By uzyskać optymalne parametry pracy paska w silniku koncernu PSA 2.2 HDI, ważne jest ustawienie właściwego napięcia instalacyjnego przy zachowaniu odpowiednich procedur.
Jednostka 2.2 HDI oznaczana jest kodami DW12TED4, 4H01, 4HW. Występuje m.in. w autach marki Citroen, Peugeot, Fiat i Lancia. Konstrukcja stosowanego w tym silniku paska przez lata ulegała zmianom, dlatego obecnie wymaga dwuetapowej procedury ustawiania napięcia paska. Wartość napięć została zmodyfikowana zgodnie z zaleceniami OE. Należy przestrzegać tych zaleceń i nie wprowadzać do testera STT-1 samego oznaczenia paska 5558XS.
Pasek jest założony standardowo i napięty przez obrót koła napinacza w kierunku przeciwnym do obrotu wskazówek zegara przy użyciu narzędzia Gates nr GAT4567 lub GAT4568.
Obydwa narzędzia wchodzą w skład zestawu GAT4820 (nr OE 0188-J1 lub 0188-J2). Narzędzie jest niezbędne do obracania napinacza i utrzymania w określonej pozycji przy dokręcaniu śruby blokującej (25 Nm) (zdjęcie obok).
Najpierw pasek musi być zainstalowany z napięciem wyższym od normalnego (napięcie wstępne). Napięcie jest mierzone za pomocą dźwiękowego testera Gates STT-1 na odcinku pomiędzy wałkiem rozrządu a pompą wtryskową. W tym celu do urządzenia należy wprowadzić kod 3118.
Następnie koło pasowe na wale należy obrócić osiem razy w kierunku zgodnym z obrotem wskazówek zegara.
Napięcie musi być ustawione na ostatecznym poziomie, jego wartość powinna być ponownie potwierdzona testerem STT-1. Kod do wprowadzenia to 3712.
Zastosowanie procedury dwuetapowego ustawiania napięcia (zalecana w tym przypadku przez producenta samochodu) pozwala ograniczyć powstanie ewentualnych rozbieżności i redukuje wielkość spadku napięcia w dalszej eksploatacji pojazdu.
Opisana procedura pokazana jest na naklejce umieszczonej na pudełku zestawu i paska PowerGrip, jak na zdjęciu obok.
W modelach C8 i 807 koncernu PSA zalecane jest wsunięcie specjalnej pokrywy do osuszania nadmiaru wody (nr OE: 824871) pod zbiornik wyrównawczy, aby woda spływająca z przedniej szyby nie przenikała do układu rozrządu (zdjęcie obok). Zalecany przebieg do wymiany obniżono do 120.000 km lub 5 lat (3 lata przy niekorzystnych warunkach pracy).
Aktualne dane o zastosowaniach dostępne są w katalogu, na stronie www.gatesautocat.com.
Komentarze