TRW apeluje – sprawdź sprężyny zawieszenia!

21 października 2011, 11:58

Podczas zimy ten ważny element układu zawieszenia narażony jest na szybszą korozję pod wpływem sypanej na drogi soli i piasku. Skorodowane sprężyny mogą pęknąć w każdej chwili i bez ostrzeżenia, dlatego TRW zaleca wymianę takich elementów w ramach przedzimowego serwisu lub kontroli pojazdu.

Sprężyny śrubowe są niedoceniane, stosunkowo niewiele się o nich mówi, ale stanowią zasadniczy element układu zawieszenia pojazdu – magazynują energię i utrzymują masę samochodu. Sprężyny decydują więc o wysokości prześwitu pod pojazdem. Prześwit pod pojazdem to podstawowy inżynierski punkt odniesienia w pojeździe, ponieważ wpływa na statyczne pochylenie i zbieżność kół, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, a także decyduje o dynamicznych zmianach kąta wyprzedzenia i zbieżności kół wraz ze skokiem zawieszenia. Sprężyny śrubowe absorbują także wstrząsy odbierane przez zawieszenie pojazdu, kiedy koło trafi na nierówności na drodze — powstający w ten sposób ruch pionowy jest tłumiony przez amortyzator.

Sprężyna zawieszenia pełni obecnie o wiele ważniejszą rolę niż kiedyś, ponieważ producenci pojazdów wbudowują w pojazdy coraz więcej układów i komponentów, przez co pojazdy stają się cięższe. Tymczasem zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 można osiągnąć wyłącznie dzięki bardziej wydajnym silnikom i lżejszej konstrukcji. Zarówno dostawcy części pierwszo montażowych, jak i producenci samochodów znaczną część swoich prac badawczo-rozwojowych koncentrują na opracowywaniu pojazdów bez zwiększania ich kosztu i wagi. W związku z tym, sprężyny śrubowe muszą być wyjątkowo mocne i wytrzymałe. Ugięcie właściwe sprężyny śrubowej zależy od średnicy drutu, liczby zwojów, średnicy zwijki oraz materiału. Dążenie producentów pojazdów do zmniejszania wagi elementów doprowadziło do powstania sprężyn śrubowych o wysokiej odporności na naprężenia, mających stosunkowo niewiele zwojów.

Środowisko działania sprężyny śrubowej zawieszenia jest z założenia trudne – zanieczyszczenia na drodze są unoszone przez opony i uderzają w elementy podwozia. Powoduje to uszkodzenie powłoki ochronnej sprężyny i odsłonięcie powierzchni stalowej, która może zacząć korodować. Dodatkowo w zimowych miesiącach woda, sól i piasek tworzą mieszankę, która ma tendencję do gromadzenia się pomiędzy sprężyną śrubową a jej gniazdem, co w rezultacie powoduje szybkie jej uszkodzenie. Pęknięcie następuje zawsze na ostatnim zwoju, zazwyczaj dolnym, gdzie właśnie gromadzą się zabrudzenia z drogi. 

Wszystkie sprężyny śrubowe TRW są produkowane zgodnie ze specyfikacją oryginalnego wyposażenia (OE). Montaż sprężyny, która ma właściwości inne niż sprężyna o jakości OE, może nie tylko pogorszyć komfort podróżowania i sterowność pojazdu, ale także wpłynąć negatywnie na skuteczność hamowania. Jazda ze zużytą lub pękniętą sprężyną śrubową może natomiast być po prostu niebezpieczna. Zużyte sprężyny mogą pogorszyć skuteczność hamowania pojazdu do 5%, a pęknięta sprężyna może uszkodzić oponę, co z kolei może stać się przyczyną wypadku.

Oferta sprężyn śrubowych zawieszenia TRW obejmuje gamę sprężyn Miniblock do popularnych pojazdów. Sprężyna Miniblock zbudowana jest ze stożkowatego drutu, wygiętego na kształt piłki do rugby, co zapewnia jej progresywne ugięcie, tzn. sprężyna staje tym mocniejsza, im bardziej jest ściśnięta.  Sprężyny te są od wielu lat preferowane przez dużych producentów pojazdów i montowane w milionach pojazdów w całej Europie. 

 

Opublikowane przez: Redakcja
Przygotowano na podstawie materiałów TRW

Dowiedz się więcej

Nowości – sprężyny TRW
Nowości – sprężyny TRW

Firma TRW Automotive Aftermarket poinformowała o dodaniu nowej oferty sprężyn śrubowych, uzupełniającej asortyment amortyzatorów. Wprowadzenie tych produktów podkreśla niedawny apel firmy o poświęcanie większej uwagi amortyzatorom i powiązanym z nimi częściom. Działania te mają na celu zmniejszenie liczby pojazdów z niskiej jakości komponentami o krytycznym znaczeniu dla bezpieczeństwa. Współczesne sprężyny śrubowe mają budowę bardziej wyrafinowaną […]

Coraz bardziej skomplikowane amortyzatory
Coraz bardziej skomplikowane amortyzatory

Wzrastające wymagania dotyczące bezpieczeństwa to przyczyna pojawiania się zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, jak ABS, ASR czy ESP. Początkowo montowane w najdroższych pojazdach, z czasem trafiają do coraz szerszej gamy modeli. Wprowadzenie owych systemów wymusza zmiany konstrukcyjne układu zawieszenia pojazdu, ale i całej jego koncepcji. Z układu statycznego coraz bardziej ewoluuje on w stronę dynamicznego, płynnie reagującego […]

Najbezpieczniejsze stanowisko robocze do demontażu i montażu amortyzatorów
Najbezpieczniejsze stanowisko robocze do demontażu i montażu amortyzatorów

Wymiana amortyzatorów, chociaż jest rutynową czynnością, zawsze związana jest z ryzykiem zranienia. Firma Facom zajęła się tym problemem i w 2004 roku wyprodukowała dedykowane stanowisko robocze zapewniające przy tej czynności wszystkie warunki bezpieczeństwa. Obecnie rozszerza swoją gamę narzędzi do sprężania sprężyn o nowe pneumatyczne stanowisko robocze (DLS.500), umożliwiające optymalizację czasu pracy z jednoczesnym zapewnieniem maksymalnego […]

Bezpieczny ściągacz do sprężyn
Bezpieczny ściągacz do sprężyn

Gdańska firma Nagengast, specjalizująca się w naprawach zawieszeń samochodowych, wdrożyła do seryjnej produkcji ściągacz do sprężyn z napędem elektrycznym, dzięki czemu mechanik może pracować w bezpiecznej odległości od ściskanej sprężyny. Demontaż i ponowny montaż kolumn MacPhersona podczas wymiany amortyzatorów wiąże się z koniecznością kontrolowanego napinania i luzowania sprężyn zwojowych. Podczas stosowania ręcznych narzędzi, wykorzystujących  mechanizmy […]

Holowanie pojazdu z zasilanym elektrycznie hydraulicznym układem kierowniczym
Holowanie pojazdu z zasilanym elektrycznie hydraulicznym układem kierowniczym

Brian Newell z TRW wyjaśnia, czy holowanie samochodu z EPHS może doprowadzić do uszkodzenia pompy. Pewien właściciel firmy oferującej pomoc drogową został wezwany do samochodu z zasilanym elektrycznie hydraulicznym układem kierowniczym (EPHS). Ze względu na okoliczności musiał odholować pojazd bez podnoszenia kół, przy użyciu holu sztywnego na odległość około czterech kilometrów. Warsztat poinformował go, że […]

Poprawna wymiana tulei wahliwej
Poprawna wymiana tulei wahliwej

Polskie drogi są czynnikiem wpływającym na liczbę uszkodzeń elementów zawieszenia pojazdów. Długi okres bezproblemowej jazdy po naprawie można uzyskać tylko wtedy, gdy naprawa jest wykonana poprawnie. Przydatne mogą być wskazówki dotyczące wymiany tulei wahliwej przygotowane przez ekspertów Tedgum. Prawidłowy montaż Elementy metalowo-gumowe lub tuleje wahliwe należy montować wywierając nacisk na zewnętrzną krawędź tulei wahliwej (4) […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Maciek, 10 maja 2018, 17:28 0 0

Dawniej pękanie sprężyny w zawieszeniu było czymś sporadycznym podczas normalnej eksploatacji. Obecnie sprężyny pękają po ok 120 - 180 tys. km. Gdzie jest odpowiedzialność, jakość, elementarna uczciwość? Komentarz pozostawiam czytelnikom.

Odpowiedz