca 2009, 0:00 0 0
mmirek. Prawdopodobnie jest uszkodzony napinacz. Sprawdz, czy lekko, bez przeskoków obracają się wszystkie elementy napędzane tym paskiem. Kupując napinacz uważaj na tanie podróbki - Chiny.
Odpowiedz