Nowy napinacz paska rozrządu do silników 1,9TDI i 1,9SDI VAG

29 lipca 2008, 0:00

Dotychczas stosowany napinacz (531 0275 30) zastąpiono napinaczem z wskaźnikiem napięcia 531 0440 30. Nowy napinacz odróżnia od dotychczasowego kilka cech zewnętrznych:

Marka pojazdu:
Audi, Seat, Skoda, Volkswagen

Model:
Audi • A3 (8L)
Seat • Cordoba (6K), Ibiza III (6K), Ibiza IV (6L), Inca (6K), Leon (1M),Toledo II (1M)
Skoda • Fabia (6Y), Octavia (1U)
Volkswagen • Bora (1J), Caddy II (9K), Golf IV (1J), New Beetle (1C), Polo Classic (6K), Polo (9N)

Silnik:
1.9 TDI, 1.9 SDI (od 1996 )

Kod silnika:
1.9 TDI AGR, ALH, AHF, ASV • 1.9 SDI AGP, AQM, ASY, AEY, • AYQ

Nr LuK:
531 0440 30

Nr OE:
038 109 243
038 109 243 D
038 109 243 F
038 109 243 G
038 109 243 H
038 109 243 N

  • Niebieski pierścień uszczelniający
  • Jaskrawy tył (srebrny lub żółtawy)
  • Krótki pierścień dystansujący na tylnej ściance
  • Kratka wytłoczona na płycie mimośrodowej

 

 

 

Nowy napinacz posiada wskaźnik zużycia paska rozrządu. Wskaźnik ten charakteryzuje wytłoczona kratka obok szczeliny nastawnej napinacza.

Nowy pasek jest napięty optymalnie, jeśli oba znaki (karby) na napinaczu pokryją się ze szczeliną. W trakcie eksploatacji pasek rozrządu rozciąga się. Napinacz kompensuje to wydłużenie poprzez swój obrót. Oba znaki przesuwają się wtedy w stronę kratkowanej powierzchni. W celu zapewnienia właściwego działania wskaźnika zużycia, wszystkie elementy jak pasek, napinacz i rolki prowadzące, muszą być wymieniane jednocześnie. LuK zaleca stosowanie zestawu z paskiem tzw. KIT (Nr LuK: 530 0082 10), z uwagi na jednakowe zużycie wszystkich rolek. W przypadku posiadania właściwego paska rozrządu w jakości OE, zaleca się stosowanie zestawu rolek bez paska tzw. SET (Nr LuK: 530 0082 09).

 


 

Wskazówki montażowe:

  • Silnik przekręcać tylko w kierunku jego obrotów (zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Pod żadnym pozorem nie przekręcać silnika w kierunku przeciwnym.
  • Jeśli GMP zostanie przekroczone, nie przekręcać silnika w kierunku przeciwnym. W takim przypadku przekręcić silnik o cały obrót aby ponownie ustawić GMP.
  • Silnik przekręcać zawsze za centralną śrubę koła wału korbowego.
  • Postępować zgodnie ze wskazówkami producenta pojazdu.
     

Uwaga!

Dla tych silników istotne jest dokładne ustawienie czasów rozrządu. Nawet najdrobniejsze odchyłki mogą prowadzić do uszkodzenia silnika. Ustawienie GMP dla pierwszego cylindra, przeprowadzić zgodnie z instrukcją fabryczną producenta pojazdu!

 


Regulacja napięcia paska:

1. Ustawić i skontrolować GMP dla wałka rozrządu, wału korbowego i pompy wtryskowej w/g danych i instrukcji producenta pojazdu.

  • W żadnym wypadku nie przekręcać silnika przy zdjętym pasku rozrządu.
  • Przed zdjęciem zużytego paska ustawić GMP 1 cylindra!
     

2. Montaż nowego paska, napinacza i rolek prowadzących.

  • Oczyścić miejsce montażu napinacza na bloku silnika.
  • Nie stosować żadnych narzędzi do założenia paska (np.: śrubokręta), co mogłoby uszkodzić pasek. Nie wolno pokrywać paska żadnym środkiem smarującym.
  • Haczyk ustalający napinacza należy wsunąć w właściwą szczelinę w korpusie.
  • Podczas montażu, zwrócić uwagę aby nie uszkodzić haczyka.
  • Dokręcać napinacz aż do jego pełnego kontaktu z blokiem silnika, ale tak by można go było lekko przekręcać / napinać.
     

3. Regulacja napięcia paska.

  • Specjalnym kluczem przekręcić napinacz do pokrycia się obu znaków z rowkiem.
  • Z uwagi na utrudniony dostęp, w celu lepszej obserwacji skorzystać z małego lusterka.
     

4. Dokręcić napinacz.

  • Napinacz dokręcić siłą 23 Nm. korzystając z klucza dynamometrycznego!
  • W żadnym wypadku nie przekręcać śruby montażowej.
  • Specjalnym kluczem zachować nieruchomą pozycję napinacza.
  • Sprawdzić pozycję zamontowanego napinacza, ew. skorygować.
     

5. Kontrola napięcia paska rozrządu.

  • Usunąć wszystkie narzędzia i przekręcić 2-krotnie wał korbowy w kier. ruchu zegara.
  • Wałek rozrządu, wał korbowy i pompę wtryskową ustawić na GMP 1 cylindra, zgodnie z instrukcją producenta pojazdu. Założyć wymagane narzędzia.
  • Skorzystać z małego lusterka podczas kontroli napięcia paska.
  • Oba znaki napinacza muszą się pokrywać z rowkiem (pkt. 3). Jeśli napinacz nie jest prawidłowo nastawiony, należy powtórzyć czynności regulacyjne (pkt 3) oraz kontrolne (pkt. 5).

 

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Zmiana napinacza rolkowego w silnikach 1.2 Renault
Zmiana napinacza rolkowego w silnikach 1.2 Renault

W zestawach ContiTech CT 1045 K1, przeznaczonych do szesnastozaworowych silników Renault o pojemności 1,2 l, napinacz rolkowy z zestawu różni się]b[ materiałem płaszcza tocznego od zdemontowanego napinacza. Różnica w materiale, z którego wykonano płaszcz toczny jest zmianą producenta – spiekany metal zastąpiono tworzywem sztucznym. Nowy napinacz może być stosowany bez ograniczeń.  

Montaż paska oraz zestawu rozrządu w silnikach VAG 1.4 i 1.6 16V
Montaż paska oraz zestawu rozrządu w silnikach VAG 1.4 i 1.6 16V

Na podstawie analizy poszczególnych przypadków firma Gates stwierdziła, że montaż napinacza w silnikach 1.4/1.6 16V grupy VAG przysparza wielu problemów. Szczególną uwagę należy zwrócić na poniższe zagadnienia. Zdjęcie 1 przedstawia dwie różne wersje napinacza automatycznego (głównego napędu), które występują w zestawach rozrządu Gates. Napinacze te stosuje się wymiennie. Możliwe błędy montażowe: Stwierdzono, co następuje: – […]

Montaż paska (zestawu) rozrządu w samochodzie Ford Puma 1.7
Montaż paska (zestawu) rozrządu w samochodzie Ford Puma 1.7

Procedura montażu napinacza paska rozrządu w samochodzie Ford Puma 1.7 o kodzie 17HDEY jest inna niż najczęściej stosowana. Dlatego aby uniknąć negatywnych konsekwencji warto zastosować się do rad przedstawionych przez firmę Gates. Niniejsze opracowanie ma na celu omówienie potencjalnych problemów montażowych napinacza w układzie paska synchronicznego. Zastosowany napinacz automatyczny, nie jest napinaczem mimośrodowym. Prawidłowa instalacja wymaga […]

Ustawianie napięcia w silnikach Mitsubishi/Volvo 1.8 16V
Ustawianie napięcia w silnikach Mitsubishi/Volvo 1.8 16V

Uszkodzenie napędu w silnikach 1.8 16V oznaczonych kodami 4G93, B4184SJ, B4184SM na ogół jest spowodowane niewłaściwym ustawieniem napinacza. Pomimo, że układ ten wyposażony jest w napinacz automatyczny nadal musi być poprawnie ustawiony. Ścisłe przestrzeganie procedur montażowych może zapobiec powstaniu kosztownej awarii silnika. Rysunek pierwszy pokazuje przebieg paska na tym silniku z poprawnym umiejscowieniem znaków rozrządu. […]

Wymiana rozrządu w silnikach Ford 1.8 Diesel
Wymiana rozrządu w silnikach Ford 1.8 Diesel

Na podstawie informacji rynkowych oraz analizy poszczególnych przypadków stwierdzono, że uniknięcie uszkodzenia napędu w silnikach ośmiozaworowych 1.8 Diesel firmy Ford jest możliwe jedynie przy ścisłym przestrzeganiu odpowiednich zaleceń montażowych. Pomimo to, że układ jest wyposażony w napinacz automatyczny i wydaje się być prostym w obsłudze, zachowanie najwyższej precyzji montażu oraz przestrzeganie procedury jest niezbędne dla […]

Zamiana paska klinowego 6PK1140 ELAST na 6PK1070
Zamiana paska klinowego 6PK1140 ELAST na 6PK1070

W pojazdach Audi, VW, Seat i Skoda z silnikami 1,6 TDI i 2,0 TDI z systemem Common Rail zmienił się pasek klinowy. Z tego względu przy wymianie tego elementu należy zamontować również nowy napinacz, tak by zapewnić prawidłową współpracę obu elementów. Problem: Pasek klinowy 6PK1140 ELAST (nr OE- 03L903137G) nie jest już dostarczany. Nie można […]

Nie pomyl napinaczy
Nie pomyl napinaczy

Istnieje ryzyko, ze rolki napinaczy INA “531 0252 30” i “531 0525 30” mogą być ze sobą pomylone. Nie tylko numery referencji są do siebie podobne. Wizualnie istnieje bardzo mało różnic pozwalających na odróżnienie obu rolek. Odmienne są jedynie wskaźniki obu rolek napinaczy i ich ustawienia. Z perspektywy technicznej jednak oba urządzenia bardzo się różnią. […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 25 września 2008, 0:00 0 0

Witam.Od 30 lat lubię majstrowac przy samochodach ale ta strona mnie powaliła.W krótkim czasie dowiedziałem się u was wiecej niż w różnej literaturze(oczywiście którą musiałem kupić)przez kilka lat.Jasne opisy,czytelne zdjęcia,fachowe porady.Tak trzymać.Od 13 lat jeżdzę tylko VW(Diesle).Mogę się podzielić moim doświadczeniemPozdrawiam.ENDRJU

Odpowiedz

Anonim, 16 grudnia 2008, 0:00 0 0

Dobry wieczĂłr Posiadam VW passata b5 fl i chciaĹ?bym sie zorientowaÄ? ile by
u Was kosztowaĹ?o nastawienie rozrzÄ?du i kÄ?ta wtrysku? bo taki dupek mi
wymieniĹ? razrzad i mi teraz autko kopci na jasno na zimnym silniku i toche
go trzesie... A przed wymianÄ? nic takiego nie miaĹ?o miejsca. Pozdrawiam
Wojtek
Ps. prosze tez o podanie konkretnego terminu kiedy ewentalnie mĂłgĹ?bym sie
do Was zgĹ?osiÄ?

Odpowiedz

Anonim, 28 lutego 2009, 0:00 0 0

witam posiadam vw polo 1.7 sdi i na okraglo pali mi sie pasek od alternatora i bardzo trzesie mi sie napinacz co mam zrobic z tym fantem zauwazylem ze pasek krzywo wchodzi na alternator

Odpowiedz

Anonim, 22 marca 2009, 0:00 0 0

mmirek. Prawdopodobnie jest uszkodzony napinacz. Sprawdz, czy lekko, bez przeskoków obracają się wszystkie elementy napędzane tym paskiem. Kupując napinacz uważaj na tanie podróbki - Chiny.

Odpowiedz