Gdańska firma Nagengast, specjalizująca się w naprawach zawieszeń samochodowych, wdrożyła do seryjnej produkcji ściągacz do sprężyn z napędem elektrycznym, dzięki czemu mechanik może pracować w bezpiecznej odległości od ściskanej sprężyny.
Demontaż i ponowny montaż kolumn MacPhersona podczas wymiany amortyzatorów wiąże się z koniecznością kontrolowanego napinania i luzowania sprężyn zwojowych. Podczas stosowania ręcznych narzędzi, wykorzystujących mechanizmy śrubowe i wymienne uchwyty, mechanik jest narażony na groźne skutki pęknięcia ściskanej sprężyny lub jej gwałtownego oswobodzenia się z uchwytów.
Firma Nagengast opatentowała i wdrożyła do produkcji urządzenie, które jest wolne od wad ręcznych ściągaczy. Elektryczny napęd urządzenia o wadze 80 kg osiąga maksymalną bezpieczną siłę ściskającą 1000 kg, nie wymagając obecności mechanika bezpośrednio przy ściągaczu.
Przestrzenna rama nośna ściągacza firmy Nagengast ma formę prostopadłościennej klatki. W jej dolnej części osłoniętej blaszaną obudową mieści się silnik i stała przekładnia, przekazująca napęd na pionową śrubę obracającą się wewnątrz prowadnicy usytuowanej pośrodku jednej z szerszych ścian klatki. Śruba współpracuje z nakrętką wymuszającą przemieszczanie się po prowadnicy w górę lub w dół nastawnego imaka.
Imak wyposażony jest w trzy pokrętła, z których jedno służy do zaciskania szczęk mocujących dolne części kolumn McPhersona, a dwa pozostałe –do płynnego odchylania zamocowanego amortyzatora od pionu, w zakresie 25 stopni w dowolną stronę, aby zapewnić dokładnie współosiowe ustawienie wszystkich elementów kolumny podczas jej montażu. Ażurowa konstrukcja ramy urządzenia umożliwia też w razie potrzeby osadzanie w imaku kolumn wraz ze zwrotnicami i piastami.
Do dwóch przeciwległych górnych poprzeczek klatki nośnej, wykonanych ze stalowych prętów, zamocowane są przesuwnie dwa uniwersalne haki dające się zaczepić o górny zwój dowolnej sprężyny, która dzięki temu ulega ściskaniu przy ruchu imaka w górę, a potem łagodnemu odprężeniu na skutek zmiany kierunku obrotów silnika.
Prototypowy egzemplarz przyrządu przez kilka lat był testowany w firmie Nagengast, bezawaryjnie obsługując w tym czasie kilka tysięcy maszyn. Wszystkie urządzenia są wyposażone w dodatkowe, linkowe zabezpieczenia sprężyn.
Więcej informacji o urządzeniu na stronie www.sciagacze.eu
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 20 września 2011, 13:45 0 0
ciekawy sprzęt.. ktoś używa?
Odpowiedz
soya, 28 stycznia 2015, 15:33 0 0
używał ktoś
Odpowiedz