Podczas zimy ten ważny element układu zawieszenia narażony jest na szybszą korozję pod wpływem sypanej na drogi soli i piasku. Skorodowane sprężyny mogą pęknąć w każdej chwili i bez ostrzeżenia, dlatego TRW zaleca wymianę takich elementów w ramach przedzimowego serwisu lub kontroli pojazdu.
Sprężyny śrubowe są niedoceniane, stosunkowo niewiele się o nich mówi, ale stanowią zasadniczy element układu zawieszenia pojazdu – magazynują energię i utrzymują masę samochodu. Sprężyny decydują więc o wysokości prześwitu pod pojazdem. Prześwit pod pojazdem to podstawowy inżynierski punkt odniesienia w pojeździe, ponieważ wpływa na statyczne pochylenie i zbieżność kół, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, a także decyduje o dynamicznych zmianach kąta wyprzedzenia i zbieżności kół wraz ze skokiem zawieszenia. Sprężyny śrubowe absorbują także wstrząsy odbierane przez zawieszenie pojazdu, kiedy koło trafi na nierówności na drodze — powstający w ten sposób ruch pionowy jest tłumiony przez amortyzator.
Sprężyna zawieszenia pełni obecnie o wiele ważniejszą rolę niż kiedyś, ponieważ producenci pojazdów wbudowują w pojazdy coraz więcej układów i komponentów, przez co pojazdy stają się cięższe. Tymczasem zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 można osiągnąć wyłącznie dzięki bardziej wydajnym silnikom i lżejszej konstrukcji. Zarówno dostawcy części pierwszo montażowych, jak i producenci samochodów znaczną część swoich prac badawczo-rozwojowych koncentrują na opracowywaniu pojazdów bez zwiększania ich kosztu i wagi. W związku z tym, sprężyny śrubowe muszą być wyjątkowo mocne i wytrzymałe. Ugięcie właściwe sprężyny śrubowej zależy od średnicy drutu, liczby zwojów, średnicy zwijki oraz materiału. Dążenie producentów pojazdów do zmniejszania wagi elementów doprowadziło do powstania sprężyn śrubowych o wysokiej odporności na naprężenia, mających stosunkowo niewiele zwojów.
Środowisko działania sprężyny śrubowej zawieszenia jest z założenia trudne – zanieczyszczenia na drodze są unoszone przez opony i uderzają w elementy podwozia. Powoduje to uszkodzenie powłoki ochronnej sprężyny i odsłonięcie powierzchni stalowej, która może zacząć korodować. Dodatkowo w zimowych miesiącach woda, sól i piasek tworzą mieszankę, która ma tendencję do gromadzenia się pomiędzy sprężyną śrubową a jej gniazdem, co w rezultacie powoduje szybkie jej uszkodzenie. Pęknięcie następuje zawsze na ostatnim zwoju, zazwyczaj dolnym, gdzie właśnie gromadzą się zabrudzenia z drogi.
Wszystkie sprężyny śrubowe TRW są produkowane zgodnie ze specyfikacją oryginalnego wyposażenia (OE). Montaż sprężyny, która ma właściwości inne niż sprężyna o jakości OE, może nie tylko pogorszyć komfort podróżowania i sterowność pojazdu, ale także wpłynąć negatywnie na skuteczność hamowania. Jazda ze zużytą lub pękniętą sprężyną śrubową może natomiast być po prostu niebezpieczna. Zużyte sprężyny mogą pogorszyć skuteczność hamowania pojazdu do 5%, a pęknięta sprężyna może uszkodzić oponę, co z kolei może stać się przyczyną wypadku.
Oferta sprężyn śrubowych zawieszenia TRW obejmuje gamę sprężyn Miniblock do popularnych pojazdów. Sprężyna Miniblock zbudowana jest ze stożkowatego drutu, wygiętego na kształt piłki do rugby, co zapewnia jej progresywne ugięcie, tzn. sprężyna staje tym mocniejsza, im bardziej jest ściśnięta. Sprężyny te są od wielu lat preferowane przez dużych producentów pojazdów i montowane w milionach pojazdów w całej Europie.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Maciek, 10 maja 2018, 17:28 0 0
Dawniej pękanie sprężyny w zawieszeniu było czymś sporadycznym podczas normalnej eksploatacji. Obecnie sprężyny pękają po ok 120 - 180 tys. km. Gdzie jest odpowiedzialność, jakość, elementarna uczciwość? Komentarz pozostawiam czytelnikom.
Odpowiedz