Menu
Informacje Części Technika Po godzinach
16:16 Niespodziewane zmiany w “koszyku inflacyjnym” części samochodowych. Z czego wynikają? 16:06 5 typowych błędów – podczas wymiany świec zapłonowych 13:34 Za nami XIX Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego 13:13 Szkolenie online: “MAHLE – warsztat przyszłości” 21.11 Hankook kupuje koreańskiego producenta części samochodowych

Technika

Blokujący się napinacz w modelach Renault

W różnych modelach Renault, napinacze sprzedawane w kompletach Contitech CT 604K1, CT 684K1, CT 711K1, CT 840 K1/K2, CT 935 K1/K2, CT 940 K1/K2 i CT 949 K1, po krótkiej pracy blokują się, a rolka zwrotna ulega uszkodzeniu termicznemu. Przyczyną opisanego problemu może być nieprawidłowo włożona oś obrotu lub nieodpowiednio dokręcona nakrętka. Pod obciążeniem rolka […]

Montaż napinacza w 16-zaworowych silnikach Daewoo i Chevrolet

Podczas montażu napinacza CT 887 K1 w samochodach marki Daewoo i Chevrolet z silnikami 1.4 16V, 1.5 16V i 1.6 16V, może dojść do odłamania wskaźnika napinacza, skutkującego uszkodzeniem paska. Mogą być dwie przyczyny odłamania wskaźnika: niepoluzowana pompa wodna, której należy używać do regulacji naprężenia lub zbytnie obciążenie ogranicznika przy wymaganym wykonaniu dwóch obrotów silnika […]

Wymiana samej tarczy sprzęgła – pozorna oszczędność

Sprzęgło to specyficzny element samochodu: relatywnie drogi, kłopotliwy przy montażu – a co najgorsze, w ocenie kierowców – prędzej czy później trzeba go i tak wymienić. Właściciele kilkuletnich, dość intensywnie eksploatowanych pojazdów, przyjmują najczęściej z pokorą wszelkie zalecenia producenta, przekazywane im przez mechaników. Sytuacja zmienia się kiedy do warsztatu trafia posiadacz leciwego już pojazdu. W […]

Cichsze układy kierownicze dzięki rozwiązaniu Nexteer Automotive

Termoplastyczny łącznik stworzony przez inżynierów Nexteer Automotive sprawi, że kolumny wspomaganych elektrycznie układów kierowniczych (EPS) będą lżejsze i cichsze. Rozwiązanie wykorzystuje system elastycznych, użebrowanych segmentów w celu połączenia i przeniesienia momentu obrotowego z jednego wałka obrotowego na inny. Łącznik wydłuża się i skraca, aby dostarczyć wymaganego skoku osiowego przy zachowaniu warunku równobieżności przegubu. Tworzywo, które […]

Silnikowy filtr powietrza – wszystko zależy od uszczelki

O jakości filtra powietrza obok właściwego medium filtracyjnego decyduje skuteczna uszczelka. Połączenie między elementem filtracyjnym a obudową musi być elastyczne, podatne na wciskanie, odporne na wysoką temperaturę i na rozrywanie. Uszczelki filtrów powietrza, wykonane z pianki poliuretanowej (PUR), muszą spełniać wysokie wymogi, aby zagwarantować szczelność połączenia między elementem filtracyjnym a obudową filtra. Powinny odznaczać się […]

Oscyloskop jednokanałowy w diagnostyce

Diagnostyka podzespołów elektrycznych i elektronicznych w samochodzie podlega ciągłym przeobrażeniom – tak, jak rozwija się elektronika systemów mikroprocesorowych, tak też rozwijają się przyrządy pomiarowe. Oscyloskop zawsze jednak zajmował i będzie zajmował ważne miejsce w tej dziedzinie techniki. Początkowo diagnoskop samochodowy z funkcją oscyloskopu przeznaczony był tylko do silników benzynowych i służył do obrazowania przebiegów napięcia […]

Przeciążenie termiczne uszczelki głowicy cylindrów z miękkiego materiału

Mocno napęczniały materiał miękki przy kanałach wody może być efektem niedostatecznego odpowietrzenia systemu chłodzenia silnika. W efekcie dochodzi do przegrzania silnika wskutek zbyt wysokiej temperatury środka chłodzącego. Tworząca się para doprowadza do napęcznienia uszczelki w obszarze kanałów wody. W wyniku tego materiał miękki odrywa się od metalowej płyty nośnej uszczelki. Innymi przyczynami przeciążenia termicznego uszczelki […]

Prawidłowa regulacja napięcia paska w silnikach Opla

Po pewnym czasie użytkowania napinacz (CT 870 K1, CT 873 K1, CT 975 K3) w szesnastozaworowych silnikach Opla 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0, powoduje powstanie odgłosów, których następstwem, w razie braku reakcji, może być pęknięcie przypory i utrata napięcia paska, zazwyczaj prowadząca do uszkodzenia silnika. Wskaźnik napinacza na zimno nie wskazuje na oznakowanie i po […]

Przeciążenie termiczne dwuwarstwowej metalowej uszczelki głowicy cylindrów

Metalowa warstwa funkcyjna uszczelki, w której znajduje się uszczelnienie komory spalania złamała się na mostku, widoczne są na niej czarne przebarwienia świadczące o przedmuchu gazów spalinowych. Przyczyną usterki jest skrzywienie części konstrukcyjnych, prowadzące do przedmuchu gazów spalinowych i w efekcie przeciążenia termicznego warstw metalowych uszczelki i jej uszkodzenia. Innymi możliwymi przyczynami usterki mogą być: – […]

Diagnostyka układu klimatyzacji wyposażonego w kompresor o zmiennej pojemności

Jeżeli dokonamy umownego podziału warsztatów zajmujących się klimatyzacją samochodową na specjalistów – naprawiających układy oraz na niewykwalifikowane warsztaty – dokonujące tylko szybkiej obsługi, to tych drugich znacznie przybyło w ostatnich latach i jest ich obecnie znacznie więcej niż pierwszych. Przyczyniła się do tego dostępność stacji klimatyzacji (przeważnie w pełni automatycznych), które ułatwiają obsługę układu klimatyzacji. […]

Nawet najlepsi fachowcy potrzebują regularnie aktualizować i odświeżać swoją wiedzę. Czy wiesz, jakie możliwości ma najnowsze narzędzie do regulacji geometrii  zawieszenia? A może zastanawiałeś się, jaki wpływ na układ hamulcowy ma malowanie i zabiegi pielęgnacyjne felg? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w dziale “Technika”. To praktyczne informacje techniczne, wskazówki i porady przydatne podczas pracy w każdym warsztacie samochodowym. 

Publikujemy wysokiej jakości artykuły i poradniki, w których znajdują się liczne komentarze ekspertów z renomowanych firm dostarczających komponenty i akcesoria dla branży motoryzacyjnej.