Ustawianie napięcia w silnikach Mitsubishi/Volvo 1.8 16V

17 lutego 2010, 0:00

Uszkodzenie napędu w silnikach 1.8 16V oznaczonych kodami 4G93, B4184SJ, B4184SM na ogół jest spowodowane niewłaściwym ustawieniem napinacza. Pomimo, że układ ten wyposażony jest w napinacz automatyczny nadal musi być poprawnie ustawiony. Ścisłe przestrzeganie procedur montażowych może zapobiec powstaniu kosztownej awarii silnika.

Rysunek pierwszy pokazuje przebieg paska na tym silniku z poprawnym umiejscowieniem znaków rozrządu.

Podczas montażu paska/ napinacza popełniane są dwa główne błędy:

1) Poprawne manipulowanie napinaczem, lecz nie do końca zgodnie z zalecaną procedurą ustawiania napięcia. Niewłaściwe napięcie paska w układzie doprowadzi do przedwczesnego uszkodzenia paska.

2) Obracanie napinacza w niewłaściwą stronę – zgodnie z ruchem wskazówek zegara – może spowodować niewłaściwe napięcie w układzie oraz często występujące zakleszczenie napinacza. Wspornik napinacza dotyka koła pasowego, utrudniając swobodne obracanie (Rys. 2).

Ślady tego typu uszkodzenia mogą być widoczne na tylnej wewnętrznej stronie koła pasowego napinacza (Rys. 3).

Po zakleszczeniu koła pasowego, strona zewnętrzna paska, nieustannie ocierająca o powierzchnię koła, ulegnie przegrzaniu i zacznie pękać (Rys. 4).

Nadmierna temperatura zostanie następnie przeniesiona na koło pasowe napinacza i rolkę, pozostawiając charakterystyczny niebieski odcień na kołach (Rys. 5), wraz z prawdopodobnymi resztkami roztopionej gumy (Rys. 6).

Jeżeli koło pasowe napinacza zostanie obrócone we właściwym kierunku – w przeciwnym kierunku do obrotu wskazówek zegara – nie będzie miało możliwości styku ze wspornikiem (Rys. 7).


Zalecana jest wymiana koła pasowego napinacza oraz rolki pośredniej wraz z paskiem, ponieważ ulegają one także zużyciu.
Zużyte łożysko (utrata smaru, zatarcie, niewspółpłaszczyznowość…..) jest równie niebezpieczne jak zużyty pasek i może spowodować poważne uszkodzenie silnika.

Poprawna procedura:

Demontaż:
Silnik musi być zimny!
Zdejmij pasek pomocniczy, koło napinacza napinacz i rolkę pośrednią, wspornik silnika i pokrywę paska rozrządu.

Ustaw silnik w Górnym Martwym Położeniu (GMP) obracając wałem korbowym zgodnie z ruchem wskazówek zegara, przy zachowaniu ustawienia znaków rozrządu (patrz Rys. 1)
Zablokuj obydwa koła na wałkach. Jeżeli nie posiadasz narzędzia OE (Volvo 9995714), możesz zastosować narzędzie GAT4500 z zestawu narzędziowego Gates nr GAT4695. Rysunek 8 przedstawia poprawne pozycjonowanie.

Poluzuj śrubę koła pasowego napinacza, zdejmij stary pasek, koło pasowe napinacza i rolkę pośrednią.
W tym momencie, tłoczysko napinacza hydraulicznego powinno wystawać z obudowy na 10.5 do 11.5 mm. Jeżeli nie lub pojawił się wyciek należy wymienić napinacz.
Zastosuj nacisk 0 do 20 kg na tłoczysko. Przesunięcie tłoczyska powinno wynieść max. 1 mm – jeżeli przesunięcie jest większe, wymień napinacz.

Wciśnij powoli tłoczysko (pionowo) do dołu do momentu, kiedy otwory tłoczyska znajdą się w jednej linii z korpusem napinacza. Włóż 2 mm zawleczkę zabezpieczającą (występuje w zestawie GAT4657 lub GAT91010)(Rys. 9).

Montaż:
Silnik musi być ustawiony w GMP!
Zainstaluj ponownie stary lub nowy napinacz hydrauliczny (2 śruby, moment 13 Nm).
Zamontuj koło pasowe napinacza i rolkę pośrednią (koło pasowe napinacza z otworem mimośrodowym na górnej powierzchni, 2 małe otwory nastawcze na spodzie) (Rys. 10).

Obróć kołem wału korbowego o ½ zęba w kierunku przeciwnym do obrotu wskazówek zegara.

Zainstaluj nowy pasek w następującej kolejności: wał korbowy, pompa wodna, rolka pośrednia, wałek zaworów wylotowych, wałek zaworów dolotowych, napinacz.
Obróć koło pasowe napinacza (stosując narzędzie nastawcze GAT4577 dołączone do zestawu GAT4657) w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara w stronę paska i dokręć śrubę (Rys. 11).

Odblokuj koła pasowe wałków rozrządu i sprawdź czy znaki rozrządu znajdują się we właściwym miejscu
Obróć kołem na wale +/- 90° w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara

Obróć kołem na wale +/- 90° w kierunku obrotu wskazówek zegara do momentu ustawienia w GMP (wszystkie znaki rozrządu ustawione poprawnie)
Poluzuj śrubę koła pasowego napinacza
Obróć koło pasowe napinacza (narzędzie GAT 4577 i klucz dynamometryczny) w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara w stronę paska, z siłą 2.5 to 4.0 Nm
Dokręć śrubę koła pasowego napinacza (50 Nm)
UWAGA: należy unieruchomić koło pasowe podczas dokręcania śruby!
Usuń 2 mm zawleczkę zabezpieczającą z napinacza hydraulicznego

Obróć silnikiem 720° w kierunku obrotu wskazówek zegara do momentu
ustawienia w GMP (znaki rozrządu ustawione w poprawnie) Pozostaw silnik w takim stanie na 5 kolejne minut
Tłoczysko powinno wystawać teraz z korpusu napinacza na długość od 3.8 do 4.5 mm. Jeżeli nie mieści się w podanej tolerancji należy powtórzyć procedurę napinania do momentu uzyskania właściwego pozycjonowania.
Zainstaluj ponownie pozostałe zdemontowane części

Wnioski:
•Pracuj zawsze na zimnym silniku

•Wymieniaj pasek, koło pasowe napinacza i rolkę pośrednią w tym samym czasie
•Obracaj kołem pasowym napinacza wyłącznie w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara
•Zwracaj szczególną uwagę na poprawne ustawienie napinacza hydraulicznego
•Przestrzegaj wszystkich etapów procedury montażowej OE
•Stosuj specjalistyczne narzędzia

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Nowy napinacz paska rozrządu do silników 1,9TDI i 1,9SDI VAG
Nowy napinacz paska rozrządu do silników 1,9TDI i 1,9SDI VAG

Dotychczas stosowany napinacz (531 0275 30) zastąpiono napinaczem z wskaźnikiem napięcia 531 0440 30. Nowy napinacz odróżnia od dotychczasowego kilka cech zewnętrznych: Marka pojazdu: Audi, Seat, Skoda, Volkswagen Model: Audi • A3 (8L) Seat • Cordoba (6K), Ibiza III (6K), Ibiza IV (6L), Inca (6K), Leon (1M),Toledo II (1M) Skoda • Fabia (6Y), Octavia (1U) […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!