Na podstawie informacji rynkowych oraz analizy poszczególnych przypadków stwierdzono, że uniknięcie uszkodzenia napędu w silnikach ośmiozaworowych 1.8 Diesel firmy Ford jest możliwe jedynie przy ścisłym przestrzeganiu odpowiednich zaleceń montażowych.
Pomimo to, że układ jest wyposażony w napinacz automatyczny i wydaje się być prostym w obsłudze, zachowanie najwyższej precyzji montażu oraz przestrzeganie procedury jest niezbędne dla ustawienia odpowiedniego napięcia. Nieprzestrzeganie tych zaleceń może skutkować niewłaściwym napięciem paska a w konsekwencji poważnym uszkodzeniem silnika!
Podstawowe wskazówki montażowe:
1) Silnik musi być zimny: temperatura silnika ma kluczowy wpływ na parametry instalacyjne.
2) Ustawić silnik w Górnym Martwym Położeniu (GMP). Wszystkie specjalistyczne blokady/ narzędzia dostępne są w zestawie Gates numer GAT 4830
3) Zablokować wał korbowy (jeżeli samochód jest wyposażony w klimatyzację wałek alternatora musi zostać usunięty, 6 śrub do zluzowania)
4) Zablokować wałek rozrządu (z tyłu silnika)
5) Zluzować koło zębate wałka rozrządu. Upewnić się, że koło zębate obraca się swobodnie na stożku za pomocą narzędzia do demontażu z zestawu narzędziowego GAT4830 (w przeciwnym razie pasek nie będzie napięty po przeciwnej stronie napinacza)
6) Obrócić napinacz w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, do momentu, gdy wskaźnik znajdzie się na środku szczeliny (Rys. 1) (nie pokrywając się ze znakiem na napinaczu)
7) Dokręcić śrubę napinacza (50 Nm) przytrzymując w miejscu napinacz
8) Dokręcić śrubę na wałku rozrządu (50 Nm) unieruchamiając w miejscu koło zębate. Można wykorzystać w tym celu narzędzie do blokowania kół GAT4844.
9) Zdemontować narzędzia blokujące wałek rozrządu i wał korbowy
10) Obrócić silnik o niespełna sześć obrotów
11) Następnie włożyć ponownie trzpień blokujący na wale korbowym obracając silnikiem do momentu ustawienia w GMP
12) Sprawdzić pozycję wskaźnika napięcia na napinaczu, jeżeli nie znajduje się on na środku szczeliny należy powtórzyć od początku procedurę ustawiania napięcia
13) Włożyć narzędzie do blokowania wałka rozrządu (z tyłu silnika). Jeżeli jest to niemożliwe, należy ponownie wykonać procedurę napinania.
Niedotrzymanie powyższych zaleceń będzie skutkować błędnym napięciem a w rezultacie najprawdopodobniej niewłaściwym prowadzeniem paska w układzie. Pasek będzie spychany ponad kołnierzem koła na wałku w kierunku pokrywy rozrządu (Rys. 2 i 3)
Należy zwrócić szczególną uwagę na:
1. Koło pasowe wału rozrządu
Należy sprawdzić, czy oznaczenie koła pasowego wału rozrządu kończy się na AC (Rys. 4). Jeżeli zakończeniem numeru jest AB, należy zmienić koło na nowe (nr OE XS4Q6A256AC).
2. Napinacz automatyczny
Rys.5
Nowy napinacz automatyczny Stary napinacz automatyczny
Napinacz mechaniczny stosowany pierwotnie należy zastąpić automatycznym (Rys. 5).
3. Pokrywa paska rozrządu
Rys. 6
Przy wymianie napinacza stałego na automatyczny należy pamiętać o modyfikacji pokrywy paska rozrządu. Wewnętrzny róg powinien zostać spiłowany (0,5 mm) tak jak przedstawiono na rys. 6.
Uwaga: pokrywę można łatwo uszkodzić przez zbyt duże spiłowanie rogu!
Zignorowanie powyższych zaleceń może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika.
Komentarze