Termoplastyczny łącznik stworzony przez inżynierów Nexteer Automotive sprawi, że kolumny wspomaganych elektrycznie układów kierowniczych (EPS) będą lżejsze i cichsze.
Rozwiązanie wykorzystuje system elastycznych, użebrowanych segmentów w celu połączenia i przeniesienia momentu obrotowego z jednego wałka obrotowego na inny. Łącznik wydłuża się i skraca, aby dostarczyć wymaganego skoku osiowego przy zachowaniu warunku równobieżności przegubu. Tworzywo, które wykorzystali inżynierowie to wysokowydajny, wysokotemperaturowy poliamid, wzmocniony włóknem szklanym.
Dzięki nowemu rozwiązaniu finalna część układu EPS jest o 17 procent lżejsza i o 50 procent tańsza niż jej stalowy odpowiednik. Redukuje także inercję w układzie kierowniczym, polepszając tym samym tzw. „czucie” całego układu. Montowany w kolumnach system EPS posiada silnik elektryczny i elektronikę sterującą umieszczoną wewnątrz przedziału pasażerskiego, poza nieprzyjaznym środowiskiem komory silnika, co redukuje koszty uszczelnienia.
Sztywne łączniki ze stali, których wielu dostawców używa do połączenia silnika z pozostałymi elementami instalacji, mogą przenosić hałas z kół do wnętrza pojazdu. Coraz większe wymiary niskoprofilowych i wyciszających opon mogą sprawić, iż stosowane ulepszenia będą bardziej zauważalne dla kierowców.
– „Jesteśmy przekonani, że nasza technologia, stosowana m.in. we Fiacie 500 Abarth czy wkrótce w Citroenie DS3, będzie wyznacznikiem jakości dla innych producentów. Mamy nadzieję, iż w chwili, gdy na rynku pojawi się więcej europejskich modeli klasy Premium, EPS tworzony przez Nexteer Automotive znajdzie w nich swoje zastosowanie” – liczy Paul Poirel, główny inżynier Nexteer Automotive w Europie.
Zastąpienie systemów sterowanych hydraulicznie systemami EPS może obniżyć spalanie paliwa nawet o 4 proc. EPS jest powszechne w pojazdach segmentów A, B i C. Udoskonalenia Nexteer Automotive zwiększają szansę na zadomowienie EPS w większych autach.
Nowy system znajdzie swe zastosowanie w Citroenie DS3. Trwają prace nad wdrożeniem rozwiązania do modeli innych koncernów.
Komentarze