Dotykowe ekrany w samochodach – innowacja czy problem?

10 stycznia 2025, 12:31

Producenci samochodów przez ostatnie lata intensywnie inwestowali w rozwój dotykowych ekranów multimedialnych, które zastępują tradycyjne przyciski i pokrętła. Dziś jednak coraz wyraźniej widać, że te technologiczne innowacje nie zawsze przekładają się na lepsze doświadczenie użytkownika. Niektórzy producenci zaczynają dostrzegać ograniczenia tego podejścia i wracają do stosowania fizycznych przycisków w swoich modelach.

fot. unsplash.com

Problematyczne aspekty ekranów dotykowych

Ekrany dotykowe, choć nowoczesne i efektowne, często okazują się problematyczne w codziennym użytkowaniu. Po pierwsze, wymagają one od kierowcy skupienia wzroku na ekranie, co rozprasza uwagę i może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Fizyczne przyciski pozwalają na intuicyjne sterowanie funkcjami samochodu bez potrzeby odrywania wzroku od jezdni.

Po drugie, ekrany dotykowe bywają niepraktyczne w trudnych warunkach. W silnym słońcu wyświetlacze są często nieczytelne, a w zimie obsługa ekranu w rękawiczkach może być niemożliwa. W takich przypadkach tradycyjne przyciski i pokrętła sprawdzają się o wiele lepiej, ponieważ są bardziej dostępne i niezależne od warunków zewnętrznych.

Głosy ekspertów i wyniki badań

Coraz więcej głosów krytycznych pada ze strony ekspertów. Dr David Strayer z University of Utah, specjalista ds. rozpraszania uwagi kierowców, podkreśla: “Ekrany dotykowe w samochodach powodują znaczną utratę koncentracji. Kierowcy spędzają nawet kilka sekund na obsłudze menu, co może mieć tragiczne konsekwencje”.

Badania opublikowane w artykule “Visual and Cognitive Demands of CarPlay, Android Auto, and Five Native Infotainment Systems” potwierdzają te obawy. Wyniki pokazują, że systemy Apple CarPlay i Android Auto generują umiarkowany poziom obciążenia poznawczego, ale wbudowane systemy infotainment producentów samochodów są znacznie bardziej wymagające dla kierowcy. Badacze zwracają uwagę, że nawet umiarkowane obciążenie poznawcze może wpływać na bezpieczeństwo jazdy, co wzmacnia argumenty za uproszczeniem interfejsów i przywróceniem fizycznych przycisków.

Powrót do tradycyjnych przycisków

Widoczne są jednak pozytywne zmiany. Na przykład marka Hyundai w swoich najnowszych modelach postanowiła przywrócić fizyczne pokrętła i przyciski do obsługi kluczowych funkcji, takich jak klimatyzacja czy system audio. Podobny krok zapowiedziała firma Mazda, znana z nacisku na prostotę i ergonomię. Także Volkswagen zapowiedział, że przyszłe modele, takie jak nowa generacja Passata, będą łączyć funkcje dotykowe z fizycznymi kontrolkami, aby sprostać oczekiwaniom kierowców. Z kolei nowa generacja Tesli Y ma zostać wyposażona w tradycyjną dźwignię kierunkowskazów.

Niektórzy producenci idą jeszcze dalej, testując innowacyjne rozwiązania. Na przykład BMW wprowadziło system gestów, który pozwala na sterowanie wybranymi funkcjami bez dotykania ekranu, co może stanowić kompromis między nowoczesnością a ergonomią.

Choć dotykowe ekrany mogą imponować swoją funkcjonalnością i nowoczesnym wyglądem, ich dominacja w kabinach samochodowych budzi coraz większe kontrowersje. Powrót do tradycyjnych przycisków może być kluczem do stworzenia samochodów bardziej przyjaznych użytkownikom i bezpiecznych na drodze.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!