Coraz bardziej skomplikowane amortyzatory

, 11 stycznia 2011, 0:00

Wzrastające wymagania dotyczące bezpieczeństwa to przyczyna pojawiania się zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, jak ABS, ASR czy ESP. Początkowo montowane w najdroższych pojazdach, z czasem trafiają do coraz szerszej gamy modeli. Wprowadzenie owych systemów wymusza zmiany konstrukcyjne układu zawieszenia pojazdu, ale i całej jego koncepcji. Z układu statycznego coraz bardziej ewoluuje on w stronę dynamicznego, płynnie reagującego na panujące warunki drogowe.

Aby temu sprostać niezbędne były zmiany konstrukcyjne podstawowych jego elementów. Jedną z nich było wprowadzenie do eksploatacji amortyzatora o zmiennej sile tłumienia. Dzięki temu kompromis pomiędzy bezpieczeństwem, a komfortem jazdy jest łatwiejszy do uzyskania. Zamierzony efekt można uzyskać stosując różne rozwiązania konstrukcyjne – obecnie na rynku dominują dwa rodzaje amortyzatorów o zmiennej charakterystyce:

W jednym przypadku zamierzony efekt uzyskuje się poprzez zastosowanie dodatkowego zaworu
sterowanego elektronicznie, który w zależności od potrzeb zmniejsza bądź zwiększa przepływ medium tłumiącego wewnątrz amortyzatora.

W drugim przypadku wypełnia się amortyzator specjalnym płynem magnetoreologicznym, którego głównym składnikiem są drobne cząstki o właściwościach magnetycznych zwiększających tzw. opór hydrauliczny. Zmianę charakterystyki uzyskuje się zmieniając wartość pola magnetycznego.

Bez względu na konstrukcję i zasadę działania obydwa systemy wymagają współdziałania z zestawem wielu czujników mierzących podstawowe parametry ruchu pojazdu: siłę hamowania, obciążenie pojazdu, przyspieszenie, rozkład obciążenia przy pokonywaniu zakrętów itp.

Stopień komplikacji całego układu jest tak duży, że może znacznie utrudnić wykrycie potencjalnych usterek, a przy braku specjalistycznego sprzętu diagnostycznego, wręcz to uniemożliwić. Za kilka lat samochody wyposażone w amortyzatory o zmiennej sile tłumienia staną się nieodłączną częścią naszego rynku samochodowego. Będzie to kolejne wyzwanie dla warsztatów i pracowników działu jakości dużych sieci dystrybucyjnych.

Źródło: Statim

Dowiedz się więcej

Sprężyny MAD Power Springs w PPHU eSJot
Sprężyny MAD Power Springs w PPHU eSJot

W ofercie firmy PPHU eSJot pojawiły się sprężyny do wzmacniania zawieszenia Power Springs holenderskiej firmy MAD. Sprężyny te mocuje się jako dodatkowe: Nie wpływają na charakterystykę pojazdu, gdy nie jest obciążony, ale podczas przewożenia ciężkiego ładunku poprawiają przyczepność i kontrolę nad pojazdem oraz zmniejszają nachylenie auta. Sprężyny produkowane są zgodnie z wymogami ISO 9001 i […]

TRW apeluje – sprawdź sprężyny zawieszenia!
TRW apeluje – sprawdź sprężyny zawieszenia!

Podczas zimy ten ważny element układu zawieszenia narażony jest na szybszą korozję pod wpływem sypanej na drogi soli i piasku. Skorodowane sprężyny mogą pęknąć w każdej chwili i bez ostrzeżenia, dlatego TRW zaleca wymianę takich elementów w ramach przedzimowego serwisu lub kontroli pojazdu. Sprężyny śrubowe są niedoceniane, stosunkowo niewiele się o nich mówi, ale stanowią […]

Komentarze

Brak komentarzy