Problemy z napięciem w silnikach Chevrolet/Daewoo 16V

28 maja 2008, 0:00

Na podstawie informacji rynkowych oraz analizy poszczególnych przypadków stwierdzono, że uniknięcie uszkodzenia napędu w silnikach 16 zaworowych 1.4, 1.5 i 1.6 stosowanych w modelach Aranos, Assol, Aveo, Cielo, Espero, Kalos, Lacetti, Lanos, Nexia, Nubira, Rezzo i Tacuma jest możliwe jedynie przy ścisłym przestrzeganiu odpowiednich zaleceń montażowych.

W większości przypadków uszkodzenie silnika spowodowane było błędem w procedurze serwisowej, polegającym na nie poluzowaniu pompy wody i odpowiednim jej ustawieniu. Pomimo to, że układ wyposażony jest w napinacz automatyczny, wymaga on właściwego ustawienia. Ustawienie to dokonuje się właśnie poprzez obracanie pompy wody, umieszczonej tuż poniżej napinacza (Rys. 1). 

Bezwzględnie zaleca się wymianę napinacza i koła pasowego luźnego wraz z paskiem w tym samym czasie. Zużyte łożysko (ubytek smaru, zatarcie, nieosiowość…) jest równie niebezpieczne, jak zużyty pasek. Jego dalsze stosowanie może przyczynić się do przedwczesnej awarii napędu powodując poważne uszkodzenie silnika.

Stwierdzono że:
Niektórzy mechanicy obawiając się wycieków płynu chłodzącego nie luzują pompy lub nie posiadają odpowiedniego narzędzia do ustawiania (obracania) pompy wody. W tym przypadku zluzowanie pompy wody jest konieczne dla ustawienia właściwego napięcia instalacyjnego (może być potrzebny nowy O-ring).

Pozostawienie starego napinacza bez luzowania śruby mocującej uznając, że jeżeli był dobry do tej pory można go nadal stosować, niewątpliwie nie jest odpowiednim rozwiązaniem. Jeżeli śruba mocująca napinacza nie zostanie poluzowana, a pasek przecięty celem demontażu, wskaźnik na napinaczu uderzy gwałtownie w ogranicznik. Może to spowodować poważne uszkodzenie wskaźnika, prowadzące do jego pęknięcia. Postępując dalej w ten sposób, aby zainstalować nowy pasek wskaźnik musi być odciągnięty z powrotem. Stosując do pomocy śrubokręt występuje ryzyko, że ześlizgnie się on ze wskaźnika (ze względu na wysokie napięcie sprężyny), który ponownie uderzy w ogranicznik.  Może to w konsekwencji spowodować ułamanie wskaźnika napinacza (Rys 2).


Rysunek 3 pokazuje gdzie jest położony wskaźnik w sprawnym napinaczu (w pozycji spoczynku).
W niektórych przypadkach paski rozrządu instalowane są na gorącym silniku. Może to powodować przedwczesne uszkodzenie napędu, ponieważ procedury ustawiania napięcia opracowano dla zimnego silnika.

Szukanie skrótów w procedurach wymiany stanowi zawsze poważne naruszenie zasad serwisowych oraz sprowadza niebezpieczeństwo uszkodzeń, szczególnie w złożonych systemach napędu takich jak omawiany poniżej.

 


Prawidłowa procedura wymiany:

Demontaż

Aby zapewnić łatwiejszy dostęp do napędu należy usunąć podporę silnika (Rys. 4):
 
  1. Zdjąć koło pasowe paska pomocniczego (osprzętu) na wale korbowym, zainstalować ponownie śrubę, zakręcić ponownie śrubę centralną wału korbowego.
  2. Ustawić silnik w Górnym Martwym Położeniu (GMP): obracać wałem korbowym do momentu aż znak rozrządu na kole wału korbowego pokryje się z wycięciem na dole tylnej pokrywy paska rozrządu i znakami rozrządu na kołach wałków rozrządu (Rys. 1). Zablokować wałki rozrządu narzędziem Gates multi-lock (dostępne w zestawie narzędzi uniwersalnych Dr Gates).
  3. Poluzować nieznacznie śruby na pompie wody.
  4. Obracać pompę wody w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, stosując specjalne narzędzie nastawcze (Gates: GAT V501A lub OE: J-42492 lub KM-421-A), zmniejszając tym samym napięcie na pasku, napinaczu i kole pasowym luźnym (Rys. 5).
  5. Usunąć pasek rozrządu, napinacz i koło pasowe luźne 


Montaż

  1. Zainstalować nowy napinacz, koło pasowe luźne oraz założyć nowy pasek (zaczynając od wału korbowego, w kierunku odwrotnym do kierunku ruchu wskazówek zegara). Stosować zestaw rozrządu K015419XS.
  2. Ustawić wskaźnik napinacza na wycięciu tylnej płyty napinacza – blisko ogranicznika po prawej stronie – obracając delikatnie pompę wody w kierunku ruchu wskazówek zegara (Rys. 6, 7 i 8). 
  3. Dokręcić śruby na pompie wody.
  4. Obrócić silnik o dwa pełne obroty w kierunku ruchu wskazówek zegara (obracając wał korbowy) aż do ponownego dopasowania oznaczeń GMP.
  5. Poluzować nieznacznie śruby na pompie wody.
  6. Ustawić wskaźnik napinacza w linii ze wskaźnikiem na tylnej płycie napinacza obracając pompę wody w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, stosując specjalne narzędzie nastawcze (Rys.9). 
  7. Dokręcić śruby na pompie wody.
  8. Zainstalować podporę silnika.
  9. Zainstalować koło pasowe paska pomocniczego na wale korbowym – odkręcić śrubę centralną wału korbowego, zamontować koło pasowe paska osprzętu i zakręcić ponownie śrubę centralną wału.

Wnioski:
  • pracować wyłącznie na zimnym silniku,
  • wymieniać pasek rozrządu, napinacz i koło pasowe luźne co 60.000 km lub 4 lata,
  • ustawiać napinacz we właściwej pozycji wyłącznie poprzez obracanie pompy wody,
  • przestrzegać wszystkich punktów procedury montażowej OE,
  • stosować specjalistyczne narzędzia.

 
Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Odpowiednie napięcie paska w silnikach 2.2 HDI
Odpowiednie napięcie paska w silnikach 2.2 HDI

By uzyskać optymalne parametry pracy paska w silniku koncernu PSA 2.2 HDI, ważne jest ustawienie właściwego napięcia instalacyjnego przy zachowaniu odpowiednich procedur. Jednostka 2.2 HDI oznaczana jest kodami DW12TED4, 4H01, 4HW. Występuje m.in. w autach marki Citroen, Peugeot, Fiat i Lancia. Konstrukcja stosowanego w tym silniku paska przez lata ulegała zmianom, dlatego obecnie wymaga dwuetapowej […]

Montaż paska oraz zestawu rozrządu w silnikach VAG 1.4 i 1.6 16V
Montaż paska oraz zestawu rozrządu w silnikach VAG 1.4 i 1.6 16V

Na podstawie analizy poszczególnych przypadków firma Gates stwierdziła, że montaż napinacza w silnikach 1.4/1.6 16V grupy VAG przysparza wielu problemów. Szczególną uwagę należy zwrócić na poniższe zagadnienia. Zdjęcie 1 przedstawia dwie różne wersje napinacza automatycznego (głównego napędu), które występują w zestawach rozrządu Gates. Napinacze te stosuje się wymiennie. Możliwe błędy montażowe: Stwierdzono, co następuje: – […]

Procedura napięcia paska w silnikach PSA 2.0 HDI przy pomocy testera STT-1
Procedura napięcia paska w silnikach PSA 2.0 HDI przy pomocy testera STT-1

Aby osiągnąć optymalne parametry pracy paska rozrządu 5524XS w silniku PSA 2.0HDI (kody: DW10ATED, DW10BTED, W10CTED, DW10TD, RHV, RHX, RHZ ) istotnym jest ustawienie właściwego napięcia instalacyjnego przy zachowaniu odpowiednich procedur. Silnik ten wymaga dwuetapowej procedury napinania paska. Nowa dwuetapowa procedura jest wynikiem zmian w technologii materiałowej obecnie produkowanych pasków. Zgodnie z zaleceniami OE zmodyfikowano wartości […]

Nowa procedura napięcia paska w silnikach PSA 1.9D przy użyciu testera STT-1
Nowa procedura napięcia paska w silnikach PSA 1.9D przy użyciu testera STT-1

W związku z tym, że konstrukcja paska ulegała zmianom przez lata, silnik PSA 1.9D wymaga obecnie dwuetapowej procedury ustawiania napięcia paska. Zgodnie z zaleceniami OE zmodyfikowano wartości napięć. Procedura dotyczy silników o kodach: DW8, DW8B, WJZ, 1WZ. Producent pasków podkreśla potrzebę przestrzegania nowych zaleceń. W przypadku korzystania z testera STT-1, nie należy wprowadzać danych samego oznaczenia paska […]

Montaż paska (zestawu) rozrządu w samochodzie Ford Puma 1.7
Montaż paska (zestawu) rozrządu w samochodzie Ford Puma 1.7

Procedura montażu napinacza paska rozrządu w samochodzie Ford Puma 1.7 o kodzie 17HDEY jest inna niż najczęściej stosowana. Dlatego aby uniknąć negatywnych konsekwencji warto zastosować się do rad przedstawionych przez firmę Gates. Niniejsze opracowanie ma na celu omówienie potencjalnych problemów montażowych napinacza w układzie paska synchronicznego. Zastosowany napinacz automatyczny, nie jest napinaczem mimośrodowym. Prawidłowa instalacja wymaga […]

Układ rozrządu – budowa i rodzaje rozrządów samochodowych
Układ rozrządu – budowa i rodzaje rozrządów samochodowych

Często mianem rozrządu określany jest pasek i rolki, które tak naprawdę są napędem rozrządu. Rozrząd to układ sterujący silnika – zespół elementów, które zarządzają jego pracą. Sprawdź, jaka jest budowa i rodzaje układu rozrządu. 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 7 lutego 2014, 16:08 0 0

bd ciekawe :)

Odpowiedz